پیغامی در دوره بسیج اساتید در مشهد:

تحول و بازسازی ساختارهای فرهنگی نيازمند توجه جدی است/ دانشگاه‌هایمان باید مرجع علمی و فرهنگی باشند

عادل پیغامی مشاور اقتصادی مقام معظم رهبری در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور(چالش ها و فرصت ها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است،اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید در تربیت دانشجویان و ایجاد گفتمان‌های جدید فرهنگی نقش فعالی ایفا کنند. باید تلاش کنیم تا دانشگاه‌هایمان مرجع علمی و فرهنگی برای جامعه باشند و بتوانند در تولید گفتمان‌های جدید و همسو با انقلاب اسلامی پیشگام باشند.
کد خبر: ۹۶۱۹۱۲۲
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، عادل پیغامی در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور(چالش ها و فرصت ها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است، ابتدا با گرامیداشت حضور در محضر امام علی موسی الرضا (ع)، اظهار کرد: خوشبختی بزرگی است که امروز در خدمت شما بزرگواران هستم و امیدوارم این زیارت برای همه ما برکت‌زا باشد. 


وی به اهمیت زیرساخت‌های فرهنگی در جامعه‌سازی و تمدن‌سازی اشاره کرد و گفت: بارها صحبت از فرهنگ شده است، اما باید به لایه‌هایی از فرهنگ توجه کنیم که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مقام معظم رهبری بارها به تحول و بازسازی ساختارهای فرهنگی اشاره کرده‌اند و این موضوع نیازمند توجه و پیگیری جدی است. 

مشاور اقتصادی مقام معظم رهبری، افزود: بازسازی ساختارهای فرهنگی نباید تنها به معنای تغییرات سازمانی باشد. منظور از این بازسازی، تحول در ساختارهای نرم فرهنگی است، یعنی تغییر در شاکله‌های شناختی و ذهنی که زیربنای فرهنگ جامعه را تشکیل می‌دهند. 
 

نقش رهبری در نوآوری و خلاقیت 

پیغامی با تمجید از نقش رهبری در نوآوری و خلاقیت، بیان کرد: «مقام معظم رهبری در عرصه رهبری و باز کردن عرصه‌های نوین، واقعاً بی‌نظیر بوده‌اند. ایشان با طرح کلیدواژه‌های مهم فرهنگی، مانند بازسازی ساختارهای فرهنگی، جامعه را به سمت تحول و پیشرفت هدایت می‌کنند.  

وی بیان کرد: اما متأسفانه گاهی جامعه نخبگانی ما به این کلیدواژه‌ها واکنش لازم را نشان نمی‌دهند و همین امر موجب می‌شود که موج‌های ایجاد شده توسط رهبری ادامه پیدا نکند. 

چالش‌های بازسازی فرهنگی 

استاد دانشگاه امام صادق (ع) و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به چالش‌های پیش‌رو در بازسازی فرهنگی اشاره کرد و گفت: در برخی مواقع، بازسازی ساختارهای فرهنگی به اشتباه به معنای ادغام سازمان‌های فرهنگی گرفته می‌شود، در حالی که منظور از این بازسازی، تغییر در شاکله‌های نرم فرهنگی و شناختی است. این تغییرات باید به گونه‌ای باشد که ساختارهای ذهنی ما را به سمت انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن هدایت کند. 

ضرورت درک بهتر از گفتمان رهبری

پیغامی در ادامه به اهمیت درک بهتر از گفتمان رهبری پرداخت و افزود: ما باید تلاش کنیم تا زبان رهبری را بهتر درک کنیم و در افق فکری ایشان قرار بگیریم. بسیاری از کلیدواژه‌ها و مفاهیم مطرح شده توسط رهبری، به دلیل عدم درک صحیح، به گفتمان واحدی در جامعه تبدیل نمی‌شوند و همین امر موجب می‌شود که اهداف مورد نظر ایشان محقق نشود. 
 

نقش دانشگاه‌ها در تحول فرهنگی 

پیغامی به نقش دانشگاه‌ها در تحول فرهنگی اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید در تربیت دانشجویان و ایجاد گفتمان‌های جدید فرهنگی نقش فعالی ایفا کنند. باید تلاش کنیم تا دانشگاه‌هایمان مرجع علمی و فرهنگی برای جامعه باشند و بتوانند در تولید گفتمان‌های جدید و همسو با انقلاب اسلامی پیشگام باشند. 

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی از اساتید و فرهیختگان بسیجی خواست تا با همت و تلاش بیشتر، در مسیر تحول فرهنگی و گفتمان‌سازی قدم بردارند و نقش مؤثری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ایفا کنند. 
پيغامي در سخناني تاکيد کرد: مفاهيم مطرح شده در اين کتاب، جنسي متفاوت از توحيد، نبوت و امامت را ارائه مي‌دهد که با توحيد و مفاهيمي که معمولاً در منابر شنيده مي‌شود، تفاوت دارد.

وي اين تفاوت را ناشي از ديدگاه سيستم‌ عاملي دانست که به شکلي دقيق و هدفمند، مردم را براي کنش‌هايي مانند نفي طاغوت آماده مي‌کند. 

وي افزود: امام خميني (ره) و رهبران انقلاب اسلامي، با ديدگاه‌هاي سيستم‌ عاملي خود توانسته‌اند تحولي اساسي در فهم مردم از توحيد، نبوت و امامت ايجاد کنند. اين تحولات باعث شده است که مردم براي مقابله با طاغوت و استکبار جهاني آمادگي بيشتري پيدا کنند. 

پيغامي به اهميت بازسازي سيستم‌ عامل فکري اشاره کرد و گفت: ما نيازمند ارتقاء سيستم‌ عامل فکري خود هستيم تا بتوانيم در مواجهه با چالش‌هاي جديد فرهنگي، سياسي و اقتصادي موفق باشيم. اگر سيستم‌ عامل فکري ما به‌روزرساني نشود، ممکن است در مسير انقلاب اسلامي جا بمانيم و نتوانيم به‌درستي با دشمنان مقابله کنيم. 

وي با اشاره به اهميت فهم عميق از مفاهيم اسلامي در نظام تعليم و تربيت، افزود: توحيد، نبوت و امامت بايد به گونه‌اي در نظام تعليم و تربيت ما بازتاب يابد که منجر به رفتارهاي صحيح و کنش‌هاي لازم در برابر طاغوت و استکبار جهاني شود. 

پيغامي همچنين تاکيد کرد: بايد به بازسازي ساختار فرهنگي جامعه توجه کنيم و فرهنگ‌هاي مختلفي مانند فرهنگ اقتصادي، سياسي و رسانه‌اي را تقويت کنيم.  

وي افزود: ما نيازمند نهضتي عميق از سوادهاي اقتصادي، رسانه‌اي و فرهنگي هستيم تا بتوانيم در جنگ‌هاي شناختي و اقتصادي با دشمنان مقابله کنيم. 

پيغامي با تاکيد بر اهميت نقش رهبران انقلاب اسلامي در پيشبرد اهداف نظام، افزود: ما بايد همواره نسبت به مقوله سيستم‌ عامل وجودي خود حساس باشيم و آن را به‌روزرساني کنيم تا بتوانيم در مسير انقلاب اسلامي پيشرفت کنيم و به اهداف بلند مدت خود دست يابيم. 


انتهای پیام/

 

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار