خبرهای داغ:

رتبه دوم آذربایجان شرقی در تولید محصول آلبالو در کشور

تبریز- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از رتبه دوم استان در تولید محصول آلبالو در کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۶۱۶۸۴۶
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگاران گفت: سطح زیر کشت آلبالو در استان آذربایجان شرقی3 هزار و 89 هکتار بوده که شامل 2 هزار و 988 هکتار باغات بارور و 101 هکتار باغات غیر بارور است. 

وی افزود: میزان تولید آلبالو در استان آذربایجان شرقی در سال جاری بیش از 15 هزار و 506 تن برآورد می‌شود.

کرامتی با اشاره به اینکه ارزش افزوده محصول فرآوری شده بیش از 3 برابر فروش محصول خام برآورد می شود ادامه داد: 20 درصد از محصول تولیدی آلبالو استان مصرف تازه خوری داشته و 80 درصد آن به صنایع فرآوری این محصول از جمله تولید شربت، مربا، مارمالات و غیره اختصاص می یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: شهرستانهای شبستر و مرند قطب‌های مهم تولید آلبالو در استان بوده و استان آذربایجان شرقی با تولید بیش از ۱۵ هزار تن آلبالو حدود ۱۵ درصد سطح زیر کشت باغات آلبالو در سطح کشور را دارا بوده و بعد از استان اصفهان مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

کرامتی گفت: متوسط عملکرد این محصول در سالجاری با توجه به خسارتهای وارده در سطح استان بیش از پنج تن در هکتار برآورد شده و عملکرد باغات شاخص بیش از هشت تن در هکتار است.

وی افزود: قسمت اعظم محصولات تولید شده در کارخانجات فرآوری میوه به شکل کنسانتره آلبالو، مربا، شربت و پوره به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

کرامتی ادامه داد: ۹۰ درصد سطح زیر کشت استان را ارقام بومی تشکیل می‌دهند و ۱۰ درصد نیز شامل ارقام اصلاح شده آلبالو مجاری ( رقم سیگانی و بوترمو ) است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار