اراک و خاطرات خونین پنج پنج/ «5 مرداد» یادآور ایثار و مقاومت مردم اراک

پایتخت صنعت کشور به لحاظ نزديكی به استان‌هايی كه به طور كامل درگير جنگ تحميلی بودند وظيفه سنگينی در پشتيبانی از جبهه‌ها بر عهده داشت و دلاورمردان این خطه نيز نقش موثری در میدان نبرد بر عهده داشتند.
کد خبر: ۹۶۱۶۴۷۴
|
۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ در اوج گرمای تابستان سال 61 رزمندگان جبهه اسلام در حال تدارک اجرای عملیات مهمی برای رویارویی و زمین‌گیر کردن دشمن بعثی بودند. عملیات «رمضان» نخستین عملیات برون‌مرزی  جمهوری اسلامی ایران و سرآغاز مرحله‌ای نوین در جنگ و کشاندن آن به خاک عراق شد.

در شب چهارشنبه مورخ 23 تیر سال 1361، بعد از گذشت 50 روز از فتح خرمشهر، با رمز «یا صاحب الزمان (ع) ادرکنی» در چهار محور و پنج مرحله با مشارکت سه قرارگاه فجر، فتح و نصر، زیر نظر قرارگاه مرکزی مشترک کربلا به اجرا درآمد؛ البته این عملیات در مرحله طرح‌ریزی «کربلای 4۴» نام گرفته بود؛ ولی چون عملیات در ماه مبارک رمضان و در شب‌های قدر به اجرا در می‌آمد، نام آن را به «رمضان» تغییر دادند.

در این میان نام 72 شهید گلگون کفن دیگر از پایتخت صنعت ایران که نقش مهمی در مرحله پنجم و پایانی عملیات داشتند به چشم می‌خورد؛ آنان  تا پای جان در نبرد تن با تانک در مقابله با دشمن ایستادگی کردند و به شهادت رسیدند و پیکر پاکشان در منطقه عملیاتی به جا ماند. مردم اراک به یاد این شهدا، 72 تاج گل و تابوت خالی را مسجد آقا ضیاءالدین اراک تا گلزار شهدا  بدرقه کردند. پیکر پاک این شهیدان یعد از 10 سال به وطن بازگشت.

روز پنج پنج سال 65 نیز یک روز تلخ و به یادماندنی دیگری برای مردم شهر اراک است. دشمن بعد از ناکامی‌های پی در پی در جنگ تحمیلی؛ بمباران شهر‌ها و کشتار مردم بی‌گناه را در دستور کار قرار داد و در این میان صنایع شهر اراک به دلیل نقش اثرگذاری که در میدان نبرد و پیروزی رزمندگان جبهه اسلام در عرصه رو در رو داشتند هدف بمباران‌های هواپیماهای دشمن بعثی قرار گرفت.

پنجم مرداد سال 65 و در اوج جنگ تحمیلی حمله هوایی دشمنان بعثی به شهر اراک و صنایع مهم و استراتژیک این شهر منجر به شهادت و مجروح شدن ده‌ها تن از صنعتگران و دیگر مردم شد؛ در این بمباران 78 صنعتگر و کارگر واحد‌های صنعتی واگن پارس، ایرالکو و آذرآب به شهادت رسیدند و بیش از 400  صنعتگر نیز جانباز شدند.

دو سال بعد و باز هم در پنجم مرداد؛ در بحبوحه حمله منافقین با هماهنگی دشمن بعثی به کشورمان، 37 سرو قامت استان مرکزی که برای دفع تجاوز حمله منافقین در عملیات «مرصاد» شرکت کرده بودند به فیض شهادت نایل آمدند.

پنج پنج‌ها هر کدام‌شان برای مردم شهر اراک عاشورای دیگری است؛ روزی که می‌بایست در تقویم کشورمان به نام روز ایثار و مقاومت اراک ثبت شود تا نسل‌های آینده بدانند که گرچه مردم این شهر فرسنگ‌ها از میدان‌های جنگ رو در روی دشمن دور بوده است ولی در همین پنج مردادها 208 شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار