خبرهای داغ:
کار آفرین بروجردی:

مسئولین از تولید کنندگان حمایت وبرکارشان نظارت داشته باشند

مسئولین از تولید کنندگان حمایت وبرکارشان نظارت داشته باشند
کارآفرین بسیجی بروجردی گفت: انتظار بنده از مسئولین محترم برگزاری جشنواره های مختلف و ایجاد کلاسهای اموزشی برای علاقه مندان به این رشته هست واینکه از تولید کنندگان حمایت شود .تشکیل یک تیم نظارتی قوی و پرمحتوا که توانایی سرکشی و رفع مشکلات تولید کنندگان باشند.
کد خبر: ۹۶۱۶۳۷۲
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج لرستان با کارآفرین بسیجی بروجردی در راستای کارش به گفتگو پرداختیم که توجه شما را به آن جلب می کنم.

لطفا یک بیوگرافی از خودتان واینکه این کار را از چه زمانی شروع کرده اید و چه چیزی باعث شد سراغ این کار بروید؟جرقه اولیه از کجا خورده شد را بفرمائید؟

محسن سربندی هستم. متولد۲خرداد ۱۳۶۸ در شهرستان بروجرد. بنده فارق التحصیل کارشناسی حسابداری حرفه ای هستم و در حال حاضرشاغل در داروسازی زاگرس فارمد پارس هستم همه چیزازخرید یک اکواریوم خانگی شروع شد که از یکی از همکارام گرفتم و ماهی گوپی همراه اکواریوم وارد خونه ی ما شد .(ماهی گوپی یکی از گونه های زنده زا هست و به راحتی داخل اکواریوم قابل تکثیر هست) .پس از گذشت چندماه ماهیان داخل اکواریوم بیشتر و بیشتر شد بشکلی که دیگه حجم اکواریوم برای آن تعداد ماهی خیلی کم بود و من برخلاف دیگران که تو این شرایط که ماهیان گوپی زیاد می شوند یک مقدار از آنها را می فروشند وهمین کار ادامه می دهند.

وی اظهار داشت: اکواریوم جدید خرید کردم و همینطور ماهی ها و اکواریوم ها زیاد شدند به اندازه ای که یکی از اتاق خواب ها را اختصاص دادم برای اکواریوم ها و اینکه من هر روز باتوجه به علاقه زیادی که داشتم به ماهیان زینتی ، هرروز به فروشگاههای اکواریومی سرمیزدم و ماهی ها جدید برای اکواریومی که داخل سالن پذیرایی گذاشته بودم خرید میکردم . بعد از این تصمیم گرفتم که بصورت حرفه ای این علاقه رو دنبال کنم و در نتیجه به مطالعه ی مطالب جدید در رابطه با تکثیر و پرورش انواع ماهیان زینتی پرداختم و در همین زمان یکی از دوستان که کارگاه تکثیروپرورش داشت اشنا شدم و پس از بازدید از کارگاه اییشون و علاقه که از من دید ب من پیشنهاد همکاری دادن و با کمال میل پذیرفتم و همزمان در کلاسهای اموزشی تکثیر و پرورش ماهیان زینتی تهران ثبت نام و شرکت کردم و تقریبا پرورش انواع ماهیان زینتی اشنا شدم و تکثیر حدود ۱۲ خانواده از ماهیان زینتی رو اموزش دیدم .پس از مدتی همکارم که این کارگاه رو بعنوان شغل دوم احداث کرده بود رو بدلیل تغییر مسائل شغلی تصمیم به واگذاری نمود و من کارگاه رو از وی خریداری نمودم وهمچنان بنده مشغول به همین کار هستم و با توجه به گسترش این کارگاه توانستم ۳ نفر رو در این کارگاه مشغول به کار کنم و در واقع به لطف و عنایت خداوند منان این کارگاه می شود گفت که مخارج ۴ خانواده رو تامین می کند.

مساحت و هزینه اولیه برای تولید و شروع این کار چگونه است؟ کلا برای شروع این کار چه باید کرد؟ دوستانی که به تکثیر و پرورش ماهی های زینتی علاقه دارند می توانند از مساحت حداقل ۱۰ متر مربع  و هزینه اولیه حدود ۵۰ میلیون تومان ، با توجه به تاریخ  و زمان  تورم شروع کنند.

روند پرورش ماهی ها و گونه های مختلف آن ها را بفرمایید؟ درواقع می شود گفت که ماهیان زینتی به دو دسته کلی آب شور و آب شیرین تقسیم می شوند.که بیشتر ماهی ها آب شیرین به دلیل سهولت نگهداری و کم هزینه بودن مورد استقبال عموم مردم است که ماهی ها آب  شیرین نیزدراصطلاح به دونوع ماهی گوشتخوار و گیاه خوار تقسیم می شوند ، در واقع میتوان گفت که تمامی ماهی زینتی هم گیاهخوار وهم گوشتخوارهستند، به عنوان مثال ماهی ها زنده زدا که ۵ گونه(گوپی ، مولی ، دم شمشیری ، پلاتی و هالف بک ) هستند همگی ماهیان گیاهخوار محسوب می شوند اما در زمان زایمان نوزادن خود را می خورند برای همین منظور برای ماهی ها زایمان از زایشگاه استفاده میکنند .این که ماهیان به دو دسته گوشتخوار و گیاهخوار تقسیم می شوند به این دلیل هست که ماهیان در اصطلاح گوشتخوارمعمولا ماهی ها با جثه بزرگ و تهاجمی هستند و به ماهی های کوچکتر حمله می کنند ومی توانند به راحتی آنها را ببلعند و برخی از آنها قادر است با توجه به دندان هایی که دارند ماهی ها آرام تر را گاه در اصطلاح گیاه خوارهستند را تکه تکه کنند و ببلعند . ماهیان گیاهخوار ماهیانی بسیار ارام تر ، صلح جو و کوچکتر نسبت به گوشتخوارها هستند ، البته در مواردی هم سایز مطرح نیست مانند ماهیان سیچیلایدافریقایی گوشت خوار با ماهی کوی و گلدفیش که گیاه خوار هستند و سایز بزرگتری می گیرند .

مزایا و معایب و کمبود های این کار را بفرمایید؟ از مزیت های این رشته می توان به ایجاد تولید و ارز آوری اشاره کرد.از معایب این حرفه اینکه احتمال تلفات و بیماری هست که این مشکلات معمولا درمورد تکثیر و پرورش کلیه موجودات زنده مانند پرنده ها و... هم صدق می کند. پس باید توجه داشت با این وجود شروع بکار در این حرفه به علاقه ،مطالعه، اموزش و مهارت زیادی نیاز است.

 انتظارتان از مسئولان برای بهتر شدن کارتان و حمایت از این کار را بفرمایید و نیاز به حمایت چه ارگان دولتی دارید؟ انتظار بنده از مسئولین محترم برگزاری جشنواره های مختلف و ایجاد کلاسهای اموزشی برای علاقه مندان به این رشته هست واینکه از تولید کنندگان حمایت شود .تشکیل یک تیم نظارتی قوی و پرمحتوا که توانایی سرکشی و رفع مشکلات تولید کنندگان باشند هم از نظر علمی و عملی و هم از نظر مالی از طریق وام های اشتغال زایی کم بهره و ... حمایت کنند که توانایی آغاز کار برای تازه کارها و قدرت توسعه تولید برای افراد با سابقه بیشتر که انشالله بتوانیم علاوه بر کسب دردرآمد حلال و ایجاد شغل در راستای بیانات مقام معظم رهبری (مدظله) در عرصه تولید داخلی قدمی برداریم.

در این کار واردات و صادرات چگونه ست؟ با توجه به اینکه واردت و صادرات این حرفه بسیار زیاد هست انشالله که ما بتوانیم با گسترش کارگاهها و تولید جامع و انبوه ماهیان زینتی از واردات کاسته و به صادرات که ارز آوری هست و از ارزش بالایی برخوردار هستش برای رونق اقتصاد جامعه کمک کنیم.

آموزش در این رابطه چگونه ست؟ آیا آموزش هم دارید؟ اموزش این حرفه بصورت تئوری و عملی است ابتدا کارآموزان با مفاهیم و مقادیر کارآشنا می شوند و اینکه پس از شناخت انواع ماهی ها و شرایط تکثیر و پرورش آنها، با انواع تغذیه ها ، انواع بیماریها و راههای پیشگیری و درمان در کارگاه شروع به آموزش عملی می کنند ، بنده کلاسهای اموزشی دوره ای هم برگزار می کنم و پس از پایان کلاسهای آموزشی از کارگاههای 

کارآموزان باز دید به عمل می آید و تا به نتیجه رسیدن آنها در کنارشان هستم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار