کمک اندیشکده حکمرانی آموزش عالی برای کسب مرجعیت علمی و عملیاتی سازی سند دانشگاه اسلامی

نشست شورای علمی اندیشکده حکمرانی آموزش عالی بسیج اساتید به میزبانی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در سالن شهید سلیمانی این مؤسسه برگزار شد.
کد خبر: ۹۶۰۵۱۳۳
|
۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، در ابتدای این نشست، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و رئیس اندیشکده حکمرانی آموزش عالی ضمن اشاره به فلسفه تأسیس اندیشکده گفت: یکی از وظایفی که در آئین نامه اجرایی بسیج اساتید است کمک به کسب مرجعیت علمی آموزش عالی کشور است. وظیفه دیگر کمک به آموزش عالی کشور برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و دیگر وظیفه نیز کمک به حکمرانی برای ارتقاء کارآمدی به ویژه در زمان بحران و حوادث غیرمترقبه است. لذا بر اساس وظایف بالا چهار اولویت برای بسیج اساتید پیش بینی شده است. اولویت نخست انسجام و اعتلای سازمانی است. اولویت دوم موضوع جهاد تبیین و امید آفرینی و اولویت سوم نیز بحث کمک به اعتلای آموزش عالی کشور است. چهارمین اولویت نیز کمک به ارتقای کارآمدی حکمرانی کشور است. لذا تلاش ما نیز بر این است که با این رویکرد بتوانیم از ظرفیت اساتید در راستای مشکلات کشور علاوه بر نقش آفرینی عمومی در نقش آفرینی های تخصصی نیز اثرگذار باشیم .  

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: این اندیشکده در راستای کمک به اعتلای آموزش عالی تشکیل شده و هدف آن جلوگیری از انجام کارهای موازی است تا در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بتواند به نیازهای آموزش عالی بپردازد و اگر بسته سیاستی‌ای دارد که به نفع آموزش عالی کشور است ارائه دهد. لذا اساساً این اندیشکده در خدمت آموزش عالی است.  

مردانی در پایان گفت: مزیت بسیج اساتید این است که یک تشکل استادی است که امکان مطالبه گری دارد و تا کنون بسته‌های سیاستی گوناگونی نیز تدوین کرده و در اختیار مسئولان امر ارائه نموده است.

در ادامه علی باقر طاهری‌نیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر شورای علمی اندیشکده، تاریخچه شکل گیری موسسه و همچنین دستاوردها و ظرفیت های موسسه را برای حاضرین تشریح و  صالح رشیدخواجه لو مدیر گروه نظامات سنجش، ارزیابی و رتبه بندی در آموزش عالی اندیشکده، سند راهبردی و برنامه عملیاتی یک ساله گروه را برای حاضرین ارائه کردند.

در این نشست همچنین، محمدمهدی زاهدی وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری و عضو شورای علمی اندیشکده عنوان کرد: وقتی که نگاه کلان به موضوع جاری باشد اگر چشم انداز و مفهوم تمدن نوین اسلامی را ملاک عمل قرار دهیم، برشی از آن چشم انداز در حوزه علم و فناوری به ما مفهوم دانشگاه تمدن ساز را می دهد و سایر بخش های دیگر ذیل این عنوان قرار می گیرد. یعنی اگر چشم انداز تمدن نوین اسلامی باشد باید ابعاد آن مشخص شود و سپس برش دهیم در حوزه علم و فناوری که می شود دانشگاه تمدن ساز و مولفه های دانشگاه تمدن ساز همین گروه های تشکیل شده است.

وحید آرایی معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور و عضو شورای علمی اندیشکده نیز گفت: اندیشکده حکمرانی آموزش عالی با رویکرد مسأله شناسی تحلیلی و سیاست پژوهی در آموزش عالی حرکت می‌کند و در نهایت با تولید بسته سیاستی به اعتلای حکمرانی آموزش عالی کمک خواهد کرد.  

 عابدین مومنی مدیر گروه تحول در علوم انسانی اندیشکده نیز در ادامه به بیان اهداف گروه  مبتنی بر رویکرد اسلامی پرداخت.

 در این نشست که در آن سعید غیاثی ندوشن مدیر گروه آمایش و ماموریت گرایی آموزش عالی، وحید صالحی مسئول دبیرخانه اندیشکده و اکبرپور مسئول بررسی و پیگیری سازمان نیز در این نشست حضور داشتند، نسبت به نهایی شدن پیش نویس اساسنامه اندیشکده، معرفی سایر مدیران و اعضای گروه های علمی و ارائه برنامه عملیاتی یکساله گروه های علمی اندیشکده حکمرانی آموزش عالی بحث و بررسی شد.

گفتنی است اندیشکده حکمرانی آموزش عالی سازمان بسیج اساتید کشور دارای هفت گروه علمی؛ "پژوهش مساله محور و مرجعیت علمی"، "دانشگاه تمدن ساز؛ جامعه، صنعت و مسئولیت اجتماعی دانشگاه"، "آمایش و ماموریت گرایی آموزش عالی"، "نظامات سنجش، ارزیابی و رتبه بندی در آموزش عالی"، "رسالت‌های تربیتی اجتماعی و فرهنگی"، "فناوری نوآوری و اقتصاد دانش بنیان" و "تحول در علوم انسانی" است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار