به میزبانی دهگلان برگزار شد؛

برگزاری اولین همایش کشوری اسب کُرد

در اولین جشنواره و همایش اسب کُرد، ۵۷ رأس اسب از ۸ استان کشور در این همایش شرکت کرده‌اند.
کد خبر: ۹۶۰۴۷۵۷
|
۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴


به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، سوارکاری یا اسب‌دوانی یا اسب‌سواری از ورزش‌هایی است که در چند دهه اخیر موردتوجه خاصی قرار گرفته است، اما سابقه‌ای طولانی دارد و می‌توان آن را از کهن‌ترین ورزش‌ها به شمار آورد.

سوارکاری به معنای نشستن بر پشت یک اسب و کنترل حرکاتش است، ویژگی این ورزش این است که انسان و اسب را متحد می‌سازد، بنابراین موفقیت اسب و سوارکار به ارتباط و اعتماد و احترامی که آن دو برای یکدیگر قائل‌اند، بستگی دارد.


شادمان رستمی، رئیس هیئت سوارکاری دهگلان و مسئول برگزاری این همایش در گفتگو با کردتودی گفت: ۵۷ رأس اسب از ۸ استان کشور در این همایش شرکت کرده‌اند.

رستمی در ادامه افزود: این اولین همایش سوارکاری در سطح کشوری است که در شهرستان دهگلان برگزار می‌شود.

مسئول برگزاری همایش عنوان داشت: اسب‌های فاخری از سراسر کشور همچون کرمانشاه، همدان، تهران و… در این همایش سوارکاری حضور دارند.


وی در ادامه اضافه کرد: این همایش برای اولین‌بار به اسم سردار سنجر خان برگزار شد، سنجر خان یکی از سوارکاران نامی منطقه لیلاخ و شهرستان دهگلان بوده است.

رستمی تأکید کرد: امیدواریم با برگزاری چنین همایش‌های کشوری، این رشته را در شهرستان دهگلان و منطقه لیلاخ زنده کنیم.

علی مرادی، رئیس کمیته جشنواره‌های استان کردستان، بیان داشت: اولین جشنواره اسب اصیل کرد در سطح کشوری با همکاری و تعامل هیئت سوارکاری استان کردستان و هیئت سوارکاری شهرستان دهگلان در دهگلان برگزار شد و حدود ۵۷ رأس اسب از سایر استان‌های کشور در این همایش ملی شرکت دارند.

مرادی، هدف از برگزاری همایش را توسعه و شناساندن سوارکاری و اسب‌سواری به مردم و علاقه‌مندان به این رشته است، سوارکاران نیز اسب‌سواری خود را به معرض دید و نمایش مردم قرار می‌دهند.

زهرا رستمی سراب از سوارکاران باتجربه شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار ما اذعان کرد: هدف من از شرکت در این همایش کشوری، حفظ اصالت کرد و کردستان و همچنین ثبات و حفظ آداب‌ورسوم مردم بافرهنگ کرد است.

رستمی سراب در ادامه اضافه کرد: ما خانم‌ها با شرکت در این همایش نشان می‌دهیم که یک خانم در کنار شغل‌های دیگر و کار‌های روزمره‌ای که انجام می‌دهد، می‌تواند یک اسب‌سوار موفقی باشد و به هدف‌هایی که دارد، برسد.


فرشاد محمدی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان دهگلان یادآور شد: در این همایش سوارکارانی از استان‌های همدان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، آذربایجان شرقی و غربی، تهران، اصفهان و دیگر شهرستان‌های استان کردستان حضور دارند.

محمدی در ادامه عنوان کرد: هدف از برگزاری این همایش ترویج این ورزش مهیج و مهم در استان و در بین مردم شهرستان دهگلان است.

مهدی رمضانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان، بیان کرد: ورزش سوارکاری جزو ورزش‌هایی است که رسول اکرم (ص) بسیار روی آن تأکید داشتند و باتوجه‌به اینکه مردم شهرستان دهگلان علاقه فراوانی به نگهداری اسب و به ورزش سوارکاری دارند، مسئولان نیز باید در این راستا کمک‌های لازم را اتخاذ نمایند.

رمضانی، ابراز کرد: در شورای برنامه‌ریزی شهرستان دهگلان حتماً یک اعتبار ویژه‌ای برای تقویت ورزش سوارکاری این شهرستان معین خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان، خاطرنشان کرد: در سطح استان نیز در رشته سوارکاری باوجوداینکه اقداماتی صورت‌گرفته است، در آینده نیز شاهد تقویت این ورزش در استان خواهیم بود و همایش‌ها باشکوه‌تر و باکیفیت‌تر انجام شود

لیلاخ و شهرستان دهگلان یکی از زیستگاه‌های اصلی اسب کرد است، برگزاری همایش‌های کشوری می‌تواند به رونق و توسعه این رشته ورزشی کمک به سزایی کند.

انتهای خبر/

ارسال نظرات
آخرین اخبار