خبرهای داغ:
توسط محققان کشور؛

ساخت قطعات پیش‌ ساخته بتنی مقاوم در برابر زلزله

ساخت قطعات پیش‌ ساخته بتنی مقاوم در برابر زلزله
پژوهشگران یک شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی موفق به طراحی و ساخت قطعات پیش‌ساخته بتنی شدند؛ محصولی که دوستدار محیط زیست بوده و به کاهش مصرف انرژی کمک کرده و در برابر زلزله نیز مقاوم است.
کد خبر: ۹۵۹۸۶۲۸
|
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، حامد آناهید، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: یکی از محصولات مجموعه، قطعات پیش‌ساخته بتنی GRS است. این قطعات پایه سیمانی دارند و ضخامت آن‌ها ۲ - ۳ سانتی‌متر است و در ابعاد ۳۰ سانتی‌متر در ۳۰ سانتی‌متر تا ۳ متر در ۳ متر تولید می‌شوند.

وی دارابودن ویژگی‌های مکانیکی مناسب از قبیل مقاومت فشاری و شکست، کششی، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی (ذوب و یخ بندان)، مقاومت در برابر مواد خورنده و اسیدی (ناشی از باران) و داشتن یکپارچی هنگام گسیختگی را از مزایای این محصول برشمرد.

آناهید اظهارکرد: این محصول از مزایایی مانند سرعت بسیار بالای اجرا، سهولت نصب و مونتاژ و همچنین دمونتاژ، شکل‌پذیری متنوع و تولید طرح‌های خلاقانه معماری، سبکی قطعات نما و ایمنی درمقابل زلزله و باد، تنوع رنگ و بافت سطوح نما، کنترل کیفیت و یکنواخت بودن کل طرح و رنگ، افزایش خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی شامل قابلیت باربری، استحکام، افزایش مقاومت در برابر تنش‌های حرارتی وضربه‌پذیری، کاهش ترک‌های مویی و سایش و خستگی، کمک به محیط زیست و کاهش شدید ضایعات، کمک به صرفه‌جویی انرژی، قیمت بسیار مناسب و کیفیت مطلوب برخوردار است و گزینه مناسبی برای طراحی نما ساختمان‌ها با معماری سنتی یا مدرن محسوب می‌شود. اکنون این محصول در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار عرضه شده است.

این پژوهشگر عنوان کرد: محصول دیگر این مجموعه میکروسمنت نام دارد. این محصول پایه سیمانی که از مواد معدنی، آلی و پلیمری تشکیل شده است و به علت چسبندگی بالا می‌تواند روی سطح افقی و عمودی اجرا شود.

وی یادآورشد: میکروسمنت بتنی با ضخامت سی میلی‌متر است و برای محیط داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد ومی‌تواند به روی سطوح چوب، شیشه، سنگ اجرا شود و سطحی بدون درز، بدون ترک و بدون تغییر رنگ ایجاد کند. این محصول حداکثر تا ۱۵ سال استقامت دارد.

وی مقاوم در برابر بار زنده، ضربه، خش و مواد شیمیایی، نظافت راحت، ضدآب بودن، اجرا سریع بدون تخریب، استفاده از مواد طبیعی و سازگار با محیط زیست را از مهمترین مزایای استفاده از این محصول برشمرد و گفت: این محصول اکنون به علت مزایای رقابتی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی مانند کیفیت مطلوب و قیمت مناسب به کشور‌هایی مانند امارات، عمان، عراق، آذربایجان و اسپانیا صادر می‌شود. قصد داریم با حضور در نمایشگاه‌های متعدد این محصولات با گسترش روابط‌مان با شرکت‌ها و کشور‌های دیگر بازار صادراتی این محصولات را توسعه دهیم.

آناهید به مشکلات اجرای این طرح‌ها اشاره کرد و افزود: این مجموعه برای اجرای این دو طرح با مشکلاتی از قبیل هزینه‌های سرسام‌آور تولید، مشکلات بیمه و مالیاتی مواجه بود. علاوه بر مشکلات اداری، به علت اعمال تحریم‌ها در تهیه مواد اولیه نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. امیدواریم این مشکلات و موانع با تدبیر درست مسوولان از میان بروند.

به گزارش بسیج، GRS یکی از نما‌های شناخته‌شده در بازار‌های جهانی است. استفاده و اجرای این قطعات از سال ۱۹۷۰ در دنیا رایج است، اما در ایران خیلی به ندرت اجرا می‌شود. در حال حاضر این شرکت دانش‌بنیان با بهره‌گیری از توان مهندسان و طراحان مجرب در طی سالیان اخیر موفق به تولید و ساخت این قطعات پیش‌ساخته بتنی شده است. همچنین امروزه تنها ۴ الی ۵ کشور جهان تولید‌کننده اصلی محصول میکروسمنت هستند، اما اکنون محققان این مجموعه با وجود تمام مشکلات و موانع توانسته‌اند این محصول را تولید و به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار