خبرهای داغ:

صدور مجوز فعالیت سه سامانه پرتودهی گاما در بخش کشاورزی خوزستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان از صدور مجوز فعالیت سه سامانه پرتودهی گاما در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و بسته بندی خبر داد.
کد خبر: ۹۶۱۳۶۸۰
|
۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، محمد راضی جلالی در شورای توسعه و برنامه ریزی خوزستان در سرسرای استانداری با اشاره به اینکه مجوز فعالیت سه سامانه پرتودهی گاما به استان داده شده است، گفت: این سامانه‌ها در بهبود کیفیت واحد‌های تبدیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی کاربرد دارد که زمینه توسعه صادرات را فراهم می‌کند، در حال حاضر یک سامانه پرتودهی گاما در شهرک صنعتی ۲ اهواز فعال است و ۲ سامانه دیگر در دزفول و بندر امام خمینی ایجاد خواهند شد.

وی با بیان اینکه برای بالا بردن توان رقابت تولیدات‌کشاورزی استان در بازار داخلی و جهانی باید از تکنولوژی جدید مثل پرتودهی گاما برای صنایع تبدیلی و بسته بندی کالا استفاده شود، افزود: این تکنولوژی جدید ترسیم کننده آینده‌ای خوب برای تولید محصولات با کیفیت در استان است و همواره باید توجه داشت که محصولات کشاورزی صادراتی مطابق با استاندارد‌های جهانی تولید و بسته شود تا برای عرضه در بازار جهانی قابل رقابت باشد.

راضی جلالی با اشاره به استفاده تولیدات خوزستان به عنوان مواد اولیه صنایع تبدیلی استان‌های دیگر، ادامه داد: تولید محصولات راهبردی مثل گندم در استان باعث شده تا کمتر به تولید سایر محصولات توجه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به ظرفیت صادرات هوایی در استان، می‌گوید: فرودگاه دزفول مجوز حمل کالا و مسافر به خارج از کشور را در آبان‌ماه سال گذشته دریافت کرد و ضروری است که از این ظرفیت برای صادرات محصولات کشاورزی به ویژه در شمال استان استفاده کرد، ضمن اینکه توزیع سیلو در استان مناسب نیست و در برخی مناطق سیلو برای ذخیره گندم و یا محصول کشاورزی وجود ندارد که همین موضوع زمینه تحمیل هزینه‌های متعددی برای کشاورزان شده است.

خوزستان نیازمند اطلس سرمایه گذاری کشاورزی

حمیدرضا فلاح، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان در ادامه این نشست با بیان اینکه حوزه کشاورزی استان نیازمند اطلس سرمایه‌گذاری است، گفت: برای افزایش تولیدی و توسعه صادرات مطابق با این اطلس، صنعت کشاورزی استان نیازمند هدفگذاری و تعیین مقاصد صادراتی در بازار داخلی و خارجی است و باتوجه به اهمیت ایجاد شهرک‌های تخصصی حوزه صنایع تبدیلی در خوزستان، ایجاد چنین شهرکی باعث کاهش هزینه‌ها در بخش تولید خواهد شد.

پرتو دهی گاما برای استریلیزاسیون محصولات کشاورزی و افزایش ماندگاری اینگونه کالا‌ها استفاده می‌شود و در بسیاری از کشور‌ها تجارت محصولات کشاورزی منوط به استفاده از پرتودهی گاما است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار