رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی:

جهاد دانشگاهی خود را خدمتگزار مردم می داند

تبریز- رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر  جهاددانشگاهی به عنوان  پلی  میان دانشگاه و بخش صنعتی - خدماتی كشور فعالیت می‌کند كه ترسیم این چهره از جهاد دانشگاهی این نهاد را موظف می‌كند تا  با استفاده از دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها، خود را خدمتگزار مردم بداند و در راه ایرانی آباد و مستقل از هیچ كوششی فرو نگذارد. 
کد خبر: ۹۶۱۸۲۷۹
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، علی اصغر فاتحی‌فر در آستانه ۱۶ مرداد سالروز تشکیل جهاددانشگاهی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تبریز اظهار کرد:  جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی با ساختار نهاد عمومی غیر دولتی در پی فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی در سال 1359 به  منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، در دانشگاه‌ها و اسلامی کردن دانشگاه‌ها تشکیل شد که بعد از سالها فعالیت در این زمینه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی  دو وظیفه  عمده انجام تحقیقات علمی و فعالیت‌های فرهنگی را در دانشگاه‌ها و جامعه عهده دار شد.

وی ادامه داد: هم اینك این نهاد با گذر از فراز و نشیب‌های بسیار و با كوله باری از تجربه و اجتماع جمعی از بهترین نیروهای انسانی، بلوغ خود را پشت سر گذاشته و با كسب موفقیت‌های بزرگ در عرصه‌های بین المللی در زمینه‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی می رود تا فردایی روشن را برای خود ترسیم کند.

فاتحی فر یادآور شد: عمده ترین فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در سه حوزه فرهنگی، پژوهشی وآموزشی، تجاری سازی و اشتغال متمركزاست. 

وی تاکید کرد: مهمترین سرمایه جهاد دانشگاهی برای پیشبرد اهداف، وظایف و رسالت سنگین خود  نیروی انسانی مؤمن و فعال در این نهاد انقلابی است كه فعالیت چهار دهه این نهاد در زمینه های مختلف یادشده و كسب موفقیت در عرصه های بین المللی با اندك سرمایه های مادی در مقایسه با سایر نهاد های موازی گواهی بر این ادعاست.

فاتحی فر گفت: جهاددانشگاهی استان در دهه اول فعالیت خود در دانشگاه همزمان با دفاع مقدس نسبت به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه پشتیبانی از جنگ در زمینه تولید قطعات جنگی و خمپاره در دانشده فنی دانشگاه تبریز اقدام کرده بود که دانشجویان دانشگاه تبریزو همکاران جهاددانشگاهی در کارگاه فنی دانشگاه تبریز به این فعالیت مشغول بودند.

وی ادامه داد: در سال 1365 این کارگاه مورد شناسایی دشمن بعثی قرارگرفت و در تاریخ 27 دی ماه سال 1365 مورد هجوم وحشیانه دشمن قرارگرفت و در نتیجه این بمباران 22 نفر از دانشجویان و مسئول فرهنگی جهاد دانشگاهی به درجه رفیع شهادت نایل شدند و 8 نفراز دانشجویان و همکاران نیز جانباز شدند. و امروز تمام موفقیت‌های این نهاد در استان مرهون خون این شهدای بزرگوار می باشد که خون آنها ضامن بقای جهاددانشگاهی شده است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف پژوهشی، فرهنگی و آموزشی با راه اندازی مراکز مختلف به جامعه و مردم عزیز خدمت می‌کند، گفت: در حوزه فرهنگی این نهاد در استان مراکز خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، مرکز گردشگری دانشجویان ایران(ایستا)  سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی شعبه تبریز و دفتر نیازسنجی و مطالعات فرهنگی با فعالیتهای پر رنگ خود در حوزه مربوطه نقش موثری در جریانات فرهنگی استان دارد.

رئیس سازسمان جهاددانشگاهی استان یادآور شد: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ تنها خبرگزاری با هویت دانشجویی و نخستین خبرگزاری غیردولتی ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی محسوب می شود.

وی ادامه داد: همچنین این مجموعه با راه اندازی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین خبرگزاری تخصصی قرآن‌ کریم در جهان اسلام که با عبارت اختصاری «IQNA» شناخته شده است، در بیستم آبان‌ماه ۱۳۸۲ مقارن با پانزدهم رمضان المبارک ۱۴۲۴ هـ.ق، با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح شد.

وی گفت: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نیز یکی دیگر از مراکز تاثیرگذار جهاددانشگاهی درعرصه نظرسنجی و تحقیقات اجتماعی است که در اردیبهشت ۱۳۸۰ در جهاددانشگاهی تاسیس شد. این مرکز در ۳۱ استان کشور دفاتر فعالی دارد که بازوی توانمند و معتمد ما در اجرای طرح‌های ملی در گستره شهرها و روستاهای کشور هستند. مشارکت آن‌ها در اجرای طرح‌های ملی،‌«سرعت و دقت» کار را به‌ویژه در بزنگاه‌های حساس نظیر انتخابات فراهم کرده است.  اصلی‌ترین هدف تاسیس ایسپا «کمک به نظام تصمیم‌گیری» در کشور بوده است. برای تحقیق این مهم، تاکنون بیش از ۲۷۰۰ طرح نظرسنجی به سفارش «بخش دولتی»، «بخش خصوصی» و یا به‌صورت «خویش فرمایی» در این مرکز انجام گرفته است. و در سالهای گذشته و امسال علیرغم تبلیغات سوء برخی نزدیکترین نتیجه حاصل از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نتایج نظرسنجی ایسپا بوده که این برای همه جهادگرانی در این سازمان خدمت می کنند افتخار بزرگی بشمار می رود.

فاتحی‌فر افزود: همچنین  این سازمان در حوزه آموزشی در دو مقطع آموزشهای بلند مدت علمی‌کاربردی و آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت مهارت محور به ارائه خدمات آموزشی به اقشار مختلف، دانشجویان و کارکنان سازمانهای دولتی و خصوصی مشغول است. در حوزه آموزشهای کوتاه مدت در 7 گروه آموزشی شامل زبان‌های خارجی،کامپیوتر، علوم انسانی، کشاورزی، فنی و مهندسی، پزشکی و طب سنتی» اقدام به برگزاری دوره های آموزشی مهارت محور و اشتغال محور می کند.

وی ادامه داد: سالانه بیش از 30 هزار نفر از آموزش های تخصصی این سازمان در دوره های مختلف بهره مند می شوند. 

فاتحی‌فر اضافه کرد: سازمان جهاد دانشگاهی در حوزه معاونت پژوهشی در دو زمینه خدمات درمانی و مرکزخدمات تخصصی انرژی‌های نو وتجدیدپذیر فعالیت می‌کند که در حوزه درمانی آزمایشگاه‌های تخصصی مختلف، مرکزتخصصی طب کار، کلینیک طب پیشگری و ارتقای سلامت، بانک خون بند ناف و ... و همچنین کلینیک درمان ناباروری فعال است و در حوزه انرژی های نو هم فعالیت‌های زیادی در طراحی و نصب نیروگاه های خورشیدی داشته است.

فاتحی فر اظهار کرد: این نهاد به عنوان یک نهاد انقلابی همواره تلاش می‌کند تا در زمینه حل مشکلات نظام در حوزه های مختلف در حد توان علمی خود ورود پیدا کند و در زمینه عمل به فرامین مقام معظم رهبری و سیاست های نظام در حوزه جوانی جمعیت و فرزند آوری و حل مشکل ناباروری، کلینیک درمان نازایی و ناباروری جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی به ارائه خدمات درمانی ناباروری به مردم استان و استانهای همجوار کرده و در این زمینه کارنامه قابل قبولی در یک دهه گذشته فعالیت خود داشته است. 

وی افزود: همچنین با توجه به چالش اساسی کشور در زمینه محدودیت انرژی در ده دهه گذشته اقدام به راه اندازی مرکز تخصصی انرژیهای نو و تجدید پذیر در استان به عنوان اولین مرکز تولید نیروگاه های هیبریدی نموده تا بتواند بخشی از نیاز های مناطق مختلف را به انرژی پاسخ دهد وبا توجه به چالش اساسی آینده کشور در این زمینه سعی کرده فعالیتهای خود را در این حوزه توسعه دهد و در این زمینه اقدام به طراحی نیروگاه های برق پرتابل برای مناطق محروم و اقشار عشایر و روستاها نموده و در مناطق مختلف کشور نصب و راه اندازی کرده است.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان گفت: پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاد دانشگاهی هم در گروه‌های پژوهشی مختلف فعالیت می کند و فعالیت علمی و تحقیقاتی مختلفی را انجام داده و این مجموعه به عنوان اتاق فکر سازمانهای دولتی در زمینه  مدیریت و علوم انسانی عمل می کند.

وی تعامل سازنده با دانشگاههای استان و همکاری عمیق در حوزه علم و فرهنگ، فناوری و نوع آوری، برنامه ریزی و تلاش در جهت ارتقای سطح رفاهی و معیشتی  همکاران،  توسعه دفاتر جهاد دانشگاهی در برخی ازدانشگاه های مادر استان،  حمایت از طرح‌های نخبگان در حوزه های فناوری و نو آوری، بهینه سازی فضاهای کالبدی و تجهیزات  متناسب با برنامه های سازمان،  تقویت سرمایه اجتماعی سازمان، پیاده سازی و استقرار نظام مدیریت مشارکتی  وراه اندازی سیستم نظام پیشنهادات، حفظ و تربیت نیروی انسانی کارآمد و ارتقای دانش ومهارتهای کاربردی کارکنان را از مهترین رویکردهای جدید جهاددانشگاهی در بخش‌های مختلف عنوان کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار