خبرهای داغ:
الگو باشیم|

از دل یک روستا در استان اصفهان تا کسب عنوان نامزد نماینده زنان ایران در مسابقات تکنولوژی هیدروژن جهان

شکایتی از فقر و سختی زندگی ندارم چرا که آن را شکست داده‌ام.
کد خبر: ۹۶۰۴۴۶۸
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲

خبرگزاری بسیج_ خداوند را هزاران مرتبه شاکرم که حضرت آقا همواره حامی نخبه ها بوده‌اند و اعتقاد و باور ایشان به جامعه نخبگان، انگیزه و ایمان و امید را در بنده به عنوان عضو کوچکی از این جامعه دو چندان می‌کند. 

گفتگوی تفصیلی خبرگزاری بسیج با برگزیده جایزه جذب در دستگاه های اجرایی بنیاد ملی نخبگان که موفق به کسب افتخارات مهم برای کشورمان شده است را در ادامه می خوانید.  

 

در ابتدا خودتان را معرفی نمایید ؟

خدیجه همتی هستم فارغ التحصیل مقطع دکتری با تخصص انرژی های تجدیدپذیر با معدل کل ۱۹.۳۷ از دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف. بنده در اولین ماه پاییزی سال ۱۳۷۱ در روستای علی آباد آقداش از توابع شهرستان سمیرم به دنیا آمده ام و در یک خانواده روستایی که تنها یک مدرسه ابتدایی با یک کلاس واحد پنج پایه ای داشت، بزرگ شده ام. این شرایط در کنار دشواری هایی که داشت، به ما این فرصت را می داد که هر روز درس تمام پایه ها را مرور کنیم. گاهی هم معلم دانش آموزان پایه های پایین تر می‌شدیم. باهم رشد می کردیم و انگیزه می گرفتیم و همیشه تصویری واضح از درس های سال آینده داشتیم. معلم ما یک نفر نبود، یک مدرسه بود، یک تیم بود و من در بازی های دوران کودکی ام اکثرا نقش معلم را بازی می کردم، چون معلم برایم یک قهرمان بود. با ورود به دوران راهنمایی، من خانواده را ترک کردم و استقلال را آموختم. باید از عهده کارهایم بر می آمدم. رنج و فقر را نردبان کردم و استوار پله ها را بالا رفتم و تحصیلاتم را با لطف خدایی که همیشه یاور و همراه همیشگی ام بوده است، ادامه دادم. به گونه ای که همواره در طول تمام سال های تحصیل از دبستان گرفته تاکنون به عنوان نفر اول مدرسه و درس و دانشگاه و دانش آموز و دانشجوی برتر و نخبه بوده ام. اکنون بسیار شادمانم که با همان کودک درونم که اشتیاق خدمت به وطن دارد، به بازی های دوران کودکیم عینیت داده ام و مشتاقانه آمده ام تا خادم وطنم شوم. آمده ام تا بتوانم شوق آموختن ایجاد کنم و برای آینده فرزندان وطنم و برای آبادانی کشورم یک قهرمان باشم.

بنده دختری از ایل بزرگ قشقایی از طایفه دره شوری و تیره خداوردیلو و از یک خانواده روستایی هستم که پیوسته پنجه در پنجه فقر داشته ام. کارزاری که نمیتوانستم در آن از پدر پیرم یاری بجویم و ترجیح می‌دادم همواره مادرم را صدا کنم. مادری که برای نجات من از آتشها گذشته و خون دلها خورده است. مادری که در ذهن من مرزی برای مهربانی و حدی برای ایثار نگذاشته است. به لطف مادرم من بارها پنجه فقر را شکست داده ام و امروز استوار ایستاده ام که تا مادرهای وطنم را عاشقانه و خالصانه خدمت کنم. روشنی ها بر جهان از کلبه ها تابیده اند و همچنین خدایا میدانم که می بینی جمالتی بود که درسرتاسر زندگی سخت ولی شیرینم به من آرامش و انگیزه و امید می داد. بنظر من اراده هرشخص و همچنین ایمان او به خالق زیبایی ها می تواند هر ناممکنی را ممکن کند. وقتی اراده باشد، قطعا راهی وجود خواهد داشت. نیروی اراده ی من غالب بر هر گونه شک، ترس و ناامیدی بود. بنظر بنده باید بی توجه بود نسبت به احساس های یاس و ناامیدی که در هر مسیری ممکن است به سراغ مان بیاید. وقتی خداوند آرزویی در دل مان انداخته قطعه و قطعا توانایی رسیدن به آن را در وجود ما دیده است. خداوند را با عقل مان قبول کنیم و با تمام قلب مان باور داشته باشیم. من از فقر و سختی گلایه و شکایتی ندارم چرا که آن را شکست داده ام و همواره از آن به عنوان نردبان استفاده کرده ام. بارها به این موضوع فکر کرده ام که اگر این مسیر با شیب فوق العاده تند و پر از پستی و بلندی نبود من در جایگاه کنونی نبودم. دست و پنچه نرم کردن با مشکالت در طول مسیر زندگی ام عزم و اراده ی مرا برای غلبه بر مشکلات دوچندان می کرد.

به عنوان یک نخبه عشایری چه اختراعاتی داشتید و چه توصیه ای به جوانان دارید؟

زندگی برای هیچکس آسان نیست. اما باید پشتکار و ایمان داشته باشیم و باور داشته باشیم که هر کدام از ما برای انجام کاری استعداد داریم و آن کار، از طریق اراده و نیرو و توان ما باید انجام شود. اهل مقایسه نباشیم. بنده همیشه معتقد بودم که به همان اندازه ای که از خیلی از امکانات محرومم، تلاش هایم برکت و ثمر و نتیجه دارد. شیب مسیر زندگی هرکسی متفاوت است. شیب مسیر زندگی برای بنده فوق العاده تند بود. اما این تند بودن هیچوقت آزرده ام نکرد. چون اهل مقایسه نبودم. فقط جهت و مسیر خودم را می دیدم. و همچنین توصیه ام به نوجوانان و جوانان پرانگیزه در هر نقطه از ایران این است که همواره خیرخواه باشید. از همان ابتدا یاد بگیرید که امکان ندارد کسی چراغی برای خانه کسی روشن کند و خانه خودش تاریک بماند. این خیرخواهی می تواند از آموزش کوچکترین نکته ای که یاد می گیریم به دیگران باشد تا الی آخر. و همچنین خالق امید باشید برای خود و دیگران. افتخاراتی که تاکنون به یاری خداوند به دست آوردم بدین شرح هستند؛ رتبه اول میان ورودی‌های دکترا، رتبه نخست در میان ورودی‌های دانشکده علوم پایه مقطع کارشناسی ارشد، رتبه اول در کل دانشکده علوم پایه در مقطع کارشناسی، برگزیده به عنوان محقق برجسته دکتری فیزیک توسط معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، برگزیده به عنوان محقق جوان برجسته توسط دانشگاه skku کشور کره جنوبی، نامزد عنوان نماینده زنان ایران در تکنولوژی هیدروژن جهان، تقدیر شده به عنوان سخنران برتر در کنفرانس هیدروژن جهان به میزبانی کشور ترکیه، معرفی به عنوان بانوی تاثیرگذار از طرف معاونت امور زنان ریاست جمهوری، نامزد عنوان پایان نامهی برتر دانشگاه تربیت مدرس، تقدیر شده به عنوان مقام نخست برای حضور در کارگاه آموزشی انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور روسیه، تقدیر شده به عنوان نویسنده مقاله برتر در مجله معتبر و وزین انجمن شیمی آمریکا، برگزیده جایزه جذب در دستگاه های اجرایی بنیاد ملی نخبگان، برگزیده جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹.

از دل کوه‌های زاگرس تا کسب عنوان نامزد نماینده زنان ایران در مسابقات تکنولوژی هیدروژن جهان

 

از مسئولان چه انتظاری دارید؟

خدارا هزاران مرتبه شاکرم که حضرت آقا همواره حامی نخبه ها بوده اند. اعتقاد و باور ایشان به جامعه نخبگان انگیزه و ایمان و امید را در بنده به عنوان عضو کوچکی از این جامعه دوچندان می کند. با تلاش های شهید جمهور از طریق طرح جذب نخبگان در دستگاه های اجرائی در مجموعه وزارت نیرو به تازگی مشغول به کار شده ام. شهید جمهور با طرح جذب نخبگان خون تازه ای وارد دستگاه های دولتی کردند. انشاالله بنده به نوبه خود با دقت در راستای حفظ پاکی این خون، تلاش خواهم کرد. وظیفه مسئولان نیز این است که شرایط را برای نخبگان فراهم کنند تا بتوانند رشد کنند و باعث ارتقاء علمی ایران جان شوند و ایرانی آباد را بسازند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار