جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال با موضوع مقابله با بوته کنی گیاهان مرتعی و جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۹۱۱۵۸
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از یاسوج،در این جلسه که به درخواست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و با دعوت دادستانی مرکز استان و با حضور ادارات و دستگاه های متولی انجام شد، جاویدبخت با اشاره به وضعیت خاص منابع طبیعی در استان، سرانه اول جنگل در کشور، قرار گیری حدود 87 درصد مساحت استان در عرصه های ملی و رویش بیش دو هزار و صد گونه گیاهی و بالغ بر 450 گونه گیاه دارویی در استان افزود عرصه های صعب العبور، زمینه را برای بعضی سودجو به وجود می آورد که متاسفانه گاهی اوقات اقدام به تعرض و تخریب منابع طبیعی می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اعلام اینکه ۵ گونه کرفس، بیلهر، آنغوزه، باریجه و لیزک در خطر انقراض اند، به برنامه‌های این سازمان برای احیای این گونه‌ها اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۶۵ هزار بوته کرفس در منطقه دیمشوک با مشارکت مردم در عرصه‌های منابع طبیعی کاشت شد و کاشت آنغوزه، باریجه و دیگر گیاهان مرتعی را نیز در سطح استان در حال اجرا داریم.

جاویدبخت با اشاره به جریمه‌های ریشه کنی گیاهان کوهی افزود:جریمه ریشه کنی هر بوته براساس قانون ۱۲۰ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته حدود ده تن انواع بوته گیاهی دارویی کشف و امحا شد و امسال نیز تاکنون دو تن کشف و امحا شده است.

جاویدبخت بر لزوم فرهنگ سازی به خصوص از طریق صدا و سیما، رسانه ها، تشکل های مردم نهاد و همچنین همکاری سایر دستگاه ها در مقابله با بوته کنی و فروش گیاهان مرتعی تاکید کرد.

حامد رهبر معاون دادستان مرکز استان نیز با تاکید بر لزوم حفظ طبیعت و پیشگیری از تخریب آن، از دستگاه های اجرایی خواست که حسب وظیفه ملی و شرعی جهت مقابله با بوته کنی و فروش گیاهان دارویی اقدام کنند. رهبر لزوم فرهنگ سازی به ویژه در خانواده ها، ایجاد تورهای ایست و بازرسی، ضمن هماهنگی قضایی، تشکیل پرونده و برخورد قضایی، نصب بنر و تابلو با هدف فرهنگ سازی و تذکر قانونی را از مهمترین راهکارها جهت مقابله با ریشه کنی گیاهان مرتعی برشمرد واز دستگاه های اجرایی خواست در این زمینه نهایت همکاری را داشته باشند.

آشنا شهردار یاسوج نیز بر انجام فعالیت های ارشادی، نصب بنر و تابلو در سطح شهر با هدف فرهنگ سازی و هشدار و همچنین برخورد قانونی با فروشندگان گیاهان کوهی که در سطح شهر یاسوج سد معبرکردند خبر داد.

مقابله با متعرضین به منابع طبیعی و گیاهان مرتعی جدی تر می شودمقابله با متعرضین به منابع طبیعی و گیاهان مرتعی جدی تر می شود

 

ارسال نظرات