استاندار خراسان رضوی در پیامی، درگذشت حاجیه خانم فخری معین درباری مادر سردار شهید سرلشکر ولی‌الله چراغچی را تسلیت گفت.
کد خبر: ۹۵۸۳۷۰۹
|
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی از مشهد، یعقوبعلی نظری در این پیام تسلیت خطاب به خانواده شهید چراغچی اظهار کرد: خبر درگذشت حاجیه خانم فخری معین درباری مادر سردار شهید سرلشکر ولی الله چراغچی موجب تأسف و تألم فراوان گردید.

وی ادامه داد: این بانوی مومنه و صبور، ام‌الشهید، مادری بافضیلت بود که فرزندانی مومن، انقلابی و ولایتمدار و فرماندهی مجاهد را در دامن پرمهر خود تربیت کرد و الگو و الهام‌بخش همه مادران این سرزمین شد.

استاندار خراسان رضوی افزود: اینجانب این ضایعه بزرگ را به بیت مکرم شهید چراغچی، تسلیت گفته از خداوند متعال برای آن بانوی پرهیزکار که در دامان پاکش، بزرگ مردی چون شهید چراغچی پرورش یافت، علو درجات، رحمت واسعه و همنشینی با فرزند شهیدش و برای سایر بازماندگان صبر و اجر مسألت می‌ نمایم.

استاندار خراسان رضوی درگذشت مادر شهید چراغچی را تسلیت گفت

سردار ولی‌الله چراغچی مسجدی، قائم‌مقام فرمانده لشگر ۵ نصر در اول مهرماه سال ۱۳۳۷ در مشهد مقدس چشم به جهان گشود.

وی در کودکی به یکی از مدارس علمی - مذهبی به نام «مقویه» رفت و مدت سه سال در آنجا به تحصیل پرداخت. پس از پایان دوره ابتدایی، تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان دانش بزرگ نیا در رشته ریاضیات آغاز کرد و در سال ۱۳۵۷- ۱۳۵۶ پس از شرکت در کنکور، در رشته مهندسی علوم دانشگاه بیرجند پذیرفته شد.

با اوج‌گیری انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) فعالیت سیاسی مذهبی خود را بیشتر کرد و در مسیر مبارزه قدم نهاد.

در سال ۱۳۵۸ - ۱۳۵۷ با تعطیلی دانشگاه‌ها فعالیت خود را در ارتش آغاز کرد و در کلاس‌های نظامی به تعلیم افراد می‌پرداخت. سپس با تشکیل سپاه عضو این نهاد انقلابی شد و درس و دانشگاه را رها کرد.

با آغاز اولین خیانت‌های ضدانقلاب داخلی در گنبد، به این منطقه رفت و از خود در آنجا دلاوری‌های زیادی را به جا گذاشت.
چراغچی با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت و در دوران جنگ تحمیلی به صورت مداوم در جبهه حضور داشت. در دورانی که در خطوط جبهه‌هایج نبرد حق علیه باطل حضور داشت مسئولیت‌های فرماندهی گردان، مسئول طرح و عملیات منطقه ۶ سپاه، مسئول طرح و عملیات نصر ۵ خراسان و قائم‌مقامی فرمانده لشکر ۵ نصر را بر عهده داشت.

چراغچی از قدرت برنامه‌ریزی و طراحی بی نظیری برخوردار بود. در عملیات بستان، طرح او برای تصرف آنجا مورد توجه و تصویب تمامی فرماندهان قرار گرفت.

در عملیات چزابه از ناحیه دست و پا مجروح شد، ولی بااین وجود به استراحت نپرداخت و به هیچ قیمتی حاضر نبود به پشت جبهه برود تا اینکه از شدت جراحات وارده حالش وخیم شد و او را به اجبار به پشت جبهه انتقال دادند. در یکی از حمله‌ها نیز ترکش به او اصابت کرد و به پشت دریچه قلبش رسیده بود اما شهید مدام می‌گفت: چیزی نیست. من حالم خیلی خوب است. شما بهتر است به فکر جنگ و بچه‌های بسیجی در خط مقدم باشید.

سردار ولی‌الله چراغچی در عملیات «بدر» در بیست و چهارم اسفندماه سال ۱۳۶۳ در جاده خندق از ناحیه جمجه مجروح شد و پس از ۲۲ روز بیهوشی در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۶۳، همان‌گونه که آرزو داشت شهید شد و پیکر مطهرش در گلزار شهدای بهشت رضا (علیه‌السلام) مشهد آرام گرفت.

مراسم تشییع مادر شهید چراغی ین روز دوشنبه در مهدیه مشهد واقع در خیابان امام رضا(ع) برگزار می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها