خبرهای داغ:

اجرای ۵۴۰ پروژه عمرانی عشایری در خوزستان در دولت سیزدهم

مدیرکل امور عشایر خوزستان خدمات دولت سیزدهم در بخش عشایری استان را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۶۰۵۳۵۷
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ، سید اسکندر موسوی‌زاده با تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهان به خدمات ارائه شده به عشایر خوزستانی در دولت سیزدهم اشاره و اظهار کرد:در این دولت در حوزه عمرانی و زیرساختی اقدامات خوبی انجام شد و ۵۴۰ پروژه عمرانی که عمدتا در حوزه راه بود اجرا شد.

 

وی ادامه داد: ۵ تا ۶ مورد آسفالت راه عشایری برای اولین بار انجام شد. همچنین در سطح استان، بیش از ۸۷ کیلومتر جاده عشایری احداث شد. علاوه بر این سالانه حدود ۳ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر از مسیرهای عشایری، بازگشایی، شن‌ریزی و مرمت شدند. برخی از مسیرها به دلیل شرایط جوی ممکن است سالانه چندین بار نیاز به مرمت یا بازگشایی داشته باشند.

 

مدیرکل امور عشایر خوزستان با اشاره به اجرای پروژه‌های زیرساختی، گفت: برای تامین آب شرب عشایر، بسیاری از چشمه‌های مورد استفاده عشایر بهسازی شدند. حجم زیادی شبکه تامین آب شرب در مناطق عشایری استان احداث شد که از جمله این پروژه‌ها تامین آب شرب لطف آباد دزفول، آب ‌خرزهره اندیکا، مناطق عشایری ایذه و تلخاب سوسن بوده است. همچنین پروژه آب چال‌گوراب لالی نیز از این پروژه‌ها بوده که در حال اجرا است.

 

موسوی‌زاده بیان کرد: همچنین سالانه به ۵ هزار خانوار عشایری که به شبکه آب دسترسی ندارند و عموما پراکنده هستند، توسط ۵۰ دستگاه تانکر، آبرسانی می‌شود. به این منظور سال گذشته، ۱۰دستگاه تانکر به ناوگان آبرسانی افزوده شد.

 

وی اضافه کرد: همچنین برای اولین بار در سطح کشور، ۱۰ دستگاه لودر از محل اعتبارات آلایندگی خریداری و یک هزار و ۵۰۰ مخزن فایبرگلاس خریداری و میان عشایر توزیع شد.

 

مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: برای تامین برق و انرژی خانوارهای عشایری که بدون برق بودند، ۲ هزار پنل خورشیدی خریداری و نصب شد. همچنین برای جلوگیری از قطع درختان و از بین رفتن مراتع به منظور تامین انرژی عشایر و ایجاد رفاه، حدود ۵ میلیون لیتر سوخت سفید میان عشایر توزیع شد.

 

وی یادآور شد: بیش از ۶۲۰ میلیارد تومان در بخش عمرانی هزینه شد که نسبت به سال‌های گذشته، رقم بسیار خوبی است و عموم این اعتبارات در بخش راه و آب صرف شد.

 

موسوی‌زاده با اشاره به ارائه تسهیلات گردشگری، دامپروری و صنایع دستی به عشایر عنوان کرد: بیش از ۳۵ درصد تولیدات صنایع دستی کشور در اختیار عشایر است. همچنین بخش زیادی از تولیدات گوشت قرمز توسط عشایر انجام می‌شود .به این منظور و برای ایجاد اشتغال، تسهیلات اشتغالزایی قرض الحسنه در این دولت به عشایر پرداخت و به طور متوسط سالانه حدود ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه داده شد.

 

موسوی زاده گفت: این‌ها بخشی از خدمات دولت سیزدهم برای رفاه عشایر خوزستان بوده است. تلاش شد که نارضایتی به حداقل برسد و همه عشایری از نعمت آب، انرژی و زیرساخت‌های رفاهی بهره‌مند شوند.

 

وی گفت: آموزش عشایر یکی دیگر از اقدامات مهم دولت برای عشایر بود. این آموزش‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی، اشتغالزایی، کشاورزی و... ارائه شد. تلاش شد که خدمات همه‌گیر باشد و همه عشایر از اعتبارات بهره‌مند شوند. با وجود اینکه این ظرفیت وجود داشت که اعتبارات در نظر گرفته شده برای دو تا سه منطقه هزینه شود، اما به گونه‌ای مدیریت شد که همه عشایر از خدمات دولت استفاده کنند. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار