معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: توانمندسازی فعالان و کنشگران مساجد، محلات و پایگاه های اجتماعی کشور بسیار حائز اهمیت است و برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی زمینه ساز تحقق این امر خواهد بود.
کد خبر: ۹۵۸۴۳۹۹
|
۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی از مشهد، نشست توانمندی سازی شهید اصلانی ویژه امامان، سر تیم های محلات پیشرفت و کنشگران مسجدی با حضور 40 تیم از 40 محله خراسان رضوی، با شرکت بیش از 200 نفر از امامان و کنشگران مسجد امروز در مجتمع فرهنگی حضرت مهدی(ع) برگزار شد.

 معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این نشست گفت: این نشست با هدف توانمند سازی محلات و روستاهای سراسر کشور به وسیله امام محله و روستا و کنشگران مسجد برگزار می شود. اگر تمام روستا، محله و پایگاه اجتماعی توانمند باشند می توانند محله را رشد دهند و اقدامات کنشگران فعال در آباد سازی محله بسیار راهگشاست.

حجت الاسلام همتی فر خاطر نشان کرد: فعالان و کنشگران مشکلات را محله به محله بررسی می کنند، اما نکته ای که همیشه از آن رنج می‌بریم؛ نداشتن محتوا و ابزار لازم است. برای رفع این مساله، دوره و گعده هایی را طراحی کردیم تا محلاتی که پیشرفت بیشتر و بهتر داشتند، تجربیات خود را برای دیگران به اشتراک بگذارند.

وی ابراز کرد: دور هم جمع شدن امام و سرتیم های محلات پیشرفت که در حوزه های مختلف فعالیت کردند باعث می شود تا افراد برای ادامه کار از ایده جدید استفاده کنند. بعد انقلاب حضور مردم در مساجد کمرنگ شد.

در ادامه حجت الاسلام محمد پشم فروش، معاونت ارتباطات بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به اینکه پیش از تمدن سازی باید به جامعه پردازی بر محوریت مسجد صورت گیرد، گفت: مساجد ابتدای شکل گیری جمهوری اسلامی کوه اتشفشان بود و‌ امنیت در محلات و مساجد تامین شده بود.

وی با خاطر نشان کردن اینکه به میدان آوردن مردم در انتخابات و راهپیمایی که نوعی تبلور مردمی است وظیفه مساجد و هیئت هاست، افزود: بعد از انقلاب حضور مردم در مساجد به افول رفت. اوائل دهه ۷۰ حلقه صالحین ایجاد شد و مساجد جایگاه تربیتی پیدا کردند. در دهه ۹۰ به خاطر سیل و زلزله، مساجد جایگاه اجتماعی‌ پیدا کردند و در اوج در کرونا در راستای فرمایشات رهبر انقلاب بحث مواسات مطرح شد.

مسجد کارخانه انسان سازی است

وی با خاطر نشان کردن اینکه مسجد کارخانه انسان سازی است، اظهار کرد: فعالان و کنشگران اجتماعی در مسجد چه وظیفه ای دارند و ماموریت متولی و امام مسجد چیست؟ رسالت امام جماعت مسجد، تربیت نفوس است؛ باید امام جماعت هم نفس خودش را تربیت کند و هم دیگران و حلقه میانی را رشد دهد.

حجت الاسلام پشم فروش گفت: رسالت دوم که بر دوش امامان و کنشگران اجتماعی است گره گشایی و حل مساله است. اول مساله راپیدا کنند و دوم راهکار ارائه دهند و در صدد حل آن برآیند. کنشگر اجتماعی باید بین مردم پیوند اجتماعی ایجاد کند و باید در جهت ایجاد اخوت و همسایگی و صله رحم تلاش کند است.

موفقیت کنشگران مسجدی در انجام کار تیمی است

حجت الاسلام علی عارفی نسب کارشناس مسجد و عضو بنیاد هدایت تهران در ادامه این نشست، افزود: اگر دیدیم فردی در مسیر اشتباه حرکت می کند باید تذکر دهیم و نباید نسبت به مشکلات محله و خانواده بی تفاوت نباشیموی با اشاره به اینکه تمام خوبی ها قطره ای در برابر دریای امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: چرا که امر به معروف واجب قطعی است و ما باید دغدغه مند و دلسوز باشیم.

حجت الاسلام عارفی نسب با اشاره به آیه « وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکات مِنَ السَّماءِ وَ الأَرْضِ، و اگر اهل شهرها و آبادى ها، ایمان مى آوردند و تقوا پیشه مى کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها مى گشودیم.» افزود: اگر تقوای اجتماعی رعایت کردید و انسان های خوبی بودید، برکات آسمان نازل می شود.

کارشناس مسجد و عضو بنیاد هدایت تهران خاطر نشان کرد: هر حکومتی یک سیستم عامل دارد و سیستم عامل حکومت اسلامی، امامت و ولایت است. اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم باید امامت را احیا کنیم و این مساله با محوریت مساجد محقق می شود.

حجت الاسلام عارفی نسب ابراز کرد: اگر ما بخواهیم در سطح جهانی این ایده را پیاده کنیم باید مساجد را احیا کنیم و این کار با محوریت امام جماعت مسجد محقق می شود. باید مسجد را از صرف نماز خواندن خارج کنیم.

مسجد قلب تپنده هر محله است

وی با اشاره به اینکه مسجد قلب تپنده هر محله است، اظهار کرد: باید مسجد را از صرف نماز خواندن خارج کنیم و مردم نیازهای مادی و معنوی خود را در مسجد پیدا کنند و برای حضور در خانه خدا لحظه شماری کنند. بعد کرونا حضور مردم در مسجد ریزش داشت و متاسفانه ما پیگیر چرایی آن نشدیم.

حجت الاسلام عارفی نسب با خاطر نشان کردن اینکه موفقیت کنشگران اجتماعی در انجام کار تیمی است، خاطر نشان کرد: اگر کار تیمی انجام ندهیم، کار جلو نمی رود. در جهاد تببین باید بتوانیم قشر خاکستری را پای کار بیاوریم. کارشناس مسجد و عضو بنیاد هدایت تهران با اشاره به اینکه هر کاری می خواهیم انجام دهیم باید پیوست فرهنگی داشته باشد، افزود: ‌اگر بخواهیم مساجد پویا شود باید حلقه های میانی شناسایی و تقویت شوند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها