خبرهای داغ:
مسجد الگو/

مسجدی با اتحاد و همدلی/ از جذب نونهالان و نوجوانان تا همراهی با کهنسالان/ همراهی و همدلی اصحاب مسجد، پایه فعالیت های فرهنگی اجتماعی نوجوانان و جوانان است +عکس

مسجد امام ذوالانوار شیراز در شهرک فرهنگیان و در حوزه استحفاظی سپاه ثارالله شیراز واقع شده که به دلیل فعالیت های خاص فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و جهادی با پیوستن رسانه ای، می تواند به عنوان الگویی برای دیگر مساجد و پایگاه ها باشد.
کد خبر: ۹۶۱۴۲۲۹
|
۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، مسجد امام ذوالانوار شیراز در شهرک فرهنگیان و در حوزه استحفاظی سپاه ثارالله شیراز واقع شده که به دلیل فعالیت های خاص فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و جهادی با پیوستن رسانه ای، می تواند به عنوان الگویی برای دیگر مساجد و پایگاه ها باشد؛ مسجدی که اگرچه در مناطق جنوبی شهر شراز واقع شده، اما با همراهی و همدلی اصحاب مسجد اعم از امام جماعت، پایگاه، کانون فرهنگی و هیئت امنا، توانسته نقش به سزایی در جذب و پرورش جوانان و نوجوانان داشته باشد و امنیت منطقه را هم تامین کند.

تاریخچه مسجد امام ذوالانوار(ره)

حجت‌الاسلام فقیهی امین امام جماعت مسجد امام ذوالانوار در شهرک فرهنگیان شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج با اشاره به قدمت بیست ساله این مسجد، اظهار داشت: این مسجد به همت دکتر ذورالانوار نماینده وقت مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به یاد پدر مرحومشان که منزلش را وقف ساختن مسجد بعد از فوتش قرار داده بود، ساخته شد.

وی با بیان اینکه هرشب برای اقامه نماز مغرب و عشا بیش از 120 نفر حضور دارند، تصریح کرد: در برنامه‌های مختلف در ایام سال، مهمانان مختلف اعم از کشوری و لشکری داریم که در مسجد حضور پیدا کرده و تقریبا در تمام مناسبت‌های ملی و مذهبی در این مسجد برنامه‌های متنوع با حضور این افراد برجسته استانی و کشوری داریم.

حجت‌الاسلام فقیهی امین با اشاره به فعالیت اهالی مسجد در طرح‌های کمک مومنانه و آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، ادامه داد: هر ماه برنامه قربانی اول ماه و کمک به نیازمندان منطقه داریم، اما در ایام خاص مثل عید قربان، تعداد این قربانی بیشتر می‌شود که میان نیازمندان توزیع می‌شود.

امام جماعت مسجد امام ذوالانوار شهرک فرهنگیان شیراز با بیان اینکه بالغ بر 250نفر نیازمند منطقه را شناسایی کرده و اینگونه کمک‌ها را به صورت مرتب و ماهیانه به آنان می‌رسانیم، افزود: هر فصل یک میزخدمت با موضوع متفاوت از برنامه‌های قبل و همراه با دعوت از مسئولین مربوطه به همت پایگاه مقاومت انصارالمهدی در مسجد برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در ایام‌الله و مناسبت‌های خاص ملی و مذهبی برنامه‌ها به صورت ویژه برگزار می‌شود، از ویژه برنامه‌های خاص محرم یاد کرد و گفت: یک ابتکاری که در برنامه‌ریزی محرم امسال با همراهی پایگاه انصارالمهدی(عج) خواهران و برداران به صورت مشترک برگزار می‌شود، راه‌اندازی دسته عزاداری زنجیرزنی و سینه‌زنی در محل و رفتن به منزل یکی از شهدای محل است که با استقبال خوب اهالی مواجه شده است.

این استاد حوزه با اشاره به اجرای فعالیت‌های نوآورانه از جمله همین عزاداری در ایام شهادت اهل‌بیت(ع) در منازل شهدای محل که در محرم امسال رسمی‌تر برگزار می‌شود توسط پایگاه انصارالمهدی(عج) خواهران و برادران، از هماهنگی این پایگاه‌ها با هم گفت و افزود: هماهنگی پایگاه خواهران و برادران در اجرای برنامه‌های فرهنگی، مذهبی باعث پیشرفت خوب کارها و افزایش عده نمازگزاران نوجوان و جوان در این مسجد شده است.

از جذب و تثبیت جوانان تا فعالیت هیا علمی و جهادی

 در ادامه، دکتر محمدصالح  مقدسی فرمانده پایگاه انصارالمهدی(عج) واحد برادران در خصوص برنامه های این پایگاه اظهار داشت: این پایگاه مقاومت بسیج از سال گذشته محوریت فعالیت های خود را بر چند موضوع اساسی قرار داد که عبارتند از: اول جذب، آموزش و سازماندهی؛ که به لطف خدا و همراهی عزیزان این مرحله از خرداد ماه ۱۴۰۲ با استقرار دایمی میز جذب در شبستان مسجد توانست برای کودکان و نوجوانان، جوانان، میانسالان و پیشکسوتان تشکیل پرونده کرده و خانواده ها را برای عضویت فرزندانشان نیز ترغیب نماید.

وی با بیان اینکه در این خصوص ما در تلاش بودیم که به محض عضویت، مبحث تثبیت و بکارگیری را در دستور کار قرار دهیم، تصریح کرد: این پایگاه برای اولین بار به ازای هر عنوان مسئولیتی در شورای خود، برای اعضای زیر پانزده سال با هدف کادرسازی و توانمندسازی آنها یک عنوان مسئولیتی پیش بینی کرده و مسئول زیر پانزده سال را بعنوان جانشین مسئول بزرگسال تعیین کرد که این حرکت هم در تثبیت و هم در توانمندسازی نیروها نقش بسزایی را ایفا کرد.

مقدسی، انسجام در فعالیت های فرهنگی و مذهبی و ملی را مورد دوم فعالیت های محوری پایگاه عنوان کرد و افزود: این مهم با تعامل و تشکیل هیئت اندیشه ورز پایگاه میسر شده و توانست با تقویم مناسبت های سه ماهه، مهمترین مناسبت ها را به بهترین کنداکتور موجود به اجرا درآوریم که کمترین ایرادات و بیشترین رضایت عمومی را به خود اختصاص دهد.

فرمانده پایگاه انصارالمهدی(عج) ادامه داد: در این خصوص باید به جلسات هفتگی هیئت و حلقه تربیتی در سه شنبه شب ها که ویژه نوجوانان می باشد اشاره کرد و یا شنبه های قرآنی و تطبیقی که از ابتدای سال جاری در دستور کار قرار گرفت.

سومین محور اصلی پایگاه انصارالمهدی(عج) که فرمانده این پایگاه به آن اشاره کرد، بحث علمی و پژوهشی است که این پایگاه توانسته با دیدار با والدین و برخی مربیان و معلمان نوجوانان، ایرادات احتمالی آنان را تشخیص و با احصاء روش های مختلف، برای رفع آن تلاش نماید تا نوجوانان مسجد بیش از پیش به سمت و سوی انتخاب مسیر آینده چشم بدوزند.

وی گفت: این پایگاه با راه اندازی میز مشاوره تحصیلی، مشاوره حقوقی و مشاوره سلامت و بهداشت به صورت مداوم در تلاش است تا در بهبود مسیر رشد و تعالی نوجوانانش موثر واقع شود.

فرمانده پایگاه انصارالمهدی(عج) تاکید کرد: در کنار تشکیل شورای زیر پانزده سال، این پایگاه با همکاری مجموعه های مختلف مسجد با برگزاری اردوهای درون و برون شهری، شبی با مسجد، اجرای طرح سینما مسجد، برگزار مسابقات گل کوچک در حیاط مسجد و هیئات نوجوانان، خادمان علوی، خادمان کوچک مسجد و... توانست در ماندگاری و ایجاد وابستگی و دلبستگی به فضای جذاب مسجد اثرگذار باشد و امید داریم بتوانیم با تجهیز پایگاه این اثرگذاری را مضاعف کنیم.

تعامل و یکپارچگی در فعالیت ها، اصلی ترین سیاست گذاری اداره پایگاه

مقدسی، اصلی ترین سیاست گذاری اداره پایگاه در یک سال گذشته را بحث به وجود آمدن تعامل و یکپارچگی در فعالیت ها دانست و افزود: این کار به نحوی است که امام جماعت مسجد یکی از ارکان اصلی پایگاه را عهده دار شد و اعضای هیئت امنای مسجد با عضویت در هیئت اندیشه ورز پایگاه، در برنامه ریزی و تخصیص اعتبار برای اجرای فعالیت ها نقش آفرینی کردند؛ مسئول کانون فرهنگی هنری بعنوان جانشین پایگاه و مسئول هیئت مستقر در مسجد بعنوان مسئول فرهنگی پایگاه، خادمیار آستان قدس رضوی در محله بعنوان مسئول گروه جهادی پایگاه و مسئول پایگاه خواهران نیز بعنوان عضو هیئت اندیشه ورز در کنار فرمانده پایگاه برادران هم قدم شدند تا تمامی عرصه های خدمتی در منطقه به صورت متمرکز اداره شود.

وی، چهارمین محور اساسی فعالیت های پایگاه بحث فعالیت های جهادی عنوان کرد و گفت: این پایگاه از سال گذشته به صورت گسترده به فعالیت های جهادی و خیریه ای پرداخت که توزیع گوشت و لوازم التحریر، کمک هزینه مدرسه و خرید پوشاک، تعمیر تاسیسات منازل محروم و کمک هزینه درمان و غیره را میتوان بخشی از آن برشمرد.

فرمانده پایگاه انصارالمهدی(عج)، فعالیت های جهادی را بعنوان یکی از بهترین دانشگاه های تربیت نسل مسئولیت پذیر دانست که در دستور کار پایگاه مقاومت بسیج انصارالمهدی(عج) قرار گرفته و در سال جدید و پس از حادثه تروریستی حمله اسرائیل به سفارتخانه ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرزندان ایران عزیز و بدلیل اینکه یکی از شهدای این حمله از ساکنین منطقه استحفاظی این پایگاه بوده اند، گروه جهادی پایگاه مزین به نام شهید محسن صداقت شد تا ان شالله با لطف دعای خیر آن شهید والامقام بتوان نوجوانان دغدغه مند و مسئولیت پذیر در تراز انقلاب اسلامی تربیت کند.

به گفته وی، پنجمین محور فعالیت پایگاه، به بحث اطلاعات و عملیات اختصاص دارد؛ چرا که معتقدیم تا فردی از نظر شاخصه های تربیتی آموزشی اعتقادی حقوقی و سیاسی در ردیف آمادگی برای جهاد سخت قرار نگیرد، ورود وی به عرصه های امنیتی آفتی است برای آینده ی وی.

مقدسی تصریح کرد: این پایگاه برنامه های دیگر خود را در یک کفه ترازو و بحث امنیت خود را در کفه ای دیگر قرار داده و به صورت توأمان به بحث آموزش و به کارگیری نیروها در این عرصه پرداخته است.

فرمانده پایگاه انصارالمهدی(عج) معتقد است که نوجوانی که دغدغه خدمت به مردم را به صورت علمی و تخصصی و به واسطه تربیت اصولی فرهنگی دینی فرا گرفته، می تواند در جهت افزایش امنیت جامعه بعنوان یک مدافع امنیت، مدافع سلامت، مدافع حرم و مدافع میهن عزیز اسلامی در مسیر تشکیل تمدن نوین اسلامی گام بردارد.

از پویش "رای کله گنجشکی" تا "دختران حاج قاسم" و "بیعت می کنم" در انتخابات

مقدسی گفت: پایگاه مقاومت بسیج انصارالمهدی(عج) به تأسی از فرمان تاریخی حضرت امام خامنه ای مبنی بر اینکه باید تمام فعالیت ها دارای پیوست فرهنگی و رسانه ای باشد، این مهم را در دستور کار خود قرار داده به گونه ای که برنامه های خود را، اگر چه مستقیما به بحث فرهنگی و یا اجتماعی مرتبط نبوده اند ولیکن با کمی اندیشه، آن را به یکی از اثرگذارترین فعالیت های فرهنگی مبدل ساخته؛ از جمله این فعالیت ها پویش "انتخابات کله گنجشکی" در حاشیه چهار انتخابات مهم کشور در انتهای سال گذشته و در اردیبهشت و تیرماه سال جاری است؛ چرا که فضای بسیار جدی و کاملا خشک شعبه اخذ رای را به فضایی شاداب، پر خاطره و جذاب برای نسل جدید و حتی نسل گذشته تبدیل کرد و با این پویش خاطره ای به یادماندنی برای کودک و نوجوانانی که به سن تکلیف سیاسی نرسیده بودند و حتی خانواده آنان، تبدیل کرد و در این اثنی با تبدیل این پویش به میدان رسانه موجب شد که این حرکت جزء حرکت های ارزشمند انتخاباتی قلمداد شود.

وی با اشاره به پویش "دختران حاج قاسم" در روز دختر در حاشیه انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی که موجب شد دخترانی که به شعبه اخذ رای مراجعه می‌کردند، قبل ورود به صحن شعبه، به مقام شامخ شهدا به ویژه شهید حاج قاسم عزیز ادای احترام کرده و پس از آن به نیت حاج قاسم هدیه روز دختر خود را دریافت و به شعبه وارد شوند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در انتخابات ریاست جمهوری دور دوم، بحث "پویش بیعت میکنم" را در برنامه گنجاند؛ به گونه ای که در تصویر شهید رییسی و شهید امیرعبداللهیان قاب سفیدی را قرار داده و رای دهندگان قبل از اخذ تعرفه و انجام فرایند رای گیری، با اثر انگشت خود بر روی آن قاب با مقام شامخ شهدا به ویژه شهدای خدمت بیعت دوباره نموده و متعهد میشدند که رای خود را در امتداد مسیر خدمت این شهدا به صندوق می اندازند.

میهمانی شهدا در شبهای محرم و میزبانی از شهدا در شام غریبان

مقدسی به حرکت فرهنگی و اجتماعی دیگر پایگاه انصارالمهدی(عج) که در شب‌های دهه اول محرم اتفاق افتاد اشاره کرد و ادامه داد: با برنامه ریزی دقیق، هیئت عزاداری مسجد هر شب به نیت یکی از شهدای محله برگزار و پس از آن دستجات عزاداری به صورت منظم به درب منزل آن شهید والامقام حضور بهم رسانیده و مقام شامخ آن شهید بزرگوار و خانواده ی معزز او را تکریم داشتند.

وی افزود: در شب شام غریبان نیز خانواده معزز شهدای محله با حضور در مسجد و به همراه آوردن قاب عکس شهید خود، میزبانی شب شام غریبان را به عهده گرفتند و فضای معنوی با شکوهی را برای عزاداران رقم زدند.

به گزارش بسیج، فعالیت های فرهنگی این مسجد که با همراهی و همدلی پایگاه مقاومت، کانون فرهنگی، هیئت امنا و نوجوانان و جوانان محله شهرک فرهنگیان شیراز انجام می شود، می تواند نمونه و الگویی خوب برای فعالیت های دیگر مساجد و پایگاه ها باشد تا با هم فکری و همراهی همه تشکل های حاضر در مسجد و با هدایت امام جماعت، به اتحاد و همبستگی رسیده و قله های پیرفت را فتح کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها