یادواره شهدای روحانی شهرستان نور با محوریت آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری

یادواره شهدای روحانی شهرستان نور با محوریت گرامیداشت عالم مجاهد و مرجع عالی قدر شهید شیخ فضل‌الله نوری مازندرانی برگزار شد.
کد خبر: ۹۶۱۸۲۸۱
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، یادواره شهدای روحانی شهرستان نور با محوریت گرامیداشت عالم مجاهد و مرجع عالی قدر شهید شیخ فضل‌الله نوری مازندرانی، روز پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ با حضور جمعی از مسئولین و اقشار مختلف مردم در مصلی الغدیر شهرستان نور برگزار شد.

این مراسم با حضور نماینده ولی فقیه در استان مازندران، استاندار مازندران، خانواده‌های معظم شهدا، روحانیت معزز، مسئولین استانی و شهرستانی، فرماندهان نظامی و بسیجیان، و همچنین مردم شهرستان نور برگزار شد.

این گردهمایی به منظور تجلیل از مقام شامخ شهید شیخ فضل‌الله نوری مازندرانی و همچنین یادآوری فداکاری‌های شهدای روحانی شهرستان نور برگزار گردید.

در ابتدای مراسم، امام جمعه شهرستان نور ضمن خیرمقدم به حضار، به اهمیت یادآوری مقام شهیدان و نقش آن‌ها در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد.سپس، آقای افشین اعلا به شعرخوانی پرداخت و با اشعار خود فضای معنوی مراسم را دوچندان کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه تهران، سخنران این آیین گفت: علم اصول خدمات فراونی به سایر علوم کرده است؛ بین علوم هیچ دانشی به این اندازه با برکت نبوده است هرچند در شرافت جایگاه فلسفه و حکمت تردید نیست ولی خدمتی که اصول دارد بقیه دانش‌ها ندارند؛ غالبا تصور این است که اصول تغذیه‌شونده از علوم دیگر و مصرف‌کننده است ولی معتقدم این موضوع درست نیست.

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، با بیان اینکه شیخ محمدهادی تهرانی نجفی هم‌شاگردی شیخ فضل‌الله و حکیم و فقیه و فیلسوف بوده است و تا حدودی شاذگرا است، افزود: وی در فقه و تفسیر و اصول آرای خاصی دارد. در اصول «المجمع العلما» را دارد و به نقد آراء بزرگان از جمله شیخ انصاری پرداخته است. وی این تعبیر تند را دارد که علم اصول، علم نیست و مجموعه قواعد پراکنده است که در فهم دین کاربرد دارد و از علوم مختلف استفاده کرده است.

آیت الله رشاد افزود: این نگاه غیرمنصفانه و نا دقیق نسبت به دانش اصول است و بنده معتقدم دانش اصول بیشتر خدمت‌کننده است و اگر تحلیل کنیم می‌بینیم چقدر به علوم کمک کرده است با اینکه خودش یک علم است. خدمات اصول به فقه و تفسیر و … بسیار زیاد است و اگر اصول نبود اجتهاد با اختلال مواجه می‌شد و اگر اصول نبود فقه هم نبود و فهم شریعت ناممکن می‌شد؛ اصول همچنین به ادبیات کمک کرده است.
رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه تهران با بیان اینکه علم اصول باید تکمیل شود و ارتقاء یابد و نقاط ضعف آن رفع شود، اضافه کرد: شیخ فضل‌الله نوری رساله‌ای در مورد مشتق دارد که تقریرات میرزای شیرازی در این باره است و مشتق هم از مباحث مهم علم اصول است. برخی انتساب آن را به شیخ فضل‌الله زیر سؤال برده‌اند و برخی هم گفته‌اند اثر خود شیخ شهید است ولی صحیح این است که تقریر سخنان میرزای شیرازی است. رساله، کوتاه است و ایشان سه نظر معروف را مطرح و نظریه مشهور را پذیرفته است.

وی تصریح کرد: همین رساله کوتاه نشان دهنده توانمندی علمی و اجتهادی شیخ فضل‌الله نوری است

آیت الله رشاد گفت: با گذشت ۱۱۴ سال از شهادت شیخ فضل‌الله نوری و تالیف آثاری در این‌باره ولی هنوز گم‌گوشه‌های تاریخی مشروطیت فراوان است،

این عالم افزود: تاریخ مشروطیت ایران متاسفانه به دست فاتحان مشروطه و با منطق الحق لمن غلب (حق با کسی است که پیروز است) نگارش یافته است به این معنا کسانی که شیخ فضل‌الله نوری را بالای دار بردند و مرحوم حاجی ملامحمد خمامی را در شمال ترور و زنجانی را به تبعید مرگبار فرستادند و خانه برخی فقهای دیگر را تخریب و حاجی میرزا ابراهیم خویی را منکوب کردند دست به قلم شدند و مکتب تاریخ‌نگاری مشروطه را طوری رقم زدند که چهره تاریکی از شیخ و مشروعه‌خوهان ارائه دهند و اگر از آخوند خراسانی و میزای نائینی تجلیل کردند از سر تجلیل نبوده است بلکه استفاده از نام آنها برای توجیه کار‌های خودشان بوده است.

وی ادامه داد: تقی‌زاده و ملک‌زاده و شیخ ابراهیم زنجانی و کسروی و شریف کاشانی و نومحافظه‌کاران مشروطه مانند آبراهامیان همین مسیر را طی کردند و دوگانه استبداد و مشروطه را ایجاد کردند لذا این مراسمات برای بازنگری مشروطه و بررسی درست ابعاد علمی و کنشگری سیاسی و اجتماعی شیخ فضل‌الله گام مهمی برداشته است تا نشان دهد روش و منش تاریخ‌نگاری در محکومیت شیخ فضل‌الله ناجوانمردانه است

آیت الله رشاد با بیان اینکه این مراسمات گام کوتاه‌مدت در بزرگداشت شیخ شهید است، گفت: گام بعدی این است که با پیگیری‌های صورت گرفته منزل ایشان خریداری شده است و قرار است به مرکز پژوهشی تاریخ معاصر تبدیل شود و چهره این عالم نورانی بیش از گذشته به مردم معرفی شود.

در این مراسم، یاد شهید اسماعیل هنیه نیز گرامی داشته شد و سخنرانان به تبیین ویژگی‌های شخصیتی و فکری این شهید بزرگوار پرداختند. این یادبود، فرصتی بود تا مردم شهرستان نور با ارزش‌های انسانی و اسلامی شهدای خود آشنا شوند و از آن‌ها الهام بگیرند.

مراسم گرامیداشت عالم مجاهد و یادبود شهدای روحانی شهرستان نور، به عنوان یک رویداد فرهنگی و اجتماعی، نشان‌دهنده ارادت و احترام مردم این شهرستان به شهدای گرانقدر و علمای بزرگوار است که همواره در راستای تحقق آرمان‌های اسلامی و انسانی تلاش کرده‌اند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار