آذربایجان شرقی رتبه پنجم تولید محصول گیلاس در کشور

تبریز- سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از رتبه پنجم استان در تولید محصول گیلاس در کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۶۱۴۹۱۱
|
۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، مسعود جعفرنژاد ماکوئی در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: سطح زیر کشت گیلاس استان یک هزار و 96 هکتار  می باشد که از این میزان یک هزار و 48هکتار باغات بارور و 48 هکتار باغات غیر بارور می باشد .

وی میزان تولید گیلاس در استان را در سال جاری بیش از 5 هزار و 80 تن اعلام نمود و گفت: ایران در تولید گیلاس رتبه سوم دنیا را دارا بوده و استان آذربایجان شرقی با تولید بیش از ۵ هزار و 80 تن گیلاس مقام پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

جعفرنژاد با بیان اینکه شهرستانهای مراغه، شبستر ، مرند، اهر، کلیبر، میانه و خداآفرین قطب‌های مهم تولید گیلاس در استان می باشند ادامه داد: متوسط عملکرد این محصول در سالجاری با توجه به خسارتهای وارده در سطح استان بیش از چهار و نیم تن در هکتار برآورد گردیده  و عملکرد باغات شاخص بیش از هشت تن در هکتار می باشد.

وی به برنامه‌های مدیریت امور باغبانی استان برای ارتقاء بهره‌وری و بهبود عملکرد کمی و کیفی باغات گیلاس در استان اشاره نمود و افزود: ایجاد باغات مدرن و مکانیزه، استفاده از نهال سالم و گواهی شده، توسعه ارقام جدید، مقاوم و پربازده، اصلاح و احیاء باغات موجود، بهبود شیوه‌های به‌باغی و مدیریت تولید در باغات از جمله هرس اصولی، استفاده از پایه‌های رویشی مناسب، بهبود تغذیه و مبارزه با آفات، بهبود وضعیت گرده افشانی گیلاس، ارتقاء سطح دانش فنی کارشناسان و باغداران، پیگیری تکمیل زنجیره ارزش محصولات باغبانی به خصوص گیلاس و آلبالو منجمله تکمیل زنجیره سرد برداشت، بسته‌بندی، نگهداری و حمل محصول تا مرحله عرضه در بازارهای مصرف از اهداف و برنامه‌های مورد پیگیری و محوری این مدیریت هستند.

سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: با توجه به اهمیت توسعه صنایع فرآوری و تکمیلی، اهتمام در تشکیل و تقویت تشکل کارآمد باغداران با همکاری واحد توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی استان از برنامه های مدیریت امور باغبانی استان در سالهای پیش رو خواهد بود.

ارسال نظرات