خبرهای داغ:

اگر جنبه سیاسی را از عاشورا بگیریم دیگر واقعه‌ای نمی‌ماند

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جنبه‌های مختلف عاشورا گفت: اگر جنبه سیاسی را از عاشورا بگیریم دیگر واقعه‌ای نمی‌ماند.
کد خبر: ۹۶۱۲۳۴۹
|
۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶

حجت الاسلام حسن زاده امام جمعه موقت اهواز و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در مراسمی که به مناسبت محرم در ستاد سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان برگزار شد، گفت: عاشورا ابعاد بسیار مختلفی برای انسان دارد و ما می‌بینیم که چگونه در کربلا تمام آنچه که ما در دین داریم تحقق یافته است.

او با اشاره به جنبه‌های اخلاقی، عرفانی و سیاسی و عبرت های عاشورا افزود: همه آن چیزی که در دین اسلام آورده شده، در واقعه عاشورا جمع شده است.

حجت الاسلام حسن زاده گفت: جمله‌ای استاد شهید مطهری درباره کربلا دارد که می‌گوید «کربلا اسلام مجسم است» یعنی تمام آنچه که ما در دین مقدس اسلام داریم، همه خلاصه، عصاره و تحقق یافته‌اش در قیام سید الشهدا و در واقعه کربلا اتفاق افتاده است؛ جامعیتی که اسلام دارد را در واقعه کربلا می‌بینیم و ابعاد بسیار مختلفی را شاهد هستیم.

او اضافه کرد: در حوزه عرفانی امام حسین و اصحاب و یاران وی به بالاترین مراحل سلوک و عرفان دست یافتند و علما پی برده اند که این رویداد در عین عرفانی بودن کاملا سیاسی است.

او در خصوص سیاسی بودن عاشورا با اشاره به سخنان رهبر انقلاب که می‌فرمایند «ما هیئت سکولار نداریم» گفت: نمی‌شود هیئت، دسته، مجلس و ادیب منصوب به سید الشهدا باشند ولی سیاسی نباشند در حالی که این جزئی از تاریخ است و نشان می‌دهد این رویداد سیاسی است و اگر جنبه سیاسی را از عاشورا بگیریم دیگر واقعه‌ای نمی‌ماند.

امام جمعه موقت اهواز می‌گوید: امام هر چه به عصر روز عاشورا نزدیک تر می‌شد، با نشاط تر و سرحال تر می‌شد و بیشتر به وجد می آمد با اینکه امام هر چه به روز عاشورا نزدیک تر می شد با مصائب نیز نزدیک تر می شد.

او در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه امام حسین (ع) زمان شناس خوبی بود گفت: امام علی (ع) می فرماید نعمتی را به دست نمی‌آوری مگر آنکه نعمتی را از دست بدهی و اینطور نیست که در دنیا همه چیز با هم به دست آید ولی انسان باید تشخیص بدهد که از کدام به بهترین شکل استفاده کند که امام حسین نیز در واقعه عاشورا همین کار را کرد.

حجت الاسلام حسن زاده بیان کرد: پس از شهادت امام حسن مجتبی تعدادی از کوفیان به امام حسین (ع) نامه نوشتند که بر سر عهد خود با معاویه نمانید و قیام کنید ولی امام حسین (ع) ۱۰ سال با معاویه بر سر بیعت ماند و‌لی پس از سر کار آمدن یزید، امام تشخیص داد که باید قیام کند و مطلقا تردیدی به خود راه نداد و در طول قیام بسیار صریح بود و گفت من بیعت نخواهم کرد که تا روز آخر نیز بر سر آن ماند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار