دامدار زاهدانی:

علاقه به دام و شتر جرقه شروع پرورش شتر شیری بود 

نعمت‌الله قنبرزهی دامداری که ۱۹ سال تجربه پرورش شتر شیری را دارد علاقه زیاد به دام و شتر را عامل و جرقه راه‌اندازی این کار می‌داند.
کد خبر: ۹۶۱۵۰۲۵
|
۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۶
 

نعمت‌الله قنبرزهی دامدار زاهدانی در گفتگو با خبرنگار بسیج  در زاهدان، اظهار داشت: همه چیز از ۱۹ سال پیش آغاز شد سال ۱۳۹۷ شروع تحولی بزرگ در زندگی اجتماعی و اقتصادی من و خانواده‌ام بود در طی این سال‌ها فرازونشیب بسیاری را سپری کردم اما نتیجه آنچه بود رضایت‌بخش بود خدا را سپاس می‌گوییم که با پرورش شتر در رونق چرخهٔ اقتصادی سهم دارم.

وی ادامه داد: علاقه زیادی که به دام دارم و باتوجه‌به شناسایی نیاز استان به شیر و گوشت شتر تمام تلاش خود را برای راه‌اندازی این واحد دامداری با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال کردم.

دامدار زاهدانی با اشاره به اینکه ۷۲۰ نفر شتر مولد دارد، تصریح کرد: در حال حاضر برای ۲۴ نفر ایجاد شغل شده است که ۱۸ نفر آن به‌صورت مستقیم و شش نفر آن به‌صورت غیرمستقیم در این واحد صنعتی فعالیت دارند بازار مصرف هم در داخل استان و هم در شهرستان است که از گوشت و شیر شتر استفاده می‌کنند با تلاش های صورت‌گرفته در سال ۱۴۰۲ صادرات شیرخشک نیز آغاز شد.

وی با اشاره ارتباط نوع شتر با میزان شیردهی افزود: شتر شیری نژاد پاکستانی از قبیل نژادهای سنتی، لاری و ملتانی که نژادهای پر تولید گوشت و شیر است در این مجموعه داریم.

قنبرزهی اذعان کرد: به‌عنوان یک دامدار و یک کارآفرین علاوه بر اینکه برای خودش شغل و درآمدی ایجاد کرده توانسته چند نفر دیگر را سرکار ببرد به آنانی که مانند من به دام و شتر علاقه دارند و یا شغل خانوادگی آنان مربوط به دام می‌شود توصیه می‌کنم که دام‌پروری را از صورت سنتی به صنعتی انجام دهند که این کار هم با حمایت مسئولین قابل‌انجام است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان برای پیشرفت در این کار بسیار ظرفیت‌های مطلوبی دارد، اکنون طرح توسعهٔ ۲ هزارنفری در حال گسترش است و امید داریم بتوانیم در این عرصه افتخارآفرین باشیم و علاوه بر ایجاد شغل بتوانیم بیش از نیاز کشور به تولید برسیم.

 کارآفرین زاهدانی مطرح کرد: شیر تولیدی در این واحد به فراوری نیز می‌رسد ما آن را به شیرخشک، قره‌قوروت کشک سفید، کشک زرد و دوغ تبدیل و در بازار عرضه می‌کنیم.

وی در پایان ضمن اشاره به برخی از مشکلات گفت: خواهش من از مسئولان به‌خصوص مسئولان منابع طبیعی و آب این است که بابت صدور مجوزها همهٔ موانع را بر طرف کنند و به نظر من بهترین شغل در استان ما دام‌پروری است بخصوص شتر داری که آینده دارد و با آب‌وهوا مرتع زمین‌های ما سازگاری دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار