خبرهای داغ:
رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی:

جهاددانشگاهی امروز در حوزه جوانی جمعیت نقش مؤثری ایفا می‌کند

تبریز- رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی اظهارکرد: در سایه تلاش‌های زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی، جهاددانشگاهی امروز در حوزه جوانی جمعیت نقش مؤثری ایفا می‌کند و بیش از ۴۵ درصد از مراکز درمان ناباروی در سطح کشور به این نهاد اختصاص داشته و دیگر نیاز نیست زوج های نابارور برای درمان به کشورهای دیگر بروند و عمدتاً در استان‌های خود یا استان‌های همجوار درمان می‌شوند.
کد خبر: ۹۶۱۶۱۰۹
|
۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، علی اصغر فاتحی‌فر در دیدار جمعی از جهادگران دانشگاهی آذربایجان‌شرقی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز به مناسبت فرار رسیدن 16 مرداد ماه سالروز تشکیل نهاد انقلابی جهاددانشگاهی، ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تبریک انتصاب شایسته حجت الاسلام والمسلمین مطهری اصل به عنوان امام جمعه تبریز، گفت: جهاددانشگاهی در سال 1359 به فرمان حضرت امام (ره) با مأموریت هدایت دانشگاه‌ها به سمت اسلامی شدن تشکیل شد.

وی اظهار کرد: در ادامه این مسیر، مأموریت جهاددانشگاهی تغییر یافت و  مقام معظم رهبری فرمودند که جهاددانشگاهی باید به انجام کارهای بر زمین مانده بپردازد. در آن زمان که همزمان با جنگ تحمیلی بود، تحقیقات ساخت خمپاره توسط جهادگران دانشگاهی تبریز آغاز شد و در سال 1365، کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز(که مدیریت آن بر عهده جهاددانشگاهی بود) هنگام ساخت تجهیزات مورد حمله بمباران قرار گرفت که منجر به شهادت 22 نفر و جانبازی 7 نفر شد. 

وی با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، پژوهشی، پزشکی و آموزشی افزود: مراکز درمانی جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی و خودگردان تمامی کیت‌ها را با ارز آزاد خریداری می‌کند اما خدمات را با تعرفه‌های نیمه دولتی ارائه می‌کند و  با تلاش متخصصان این مرکز، نتایج حاصل از درمان‌ها با استانداردهای جهانی مطابقت دارد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان تاکید کرد: همچنین، جهاددانشگاهی استان در حوزه درمان، خدماتی را در بخش‌های آزمایشگاه تشخیص طبی و مشاور ژنتیک، طب کار، طب پیشگیری، کلینیک زخم، ذخیره خون بند ناف و ... ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی استان گفت: امروز، در راستای جهاد تبیین، خبرگزاری ایسنا که نخستین خبرگزاری غیردولتی کشور بوده و خبرگزاری ایکنا به عنوان خبرگزاری بین المللی قرآنی، گام‌های مؤثری در معرفی خدمات نظام جمهوری اسلامی برداشته‌اند.  مقام معظم رهبری نیز به خبرگزاری ایسنا توصیه کرده‌اند که «اخبار خوب، مفید و امیدبخش را مخابره کنید» . این خبرگزاری با برگزاری نشست‌های مختلف در موضوعات گوناگون و تهیه گزارش و مصاحبه با مسئولین، تلاش‌های فراوانی برای پیگیری مشکلات مردم انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی همچنین دارای مرکز افکارسنجی(ایسپا) است که در زمینه نظرسنجی برای سازمان‌های دولتی و خصوصی فعالیت می‌کند. این مرکز در بزنگاه‌هایی مانند انتخابات نقش مهمی ایفا می‌کند؛ به عنوان مثال، سال گذشته در انتخابات مجلس و امسال در انتخابات ریاست‌جمهوری، نظرسنجی‌هایی ارائه داد که به واقعیت کاملا نزدیک بود.
 
فاتحی‌فر گفت: جهاد دانشگاهی هر ساله مسابقات مناظرات دانشجویی را در سراسر کشور برگزار می‌کند. همچنین، این نهاد اقدام به برگزاری مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای پایان نامه و بازدید دانشجویان از مراکز صنعتی کرده و با توجه به وجود سینمای جهاددانشگاهی در داخل دانشگاه تبریز، پخش فیلم‌های مختلف و نقد و بررسی آن‌ها انجام ‌شود. علاوه بر این، جهاد دانشگاهی حضور فعالی در شورای فرهنگ عمومی، شورای هماهنگی و شورای فرهنگی دانشگاه تبریز دارد و مسئول کارگروه رصد و افکارسنجی شورای  فرهنگ عمومی است. همچنین کارگاه‌های سواد رسانه‌ای را طی سال گذشته با هدف ارتقای سواد رسانه ای در سطح جامعه برگزار کردیم.

وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی در کشور دارای 3 پژوهشگاه‌ و 24پژوهشکده‌ ملی است. در استان ما، پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی نزدیک به 13 سال است که با سه گروه پژوهشی شامل مدیریت توسعه، جامعه‌شناسی و برنامه‌ریزی منطقه‌ای فعالیت می‌کند. این پژوهشکده در حوزه تصمیم‌گیری به شهرداری‌ها، سازمان‌ها و استانداری‌ها کمک می‌کند. 

وی افزود: علاوه بر این، جهاددانشگاهی دارای مرکز علمی کاربردی نیز بوده و در این حوزه دانشجویان زیادی را تربیت کرده است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از گسترده‌ترین مراکز آموزشی در زمینه آموزش‌های کوتاه‌مدت، در تمامی استان‌ها فعالیت دارد و در این حوزه در 7 گروه مختلف آموزشی از زبان‌های خارجی و رایانه گرفته تا دوره های فنی و پزشکی و ...  مشغول به کار است. با توجه به وضعیت اشتغال در کشور، تمامی آموزش‌های کوتاه‌مدت بر محور افزایش مهارت‌، متمرکز است تا فراگیران بتوانند با بهره‌گیری از این آموزش‌ها به دنبال شغل مناسب بروند.

وی اظهار کرد: در استان ما، 5 مرکز آموزشی در تبریز و همچنین  دو مرکز در شهرستان‌های مرند و میانه فعال بوده که از سال گذشته در دانشگاه صنعتی سهند و هنر نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم. هر ساله، برگزاری دوره‌های آموزشی برای دهیاران استان بر عهده معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی است و این نهاد همچنین به عقد قرارداد با سازمان‌های مختلف و ارائه خدمات به آحاد مردم می‌پردازد. همچنین، جهاد دانشگاهی مسئول برگزاری دوره‌های سرباز مهارت و آزمون‌های استخدامی کشور نیز است.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به مشکلات انرژی در کشور و استان، بیش از یک دهه است که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کند و نیروگاه‌های خورشیدی را در استان و سایر استان‌ها تهیه و نصب کرده است. به عنوان مثال، سال گذشته دو نیروگاه در اراک و همدان راه‌اندازی شد. 

فاتحی فر گفت: جهاددانشگاهی استان برای گسترش فعالیت‌های خود، حوزه تجاری‌سازی را فعال کرده تا با شبکه‌سازی منطقه‌ای و کشوری، خدمات را به بهترین نحو ممکن به مردم ارائه دهد و با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شاهد فناوری‌های جدید باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار