احیای آندیا فولاد زنجان توسط دولت سیزدهم/ تحقق جهش تولید نیازمند حمایت همه‌جانبه مسئولان است

زنجان-شرکت آندیا فولاد زنجان توسط سیاست‌های حمایتی دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی احیا شد و اکنون با تمام ظرفیت به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۹۶۰۲۳۰۷
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان، مجتمع آندیا فولاد زنجان که در شهرستان ایجرود قرار گرفته است، جزو نخستین سرمایه‌گذاران خارجی در استان زنجان به‌شمار می‌رود که با منشاء کشور چین و با هدف اولیه تولید چدن با ظرفیت 800 هزار تن اوایل دهه 90 آغاز به کار کرد؛ تولید کنسانتره آهن، گندله، کلوخه سنگ آهن( آگلومره)، فرو سیلیکو منگنز، فرومنگنز کم کربن از دیگر تولیدات مجتمع آندیا فولاد زنجان است که قرار است به زودی تعداد کارگران این واحد تولیدی به بیش از یک هزار و 250 نفر نیز برسد.

از مهمترین افتخارات این مجتمع تولید فرومنگنز متوسط کربن است که با انجام فعالیت‌های تحقیقی و تکیه بر مطالعات دانش‌بنیان توانست آن را محقق کند و ضمن تأمین نیاز داخل، از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

این واحد تولیدی با تلاش متخصصان داخلی و جدیت سرمایه‌گذاران موفق به کسب عنوان نخستین و بزرگترین تولیدکننده فرومنگنز متوسط کربن و کم کربن در کشور شد.

 ناگفته نماند خرید فرومنگنز متوسط کربن در سال 1401 سبب خروج 270 میلیون دلار شده است و قطعاً اگر شرکت‌های بزرگ کشورمان از تولیدات داخلی خرید کنند، همچین مبالغ کلان ارزی از کشور خارج نمی‌شود.

 اختلافات بین شرکای این واحد تولیدی سبب شد که بازدهی لازم در دهه 90 برای این واحد تولیدی محقق نشود ولی با روی کارآمدن دولت سیزدهم و حمایت‌های مسئولان به ویژه شهید رئیسی رئیس‌جمهور فقید کشورمان و همینطور دستگاه قضایی، مالکیت این واحد به یکی از شرکا برگشت و مجدداً این واحد تولیدی احیا و به عبارتی دیگر جان تازه‌ای گرفت و با سرمایه‌گذاری بیش از 200 میلیون دلار به فعالیت خود ادامه داد.

 از مهمترین برنامه‌های این واحد تولیدی در سال جاری تکمیل ظرفیت کلیه خطوط و تغییر برخی دستگاه‌ها است.

 دی ماه سال گذشته عباس علی‌آبادی وزیر صمت از آندیا فولاد زنجان بازدید کرد؛ مدیران این کارخانه به وزیر صمت اعلام کردند که چرا وقتی تولید داخل توانایی تأمین نیاز بازار داخل را دارد و این واحد تولیدی می‌تواند فرومنگنز متوسط کربن و کم کربن کشور را تأمین کند، برخی از واحدهای تولیدی کشور نیاز خود را از بازار خارج تأمین می‌کنند؟

عباس علی‌آبادی هم وعده داد که این موضوع را با قید فوریت بررسی می‌کند؛ وی اذعان کرد وقتی تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور است نباید ارز دولتی به برخی واحدهای تولیدی جهت واردات محصولات مورد نیاز داده شود.

علی آبادی تأکید کرد نباید منابع ارزی هنگفت از کشور به‌خاطر برخی ناهماهنگی‌ها خارج شود.

 این کارخانه از نیمه دوم سال گذشته فعالیت خود را به طور جدی‌تری آغاز کرده و از آنجایی که دولت سیزدهم نقش مهمی در احیای این کارخانه دارد، مدیران این کارخانه هم به مسئولان استانی اطمینان خاطر داده‌اند که جهش تولید و افزایش اشتغال در این واحد تولیدی صورت بگیرد و برخی نگرانی‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان در اوایل دهه 90 را مرتفع کنند.

 گفتنی است آندیا فولاد در کنار سرجین بافت و چند واحد تولیدی دیگر توسط سیاست‌های حمایتی دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی احیا شد و اکنون با تمام ظرفیت به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و البته انتظار می‌رود مسئولان استانی هم همانند گذشته حمایت‌های خود را از این واحدها ادامه دهند و موانع پیش روی این واحدها را مرتفع کنند. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار