خبرهای داغ:
محرابیان در بازدید از تصفیه خانه شیخی جان:

آب همدان از نظر سلامتی و بهداشتی مشکلی ندارد

همدان-وزیر نیرو گفت: آب همدان از نظر سلامتی و بهداشتی مشکلی ندارد اما با نصب دستگاه «اُزُن زنی» طعم و بوی آب بهتر خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۹۱۲۶۶
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی اکبر محرابیان در بازدید از تصفیه خانه شیخی جان همدان اظهار کرد: آب به لحاظ کمی حتی بیش از نیاز شهر همدان تأمین شده و برای زمان پیک مصرف، هیچ نگرانی برای تأمین آب وجود ندارد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ آب سد اکباتان که تأمین ۶۵ درصد آب شهر همدان را برعهده داشت، به دلیل خشکسالی تمام شد و همدان به یکباره وارد وضعیت بحرانی شد.

وزیر نیرو عنوان کرد: در زمان بحران مقرر شد با یک برنامه اضطراری و یک طرح دائمی کار آبرسانی به همدان پیگیری شود که آب با مدیریت جهادی و بسیار خوب استاندار محترم در برنامه‌ی اضطراری و اتصال نزدیک به ۱۰۰ حلقه چاه، اجرای ده‌ها کیلومتر خط انتقال و احداث ايستگاه‌های پمپاژ آب به صورت اضطراری در حداقل زمان ممکن طی چند روز تأمین شد.

وی افزود: طرح انتقال آب از سد تالوار به طول ۱۶۳ کیلومتر از اوایل دهه ۸۰ برنامه‌ریزی شده بود اما پیش از استقرار دولت مردمی و انقلابی ایران قوی حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشت و در یک مدت کوتاه اقدام بسیار خوب؛ تأمین اعتبار لازم، اجرای خطوط انتقال برق و نصب ۱۸ دستگاه پمپ و احداث ایستگاه‌های پمپاژ و انتقال آب انجام شد.

محرابیان تصریح کرد: اجرای تصفیه‌خانه شیخی‌جان در حالت طبیعی حدود ۵ سال زمان نیاز داشت اما با همت استاندار و فعالیت مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در حداقل زمان ممکن این پروژه به نتیجه رسید و آب با تصفیه کامل وارد شهر همدان شد.

* طعم و بوی آب همدان بهبود پیدا می‌کند

وی با بیان اینکه برای تکمیل فرآیند تصفیه‌خانه شیخی‌جان یک واحد اوزون‌زنی در مسیر تصفیه‌خانه نصب می‌شود تا طعم و بوی آب بهبود پیدا کند، گفت: خوشبختانه در نتایج آزمایشات عناصر خیلی کمتر از حد مجاز است و آرسنیک آب در حد صفر است و می‌توان گفت آرسنیک در آب پس از تصفیه‌ وجود ندارد و میزان سختی آب در محدوده ۴۰۰ قرار دارد اما حد استاندارد آن ۱۰۰۰ است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه کیفیت آب همدان تابع استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و استانداردهای ملی مورد تائید است، افزود: در استانداردهای ملی که در قالب استاندارد ۱۰۵۳ هستند، عناصر مضر حد مجاز پائین‌تری نسبت به سازمان بهداشت جهانی دارد.

وی اظهار کردک در حال حاضر آب همدان توسط دانشگاه علوم‌پزشکی به صورت دائم نمونه‌گیری و آزمایش می‌شود و به این هم بسنده نشده و هر چند وقت یکبار این آب در آزمایشگاه‌های برتر کشوری مورد آزمایش قرار می‌گیرد که تاکنون وجود هیچ عنصر مضرّی گزارش نشده و حتی درصد برخی عناصر بسیار پایین‌تر از حد مطلوب و مجاز است.

محرابیان عنوان کرد: آب همدان از نظر کیفیت بسیار سالم، بهداشتی و مطمئن است و شهروندان عزیز همدانی هر نوع استفاده‌ای را با خیال آسوده انجام دهند.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات علمی آب شهر همدان نیازی به دستگاه‌های تصفیه آب خانگی ندارد و در برخی موارد استفاده از این دستگاه‌ها حتی ممکن است آسیب‌هایی نیز به دنبال داشته باشد.

وزیر نیرو گفت: هر آب ویژگی‌های خاص خود را دارد و بستر آب بر طعم و بوی آب مؤثر است و اگر تغییری در طعم و بوی آب احساس می‌شود، به دلیل تغییر ذائقه‌ است.

وی بیان کرد: دستگاه اوزون‌زنی باعث بهبود طعم و بوی آب می‌شود و کمتر واحد تصفیه‌خانه‌ای در کشور دارای این ویژگی است اما این دستگاه برای تصفیه‌خانه شیخی‌جان تأمین خواهد شد.

محرابیان گفت: در موضوع انتقال آب از سد تالوار به همدان، مدیریت جهادی و میدانی استاندار همدان و فعالیت دستگاه‌های استانی بسیار مؤثر بود و کار اصلی را مجموعه استان انجام داد.

وی تصریح کرد: آب و در کل انرژی، نعمت‌هایی هستند که در زمانی که وجود دارند هیچ شخصی ارزش آنها را نمی‌داند اما به محض اینکه قطع شد یا با مشکلی مواجه شد، همه ارزش و اهمیت آنها را متوجه می‌شوند.

وزیر نیرو با بیان اینکه ابَرپروژه‌ انتقال آب و آبرسانی به همدان در حداقل زمان ممکن انجام شد و به صورت ساعت به ساعت توسط متولیان کشوری و استانی پیگیری می‌شد، افزود: کاری که در همدان برای آبرسانی انجام شد در سطح کشور زبان‌زد شده و انتظار استان‌های دیگر از ما را بیشتر کرده است.

وی یادآور شد: سلامت آب نه تنها توسط دانشگاه علوم پزشکی همدان بلکه در بهترین آزمایشگاه‌های کشور از جمله آزمایشگاه جلالیه که از آزمایشگاه‌های برتر کشور است، بررسی و مورد تأیید قرار گرفته و تمام شاخص‌های سلامت آب در حد عالی است.

محرابیان با بیان اینکه آرسنیک آب انتقالی به همدان در حد صفر است و در بعضی شاخص‌ها حتی بسیار بهتر از میزان مطلوب و مجاز است، گفت: بانک جهانی در خصوص زیرساخت‌ها ارزیابی‌هایی دارد که در سال ۲۰۲۳ جمهوری اسلامی ایران مقام اول را در سرعت آبرسانی کسب کرد و انتقال آب به همدان یکی از مؤثرترین مؤلفه‌های این برتری بود.

وی خاطرنشان کرد: هدف و کار دشمن، کم‌ارزش و بی‌اهمیت جلوه‌دادن کارهای بزرگ نظام و دولت مردمی است و مردم نباید به شایعات توجه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات