خبرهای داغ:
شاهرود_ رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: دوره آموزشی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۹۳۶۱۳
|
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱

آموزش و توانمندسازی فعالین گردشگری، گامی مثبت در برای حفاظت از یوز آسیاییبه گزارش خبرگزاری بسیج، مرتضی نظری گفت: این دوره آموزشی، با حضور بیش از ۳۰ نفر از مدیران دستگاه‌های اجرایی، مدیران و تأسیسات گردشگری و فعالان حوزه گردشگری پیرامون حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره حفاظت میراث فرهنگی شهرستان شاهرود برگزار شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود افزود: پارک ملی توران شهرستان شاهرود ازجمله مهم‌ترین و معدود زیستگاه‌های باقی‌مانده یوز آسیایی در دنیا است، بنابراین برگزاری این دوره نقش بسزایی در افزایش آگاهی پیرامون حفاظت ازاین‌گونه نادر برای جامعه هدف دارد.
نظری بابیان اینکه در هیچ جای دنیا حفاظت از محیط‌زیست صرفاً بر عهده دولت‌ها نیست و مردم و بخش‌های خصوصی نیز در آن مشارکت دارند، گفت: در حال حرکت به این سمت هستیم که مردم و بخش خصوصی نیز در حفاظت از گونه‌هایی مانند یوز، بیش‌ازپیش همراهی و مشارکت داشته باشند.
او افزود: ازنظر اهمیت و ارزش حیات‌وحش، مجموعه توران منحصربه‌فردترین منطقه تحت حفاظت ایران به شمار می‌رود، زیرا توران تنها منطقه ایران است که هر سه گونه بومی ایران یعنی یوزپلنگ آسیایی، گورخر آسیایی و زاغ بور را می‌توان در آن مشاهده کرد و لازم است تا با برگزاری دوره‌های آموزشی، سطح دانش و اطلاعات مسئولان و مردم در راستای حفاظت از یوز ایرانی افزایش یابد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: این دوره باهدف تحقق سیاست موجود برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و به دنبال اجرایی نمودن وظایف آموزش مبنی بر ارتقاء سطح دانش موردنیاز حوزه گردشگری استان برگزارشده است.
مرتضی نظری افزود: آموزش و توانمندسازی فعالین گردشگری در کنار سایر جوامع می‌تواند گامی مثبت در برای حفاظت از یوز آسیایی باشد.
به گزارش بسیج، منطقه حفاظت‌شده خار توران در جوار روستای هدف گردشگری قلعه بالا و در شرق شهرستان شاهرود واقع‌شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها