معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل شدت بارندگی‌های اخیر تاکنون ۳۷ قلعه، بنا و بافت تاریخی در استان دچار خسارت شده است.
کد خبر: ۹۵۸۴۴۶۹
|
۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، مجتبی سعادتیان،معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بر اثر بارندگی‌های اخیر در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان به ویژه در مناطق جنوبی، تعداد زیادی از آثار، قلعه‌ها و ابنیه‌های تاریخی خسارت‌های جزئی و کلی دیده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه هنوز امکان حضور میدانی کارشناسان و ارزیابان به طور کامل فراهم نشده اما بر اساس ارزیابی‌های اولیه و اطلاعات واصله از شهرستان‌ها، این بناها از۱۰ تا ۴۰ درصد دچار خسارت شدند که امکان افزایش این آمار نیز وجود دارد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان ادامه داد: تا امروز مقابر سورو و شیشه‌ریز در گلشن، قلعه کنت سراوان و قلعه انوشیروان چابهار خسارت ۳۰ درصدی دیده‌اند که شامل تخریب کاهگل و ریزش دیوارها، نفوذ آب و رطوبت به آثار است.

به گفته وی، علاوه بر این موارد قلعه‌های حیدرآباد خاش، رستم در شهرستان هامون، قصرقند، سرباز، کنت و دزک سراوان، پرتغالی‌های تیس، ناصری ایرانشهر، بمپور، سه کوهه هامون، سب در سیب وسوران، اسپکه نیکشهر و قلعه پارک هوتان کنارک نیز آسیب‌های زیادی دیده‌اند.

سعادتیان تاکید کرد: کاروانسرای نصرت‌آباد و لوت زنگی و ساختمان دادگستری در شهرستان زاهدان نیز دچار آسیب شده‌اند که شامل نفوذ آب به فضاهای داخلی و از بین رفتن کاهگل است.

وی تصریح کرد: ساختمان قدیمی پست، ایستگاه راه‌آهن و شهربانی میرجاوه، دبستان دهخدا، زیارتگاه پیر سهراب، آرامگاه سید دخل شاه، منزل آرین، مسجد دزک و خانه‌های دلوشی نیز طی این مدت به دلیل بارندگی‌های سیل‌آسا خسارت‌های زیادی دیده‌اند که در حال تهیه برآورد دقیق میزان ریالی خسارات هستیم.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان اظهار کرد: در منطقه سیستان نیز بارندگی باعث وارد آمدن آسیب‌هایی به بافت روستای قلعه نو، بافت سه کوهه و محوطه میراث‌جهانی شهر سوخته شده است.

ارسال نظرات