خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

جهاد دانشگاهی تلاش دارد وحدت و اتحاد را در کشور دنبال کند

تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این‌که جهاددانشگاهی از ابتدای انقلاب اسلامی زحمات بسیاری را متحمل شده و خدمات ارزنده‌ای را انجام داده است، گفت: هدف این مجموعه یک هدف شخصی نیست بلکه علاقمندی به پیشرفت کشور، سرلوحه کارهای جهاددانشگاهی بوده و سعی دارد تا وحدت و اتحاد را در کشور دنبال کند.
کد خبر: ۹۶۱۶۱۰۸
|
۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام احمد مطهری اصل در دیدار جمعی از جهادگران دانشگاهی استان با وی به مناسبت فرارسیدن 16 مردادماه سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، با اشاره به توجه پیامبر اکرم(ص) به علم و علم آموزی، اظهار کرد: بنا به روایتی، یک روز که پیامبر(ص) در مسجد حضور داشت، گروهی در یک سوی مسجد مشغول عبادت و گروه دیگر، در حال تبادل مباحث علمی بودند. پیامبر(ص) پس از مشاهده این شرایط فرمودند: با این که از عبادت خوشم می‌آید اما علاقمند هستم تا با گروهی که مباحث علمی دارند، بنشینم.

وی با اشاره به تعالیف و کتب مرحوم دکتر احمد صبور اردوبادی، محقق ایرانی و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزود: این پروفسور در سال 1333 به عنوان جوان‌ترین عضو هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز حضور داشت و فعالیت‌های علمی بسیاری در کنار فعالیت‌های تربیتی و معارف اسلامی از خود برجای گذاشت. متخصص داروشناسی بود و در مباحث بهداشت در اسلام تحقیق‌های خوبی انجام داد و در مجموع عمر خود، 110 کتاب نوشت که تا امروز حدود 60 مورد آن چاپ شده است.

وی ادامه داد: اوایل انقلاب که در حال تحصیل بودیم، از کتب و تحقیقات این دانشمند برجسته استفاده می‌کردیم. مرحوم اردوبادی در کتاب «هنر انسان بودن» خود که یک کتاب با مفاهیم بسیار سنگین در بحث معارف و تربیتی است، می‌گوید: «چه خوب می‌شد اگر حوزه و دانشگاه با همدیگر ارتباط داشتند» و در این راستا کتابی درباره مباحث دینی و علمی که در قرآن کریم مطرح شده، نوشته بود.

مطهری اصل با بیان این‌که اکنون این ماموریت برعهده ما قرار دارد تا بتوانیم عظمت اسلام را از جهت این‌که مباحث علمی طرح شده در قرآن می‌تواند دنیا را اداره کند، شناسایی و معرفی کنیم، خاطرنشان کرد: مجموعه جهاددانشگاهی از اوایل تشکیل خود پس از انقلاب اسلامی این هدف را دنبال می‌کرد و افرادی که می‌خواستند مباحث علمی را دنبال کنند می‌توانستند با تدّین، علاقمندی به دین و تشیّع به پیش روند هرچند که اکنون این نقش جهاددانشگاهی رفته رفته در برخی قسمت‌ها کم رنگ شده است.
وی ادامه داد: جهاددانشگاهی همانند نامش یک مجموعه جهادی است و کارهای روی زمین مانده را که سایر نهادها و ارگان‌ها تمایلی برای انجام آن ندارند، در نظام جمهوری اسلامی عهده دار می‌شود. این مجموعه اکنون به سمت تجاری سازی و درآمدزایی نیز رفته و به دنبال جبران هزینه‌های خود است، هرچند جای تعجب دارد که نقش دولت در تامین هزینه‌های جهاددانشگاهی بسیار ناچیز است ولی شاید به خاطر نام این مجموعه باشد که به صورت جهادی خود را اداره می‌کند.

وی با گذری به مباحث علمی مطرح شده در قرآن کریم، گفت: مطالب علمی، جامعه شناسی و فرهنگی لبریز در قرآن کریم نیازمند بررسی و تحقیق است که به فعالیت‌های جهاددانشگاهی نیز مربوط می‌شود اما قرآن، کتاب علمی نیست و کسی اجازه ندارد که صرف تفسیر علمی از آن داشته باشد زیرا علم در حال تغییر است ولی مطالب قرآن تغییر ناپذیر بوده و اهداف خداوند متعال ثابت است.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که نگاه صرف علمی به قرآن کریم، احتمال اشتباه را افزایش داده و ضمانت اجرایی به خصوص در مباحث فرهنگی کاهش می‌یابد، تاکید کرد: یکی از نمونه‌های مباحث علمی در رابطه با علم ژنتیک است که روایات و تفاسیر بسیاری در مورد آن وجود دارد. 

وی با اشاره به عظمت دین اسلام و موافقت آن با علم و پیشرفت علمی، گفت: اگر کسی به مباحث دینی وارد نشود و قرآن را صرفا با مباحث علمی دنبال کند نیز مشکلی ندارد اما آن موقع انسان احساس می‌کند که دین با علم ارتباطی ندارد. کشور ما بر پایه ارزش‌های دینی بوده و چنین دیدگاهی قابل قبول نیست، بنابراین باید سعی کرد تا در اغلب مباحث علمی به خصوص علم نظری از دیدگاه معارفی قرآن کریم استفاده شود.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی می‌تواند با تحقیق و پژوهش در این زمینه، کتبی را تدوین کرده و در اختیار افراد دیگر قرار دهد تا به کسانی که شدیدا قصد دارند دین را از علم جدا کنند، جوابی داده شود و جوانانی که زحمت کشیده و درس می‌خوانند، بدانند که مباحث دینی و علمی آمیخته به هم هستند که از این طریق نیز بسیاری از موانع و خلا برخی علوم و نظریه‌ها بر سر راه دانشگاه‌ و دانشگاهیان حل می‌شود.

مطهری اصل با بیان این‌ که جهاددانشگاهی باید تقویت شود، گفت: افرادی که در این مجموعه فعالیت دارند، گروهی از انسان‌های فرهیخته و علاقمند به پیشرفت علمی کشور هستند و کسانی که به توانمندی خود تکیه کرده و نیازهای مادی را با کار و تلاش خود تامین کنند، بسیار محترم بوده و شاید الگویی برای سایر نهادها و ارگان‌ها باشد.
وی ادامه داد: اکنون گروه‌های متعددی با این ارگان همکاری دارند که نشانگر اعتماد به این مجموعه است. جهاددانشگاهی، فعالیت‌های خود را از نقطه صفر آغاز کرده و امروز به نتایج مهمی در عرصه‌های مختلف دست یافته که مورد احترام مردم است.

وی افزود: دعای مردم، بزرگترین حامی این مجموعه و اهالی علم و دانش است که به صورت رایگان و گاه با دریافت کمترین هزینه از مردمی که امکانات ندارند و نمی‌توانند به مراکز درمانی هزینه بر دسترسی داشته باشند، ارائه می‌شود.

در  این جلسه  علی اصغر فاتحی‌فر رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان به ارائه گزارشی از عملکرد و برنامه های سازمان جهاددانشگاهی استان پرداخت.

همچنین  در این مراسم از «سعید صادقی» عکاس ایسنا که در جریان حادثه تلخ سقوط بالگرد در منطقه حضور داشته و در شرایط سخت منطقه سانحه، تلاش نیروهای امدادی را به تصویر کشید با اهدای لوح سپاس  تجلیل شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار