شکست«پنجه عقاب»در صحرای طبس/ وقتی شن‌ها مأمور خدا بودند

عملیات پنجه عقاب در ایران معروف به عملیات طبس؛ نام عملیاتی نظامی بود که توسط نیروی دلتا ارتش ایالات متحده در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌شده در سفارت ایالات متحده در تهران انجام شد.
کد خبر: ۹۵۹۳۸۴۴
|
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ وقتی در ۱۳ آبان ۵۸، دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر سفارت آمریکا ۵۳ آمریکایی را به گروگان گرفتند، آمریکایی‌ها همه تلاش خود را برای آزاد سازی این افراد انجام دادند که به نتیجه دلخواهشان نرسید.

تا اینکه آمریکایی‌ها نقشه کشیدند که برای آزادی این گروگان‌ها و ضربه به انقلاب اسلامی به طور شبانه به تهران حمله کنند. در اردیبهشت ۵۹ شش فروند هواپیمای «سی – ۱۳۰ و ۹۰» کماندوی آموزش دیده آمریکا موسوم به نیروی «دلتا»، این عملیات که نامش را «پنجه عقاب» گذاشته بودند، آغاز کردند.

اما این نقشه شوم آنها به هدف نرسید و در نهایت عملیات با کشته شدن ۸ نفر به علت وقوع طوفان شن در منطقه طبس و برخورد یک هواپیمای سی ۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ ۵۳ با یکدیگر کشته می‌شوند و ۵ بالگرد هم روی زمین باقی می‌ماند و بقیه نیروها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز می‌رسانند و عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد.

در روز بعد از شکست عملیات آمریکایی‌های، امام خمینی (ره)، با محکوم کردن جیمی کارتر طی سخنانی بعد از این حادثه عنوان کرد که خدا با فرستادن شن‌ها از ایران حفاظت کرده‌است. او در پیامی در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ گفت: «آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی‌کوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست»

ایشان گفتند: «تجربه کنند باز لیکن ما نباید مغرور شویم، من به ملت ایران عرض می‌کنم مغرور نشوید، تمام قدرت قدرت خداست و باید به او اتکال کنید.»

شهید «محمد منتظرقائم» نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان یزد روز پنجم اردیبهشت‌ سال ۱۳۵۹ وقتی از فرود چند بالگرد آمریکایی در کویر طبس مطلع می‌شود، با توجه به نزدیکی طبس تا یزد بلافاصله در محل حادثه حضور پیدا می‌کند تا موضوع را از نزدیک بررسی کند. همزمان با حضور وی و همراهانش در صحرای طبس این مکان مورد حمله هوایی قرار گرفت و بعدها مشخص شد که این بالگردها حاوی اسناد مهمی بوده‌اند.

این شهید بزرگوار سال ۱۳۲۷ هجری شمسی در شهر تاریخی فردوس در شمال خراسان جنوبی به دنیا آمد و در کودکی به یزد رفت و به ادامه تحصیل پرداخت. او سال ۱۳۵۱ دستگیر و زندانی شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به عنوان نخستین فرمانده سپاه پاسداران یزد انتخاب و مسوول تشکیل سپاه استان شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها