الگو باشیم//

الگوی ساخت مسکن ملی منطبق بر طرح زیست‌شهر نوین مولد به همت قرارگاه جهادی شهدای ابهر

زنجان-زیست‌شهر مولد ابهر طرحی است که به اصلاح سبک زندگی‌ از طریق تحول در سبک معماری و شهرسازی می پردازد.
کد خبر: ۹۶۰۵۷۴۹
|
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۶

الگوی ساخت مسکن ملی منطبق بر طرح زیست‌شهر نوین مولد به همت قرارگاه جهادی شهدای ابهر

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛زیست‌شهر مولد ابهر خرمدره طرحی است که به اصلاح سبک زندگی‌ از طریق تحول در سبک معماری و شهرسازی می پردازد وقرارگاه جهادی شهدای ابهر طراح و اجرا کننده این طرح می باشد.

 

عباس طاهری ؛مسئول قرارگاه منطقه ای گروه های جهادی شهرستان ابهر در گفت وگو با خبرنگار بسیج زنجان؛با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ گروه جهادی عاشقان حضرت زهرا(س)را راه اندازی کردیم ،اظهار کرد: با همکاری بسیج سازندگی،کمیته امداد،بنیاد مسکن و بهزیستی در زمینه فرهنگی،اشتغال زایی،فرهنگی و عمرانی و …در مناطق روستایی و حاشیه ای در شهرستان ابهر اقدامات خوبی صورت گرفت و  تجارب خوبی به خصوص در زمینه مسکن بدست آوردیم.

 

وی بابیان اینکه پس از مدتی مسئولیت قرارگاه منطقه ای گروه های جهادی شهرستان ابهرکه متشکل از تمامی گروه های جهادی این شهرستان می باشد،با نام قرارگاه جهادی شهدای ابهر به بنده محول شد،تصریح کرد:فلسفه اصلی قرارگاه پشتیبانی از گروه های جهادی در جهت انجام فعالیت های بهتر و گسترده تر و کمک ،راهنمایی و هدایت به سمت هدف واحد می باشد.

 

طاهری با بیان اینکه طبق فرموده رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)کاری کنیم گفتمان جهادی به گفتمان عمومی تبدیل شود،افزود:در این زمینه می بایست گفتمان جهادی را در میان مردم بخصوص جوانان برده و قشر جوان را پای کار بیاوریم.

 

مسئول قرارگاه جهادی شهدای ابهر با اشاره به اینکه در راستای گفتمان سازی طرح هایی را تعریف کرده و سعی کرده ایم به صورت عملیاتی و گفتمانی مردم را پای کار بیاوریم،گفت: یکی از این موارد سبک زندگی اسلامی است که با گروه های جهادی به عنوان حلقات میانی بین مردم و مسئولین ارتباط برقرار می کند.

 

طاهری با تاکید بر اینکه طبق مطالعات میدانی و تحقیقاتی که در حوزه معماری و شهرسازی داشته ایم دنبال روشی بودیم که شامل تمامی موارد اجتماعی اقتصادی فرهنگی و..باشد و بیشترین ارتباط را با سبک زندگی ایرانی اسلامی داشته باشد،خاطرنشان کرد:پس از مطالعات دقیق و گسترده به سبک معماری و شهرسازی یک طرح اجرایی را آماده کردیم که درتمامی مراحل زندگی مردم کاربرد داشته و می تواند به صورت الگویی به کل کشور صادر شود.

الگوی ساخت مسکن ملی منطبق بر طرح زیست‌شهر نوین مولد به همت قرارگاه جهادی شهدای ابهر

وی با بیان اینکه در این طرح یک الگوی اجرایی و نحوه زندگی مردم را اجرایی کردیم که شامل مشارکت مسئولین،گروه های جهادی و مردم می شود،اذعان کرد:چرا که معماری اسلامی در کل مراحل زندگی انسان ها نظیر فرهنگی، تربیتی و اعتقادی تاثیرگذار بوده و در این زمینه از بیانات اهل بیت علیهم السلام و رهبری کمک گرفتیم.

 

طاهری عنوان کرد:در راستای عمل به فرمایش امام خامنه ای مدظله العالی درخصوص ایجاد بستر مناسب برای مشارکت مردم در حکومت داری و حل مسائل کشور و نقش حلقات میانی در این خصوص وهمچنین در جهت کاهش محسوس هزینه ساخت الگوی حاضر راهکارهای مناسبی را برای تحقق این مهم پیش بینی کرده است.

 

وی با اشاره به جزئیات طرح مذکور افزود:بنا داریم که یک شهر به اندازه شهر ابهر با مشارکت مستقیم مردم در این شهرستان ساخته شود که تمام اصول و معماری سبک معماری اسلامی در آن رعایت شده باشد.

 

این جهادگر ابهری ادامه داد:در این طرح الگوی ساخت مسکن ملی منطبق بر طرح زیست‌شهر نوین مولد  با اجرا و ساخت خانه های ویلایی هزار متری مولد در دستور کار قرار دارد.

 

طاهری ادامه داد:در این زمینه پیگیری های متعدد انجام شده و به دستور فرماندار شهرستان یک کارگروه تشکیل و هماهنگی های لازم با بنیادمسکن، مسکن و شهرسازی و جهاد کشاورزی و…. تشکیل شده است.

 

این جهادگر ابهری با اشاره به اینکه این طرح براساس الگوی ساخت مسکن ملی منطبق بر طرح زیست‌شهر نوین مولد بوده است،تصریح کرد:در زمینه تامین مسکن طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده در فاصله مناسبی از شهر ابهر چند هزار هکتار زمین کشاورزی دیم وجود دارد که کاملاً هموار بوده و با صاحبان این زمین ها توافقات اولیه انجام شده است.

 

مشارکت مردمی در ساخت مسکن ملی

 

طاهری با بیان اینکه استفاده از ادوات و ماشین‌آلات و تجهیزات دولتی برای کاهش هزینه‌های ساخت و کسب درآمد برای تأمین بخشی از هزینه‌های زیرساخت می‌توان از ادوات و ماشین‌آلات دولتی و نیز مشارکت های مردمی استفاده کرد، گفت:  براساس مطالعات صورت گرفته ، بهترین و مناسب‌ترین روش ساخت شناژ قائم‌ (نیمه‌اسکلت) است، زیرا نسبت به روش‌های دیگر مقاوم‌تر، ارزان‌تر و سریع‌تر بوده و در برابر سروصدا، گرما و سرما عایق مناسبی است که از جهت امکان مشارکت متقاضیان در ساخت و کاهش هزینه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

الگوی ساخت مسکن ملی منطبق بر طرح زیست‌شهر نوین مولد به همت قرارگاه جهادی شهدای ابهر

 طاهری با توجه به حجم بالای نیاز پروژه و عدم توانایی کارگاه های موجود در شهر برای تامین مصالح و به منظور کاهش محسوس هزینه های ساخت، نیازمند ایجاد کارگاه هایی برای تامین نیاز پروژه هستیم،افزود: این کارگاه ها علاوه بر تامین مصالح مورد نیاز میتوانند درآمدزا بوده و منبع مالی مناسبی برای تامین بخشی از هزینه های زیرساخت نیز باشند.

 

وی در پایان به دریافت جایزه مقام برتر کشوری در بین ۳۰ هزار طرح از سراسر کشور توسط قرارگاه جهادی مردمی شهدای ابهر در جشنواره جهادگران اشاره کرد و گفت:این جشنواره در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار و قرارگاه جهادی شهدای ابهر موفق به کسب رتبه نخست شد‌.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار