رونمایی و راه اندازی از اولین سيستم حمل و نقل درون کارگاهي رباتیک طراحی و ساخت شده در کشور
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، براساس قراردادي که در کمتر از یکسال قبل بین تراکتورسازی و دانشگاه آزاد منعقد شد مقرر گردید دانشگاه آزاد دانش طراحی سیستم هوشمند هدایت پذیر خودران یا همان(AGV) مورد نیاز خطوط تراکتورسازی را با بهره مندی از صاحب نظران این حوزه بدست آورده و زمینه استفاده از آن را در خطوط مونتاژ این مجموعه فراهم نماید و اکنون این قرارداد و مفاد آن اجرایی شده و نخستين دو مجموعه AGV در خط مونتاژ تراکتورسازي آماده بهره برداري شده است.
دستگاه های AGV در واقع به سیستم های جابجایی بار با هدایت شوندگی مستقل، بدون نیاز به راننده یا اپراتور اطلاق می گردد که از طریق نشانگر سیمی يا نواری يا سیستم بینایی سنجی هدایت می شوند و تقریبا در تمام صنایع مانند مواد غذایی، پارچه، دارو، قطعات، ماشین آلات راهسازی و کشاورزی، خودرو سازی و ... کاربرد دارد و می توانند برای جابجایی محصولات در خطوط مونتاژ، حمل و نقل کالاها در سراسر کارخانه یا انبار، تحویل بار و محموله مورد استفاده قرار گیرند.
معاون مهندسي گروه صنعتي تراکتورسازی ایران درباره مزیتهای کلان این سیستم و کاربردهای آن گفت: کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت، حذف گلوگاههای توقفی در خطوط تولید، انعطاف پذيري توليد، آمار گیری و گزارش دهی آنلاین، مهیا شدن زمینه افزایش تولید و ... از مهمترین مزیتهای استفاده از این سیستم در واحدهای صنعتی می باشد و در همه صنایع کاربرد و کارایی دارد و منحصر به صنعت خودرو یا صنایع مانند تراکتورسازی نمی باشد. امیر جدیری فیضی با تاکید بر اینکه تراکتورسازی با پیش قدم شدن در این زمینه و سرمایه گذاری برای طراحی و تولید این نوع سامانه در کشور نه تنها بروزرسانی و تکنولوژیک کردن خطوط تولیدی خود را ممکن ساخته بلکه در اصل زمینه را برای خودکفایی کشور و بومي سازي دانش AGV و تولید سیستم هوشمند نقلیه خودران هدایت پذیر را فراهم آورده است.
امیر جدیری فيضي با اشاره به اینکه تراکتورسازی برای طراحی و ساخت دو نمونه از این سیستم بیش از 62 میلیارد ریال اعتبار اختصاص و بر اساس پيشرفت پروژه در اختیار دانشگاه آزاد قرار داده گفت: برای خرید نمونه مشابه خارجی این دستگاه با در نظر گرفتن مسائلی همچون گذشتن از سد تحریمها و هزینه های دستیابی به دانش و تکنولوژی و ... صرفا برای خرید دستگاه حدود 70هزار دلار ارز نیاز بود.
وی اضافه کرد: در کنار تمامی مزیتها نباید از موضوعی بنام بومی سازی و استفاده از توان و ظرفیتهای داخلی به راحتی گذشت چرا که دیگرمشتريان AGV دراقصی نقاط کشور دغدغه ای بنام خرابی و خوابیدن خطوط تولید به واسطه تامین قطعه مورد نیاز AGV از سازنده خارجی و مهمتر از همه تنگناهای مباحث ارزی و تحریمها و ... را ندارند.
مدیرتکنولوژی تولید و مونتاژ گروه صنعتي تراکتورسازی ایران به عنوان مدير اين پروژه، از پیشینه شرکتهای دارای تکنولوژی این نوع سیستم برایمان گفت و افزود: در دنیا 239 شرکت تولید کنندهٔ سامانه های AGV وجود دارد که آمریکا و چین صدر نشین این تولیدکنندگان محسوب می شوند.
امیر مختاری با تشریح وضعیت خطوط تولیدی تراکتورسازی و سیستم آن که مربوط به بدو تاسیس این مجموعه و نهایتا اواخر دهه 70 می باشد اضافه کرد: از معایب استفاده از گاری ها در خط مونتاژ می توان به عدم امکان کنترل سرعت خط، عدم امکان افزایش تولید، محدوديت در رعایت اصول ایمنی، ایرادات ارگونومیکی ایستگاههای کاری، عدم امکان انتقال قطعات به طرف دیگر خط با توجه با اختلاف ارتفاع سطح در سیستم گاری و کانوایر زمینی، غیر مکانیزه بودن ثبت و ردیابی سوابق مونتاژی، عدم انعطاف پذیری خط مونتاژ اشاره کرد که با تبع در سیستم هاي هوشمند با رفع این نواقص به مزایای همچون انعطاف پدیری خط به منظور انجام هر گونه تغییرات، قابلیت عملیات اضافی و سفارشی نمودن محصول، امکان مونتاژ همزمان چند محصول متفاوت در یک خط، رفع نقص موضعی بدون نیاز به توقف خط، عدم نیاز به کارهای زیربنایی در سالنها و خطوط مورد نیاز، سهولت در تغییر وظیفه و موقعیت کاری AGV، دسترسی به حجم وسیعی از اطلاعات مدیریت- کنترل- بازدید و ردیابی تولیدات در هر زمینه، امکان بکارگیری در عملیات و تغذیه خط، کاهش حرکات اضافی اپراتور مونتاژ، امکان ارتقا ایمنی در عملکرد، مدیریت فضای کاری و ... دست می یابیم.
وی اظهار داشت: در پروژه نهایی برای یکی از خطوط مونتاژ تراکتورسازی که گاری های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد به 30 دستگاه از این سامانهٔ نیاز داریم که در فاز اول قرارداد طراحی و ساخت 2 دستگاه آن با دانشگاه آزاد صورت گرفته و در صورت طی مراحل آزمایشی، تست عملیاتی و بهبود آنها در تراکتورسازی و دستیابی به نتیجه نهای مابقي دستگاها دیگر در فاز دو قرارداد انجام خواهد شد.
امیر جدیری فیضی معاون مهندسي گروه صنعتي تراکتورسازی ایران نیز در پایان از طی مراحل اوليه تست و آزمایش AGV طراحی و ساخت شده توسط دانشگاه آزاد در تراکتورسازی اعلام رضایت و تاکید کرد: این سامانه مراحل آزمایشی و حتی چرخش 360 درجه و جابجایی تراکتور سنگین 1500 با 6.5 تن وزن با شرايط قابل قبولی طی کرده و امیدواریم با استفاده از این سامانه داخلی و ساخت متخصصان بومی گامهای توسعه ای در صنعت کشور را با مشارکت بخش صنعت و دانشگاه برداریم.
همزمان با این مراسم از سامانه مجموعه اتصال سه نقطه و PTO جلوی تراکتور سنگين که امکان استفاده از ادوات جلو سوار روي اين تراکتور را فراهم خواهد کرد و همچنین دستگاه بیلر به عنوان اولین محصول تولیدی شرکت ادوات سازي تراکتورسازی نیز رونمایی می شود.