یکی از ضروریات رشد و توسعه جامعه مدنی رعایت بهداشت حقوقی است

 دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی گفت: یکی از ضروریات رشد و توسعه جامعه مدنی رعایت بهداشت حقوقی است چرا که بهداشت حقوقی بخش عمده‌ای سلامت جامعه را تأمین می‌کند.
کد خبر: ۹۶۰۸۳۶۱
|
۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهدمقدس، مهدی رضایی در نشست با رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه خراسان رضوی و جمعی از وکلای این مرکز بر اهمیت رعایت قانون در تبیین درست معروف و منکر در سطح عمومی جامعه اظهار کرد: در حوزه فعالیت آمران به معروف و ناهیان از منکر علم و آگاهی از موارد قانون حقوق عامه بسیار مهم است.

 وی با اشاره به احیای حمایت از آمران به معروف افزود: در حال حاضر ۵۲ شعبه اختصاصی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در خراسان رضوی فعال هستند که امورات رسیدگی به پرونده‌های حوزه های مختلف معروف و منکر را پیگیری می‌کنند. یکی از مشکلات در پرونده‌های این حوزه ارجاع به شعب غیراختصاصی است که امیدواریم با این نشست این مشکل رفع و کلیه پرونده‌های مربوطه به شعب ویژه برای رسیدگی ارسال شود.

 رضایی بیان کرد: سیاست ستاد در این است که با آموزش کامل و افزایش آگاهی و بینش فعالان در این عرصه از تشکیل پرونده در حوزه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یشگیری شود.

 وی خاطرنشان کرد: تبیین درست  حوزه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باعث می‌شود افراد خود را نسبت به اجرای این واجب فراموش شده دغدغه‌مند بدانند و این واجب الهی در سطح جامعه به‌درستی نهادینه شود.

 دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از اقدامات سازنده ستاد راه‌اندازی سامانه سو در راستای مطالبه‌گری قانونی و احترام به حقوق شهروندی در چارچوب موارد قانونی است. مردم اگر با حقوق عامه آشنا شوند بسیاری از مشکلات عمومی در جامعه بررسی و رفع می‌شود.

 وی در ادامه اذعان داشت: این نرم‌افزار باتوجه‌به اینکه قابلیت هم‌زمان رصد و مشاهده روند پیگیری را برای شهروندان ایجاد کرده و همین امر باعث افزایش رضایتمندی از عملکرد سامانه سو شده است.

اهمیت حقوق عامه

 رضا حضرتی، رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه خراسان رضوی در ادامه این نشست گفت: یکی از افتخارات وکلای مرکز وکلا، مبحث حقوق عامه است علاوه بر اینکه وکلای مرکز وکلا در سطح جامعه راجع به مشاوره و وکالت به‌صورت تخصصی به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند در خصوص مسائل حقوق عامه هم ورود پیدا کرده‌اند.

 وی افزود: بر همین اساس همکاران ما در یکشنبه‌های طرح مساجد، هم‌زمان با کل کشور به‌صورت سراسری و هر هفته در یک محله حضور پیدا کرده و علاوه بر اینکه مشاوره‌هایی ارائه می‌دهند، چنانچه آن محله معضل و یا مشکلی داشت که در سطح شهروندان آن محله باشد و به مرکز وکلا ارائه شود وکلا سعی می‌کنند این معضلات را بررسی کرده و راهکار ارائه دهند و حتی چنانچه نیاز به وکالت معاضدتی باشد آن را پیگیری می‌کنند.

 حضرتی با اشاره به اهمیت فعالیت مرکز وکلای قوه قضائیه توضیح داد: این مراکز به‌عنوان نهاد ملی وکالت، عهده‌دار معرفی وکیل در جامعه هستند. وکیل یکی از حقوق اساسی شهروندی را مدیریت می‌کند و آن حق دفاع است. حق دفاع از حقوقی است که مستقیماً توسط وکلا هدایت می‌شود و ما نیز به‌شدت مراقب هستیم اشخاصی را برای دفاع از این حقوق معرفی کنیم که بتوانند به مردم خدمات لازم را ارائه دهند و میزان رضایتمندی عمومی را در جامعه افزایش دهند. 

 وی خاطرنشان کرد: شناخت معروف و منکر در کانون وکلا نیز اهمیت دارد و اگر وکلا فریضتین را به‌خوبی بشناسند در اجرای قانون موفق‌تر هستند. کسی که نظم عمومی جامعه را برهم زند باید در چارچوب قانون ارشاد شود و افرادی که منکر انجام می‌دهند به‌نوعی قوانین جامعه را زیر پا گذاشته و باید طبق قانون با آنها برخورد شود؛ اما نکته مهم در حوزه آمران به معروف این است که آنها هم باید بر موارد قانونی آگاهی داشته باشند تا با اهمال‌کاری بر پیکره این فریضه واجب صدمه وارد نکنند.

 حضرتی اقدامات ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در حوزه نظارتی و جلوگیری از موازی‌کاری در ادارات بسیار مؤثر دانست و عنوان کرد: عملکرد این نهاد از این لحاظ که برای بسیاری از مردم هنوز به‌صورت کامل نهادینه نشده است بسیار حساس بوده و از این منظر که باعث ترویج معروف و کاهش منکر در لایه‌های مختلف جامعه می‌شود حائز اهمیت است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار