خبرهای داغ:

مشارکت 510 هزار بهره بردار در طرح جهش تولید در دیمزارها در کشور

تبریز- مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در طرح جهش تولید در دیمزارها با 510 هزار بهره بردار در سراسر کشور قرارداد امضا شده است و بیش از ۵ میلیون و دویست هزار هکتار در قالب این طرح قرار گرفته اند.
کد خبر: ۹۶۰۶۸۷۲
|
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، فرامک عزیز کریمی در آیین روز ملی انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشت دیم که با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، نماینده مراغه، عجب ‌شیر، سراجو و قلعه چای در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) در آذربایجان شرقی، فرماندار مراغه و مدیران امور زراعت سازمان‌ جهاد کشاورزی استان‌های مختلف کشور در مراغه برگزار شد، گفت: موسسه تحقیقات دیم کشور، وظیفه انتقال یافته های علمی بخش کشاورزی به دیمزارهای کشور را دارد و در سراسر کشور نزدیک به 8.5 میلیون هکتار دیمزار وجود دارد که حدوداً سالانه 2.5 میلیون هکتار آن آیش باقی مانده و مابقی آن کشت می شود.

وی با اشاره به توجه ویژه به دیمزارهای کشور به دستور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) گفت: سال 1399-1400 تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) به عنوان حامی طرح منعقد شد و امسال چهارمین سالی است که این طرح در دست اجراست.

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طرح جهش تولید در دیمزارها مصداق بارز مشارکت مردم در جهش تولید است، گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها در 25 استان، 284 شهرستان، بیش از یک هزار دهستان در حال اجراست که در این طرح 510 هزار بهره بردار با بیش از ۵ میلیون و دویست هزار هکتار طرف قرارداد هستند و در این طرح مشارکت دارند.

عزیزکریمی تأمین نهاده ها و بازار محصولات کشاورزی را از مهمترین چالش های حوزه کشاورزی دانست و گفت: اگر بتوانیم این چالش ها را در زمان مناسب رفع کنیم، کشاورزان می توانند تولید را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها استان آذربایجان شرقی ۵۰۰ دستگاه ادوات کشاورزی جذب کرده است و قطعاً در آینده نیز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به برگزاری آیین روز ملی انتقال یافته‌های تحقیقاتی کشت دیم در مرکز تحقیقات دیم کشور گفت: سالانه یک بار محققان و کارشناسان در مرکز تحقیقات دیم کشور دور هم جمع می شوند تا انتقال یافته ها صورت گیرد و بهترین روش های کاشت، داشت و برداشت در این گردهمایی مورد بازبینی قرار می گیرد چرا که علم توقف ناپذیر و پویاست و با توجه به تغییرات اقلیمی، نیاز است تا رقم، روش کاشت و ماشین آلات با توجه به این تغییرات، اصلاح شوند و این از طریق دانش میسر است.

عزیزکریمی سهم کشاورزی از سرمایه گذاری در کشور را 3.5 درصد دانست و گفت: افزایش بهره وری بدون سرمایه گذاری محقق نخواهد شد و اگر طرح جهش تولید در دیمزارها توانسته در افزایش عملکرد و تولید نقش ایفا کند از طریق ماشین‌آلاتی است که در این طرح مورد استفاده قرار گرفت، کودی که به موقع به دست کشاورزان رسیده و کنترلی بوده که در زمینه آفات انجام شده است.

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سهم 12 درصدی آذربایجان شرقی در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در کشور گفت: آذربایجان شرقی یکی از بهترین عملکردها را در اجرای این طرح داشته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار