تحول در علوم انسانی باید روشمند، عالمانه و استادمحور باشد
به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، ابوالقاسم فاتحی، در دوره دانشافزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور(چالش ها و فرصت ها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است، اظهار کرد: تحول علوم انسانی با وجود گذشت حدود بیست سال از مطرح شدنش، هنوز با چالشهای جدی مواجه است.
وی به نقش امام خمینی (ره) در گفتمانسازی انقلاب و اقدامات موثر ایشان در تربیت کنشگران اجتماعی و سیاسی اشاره کرد و بیان کرد: این تلاشها منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شد.
فاتحی همچنین به سخنان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت تحول در دانشگاهها و اصلاح استادان شرقزده و غربزده پرداخت و تاکید کرد: اگر علوم انسانی تحولی نداشته باشد، نه نظامسازی موفق میشود، نه دولتسازی و نه تمدنسازی.
ضرورت حفظ و تقويت گفتمان انقلاب اسلامي
رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی بر اهميت ورود هژموني فکري انقلاب به دانشگاهها و تحول اساسي در علوم انساني تأکيد کرد و افزود: اگر تحولي در علوم انساني نداشته باشيم، نه تنها در نظامسازي موفق نخواهيم بود، بلکه در تحقق امنيت غذايي و اجتماعي نيز با مشکل مواجه خواهيم شد.
فاتحی تصریح کرد: تحول در علوم انساني بايد به مثابه يک انديشه و دستگاه فکري که از نظريه تا عمل را دربرميگيرد، در نظر گرفته شود. براي حفظ و پايداري انقلاب و رسيدن به تمدن نوين، لازم است گفتماني در دانشگاهها توليد شود که توانايي پشتيباني از اهداف انقلاب اسلامي را داشته باشد.
وی بر ضرورت توليد گفتمان علمي تأکيد کرد و گفت: تحول در علوم انساني بايد گفتمان علمياي توليد کند که بتواند انقلاب اسلامي را براي دهههاي آينده تضمين کند. بسياري از رفتارهاي مثبت دانشجويان و اساتيد ما محصول باورها و ارزشهاي انقلابي است، اما براي نسلهاي آينده بايد گفتمانسازي جديتري صورت گيرد.
فاتحی به تغيير گروههاي مرجع در جامعه اشاره کرد و گفت: در گذشته گروههاي مرجع بيشتر از ميان مذهبيون و اساتيد دانشگاهي بودند، اما امروز اين گروهها تغيير کرده و شامل ستارههاي سينما و ورزشکاران نيز ميشوند. بنابراين، بايد گفتمانسازي مناسبي داشته باشيم تا انقلاب اسلامي پايدار بماند.
رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی بايد روشمند، عالمانه و استادمحور باشد و گفت: بايد گفتمان علمياي توليد کنيم که هم بتوانيم از مزاياي علوم انساني غرب استفاده کنيم و هم خودمان نوآور باشيم. اين تحول يکي از نگرانيهاي جدي رهبري است و بايد به آن توجه کنيم تا انقلاب اسلامي پايدار بماند و به اهداف خود برسد.
وی با اشاره به اهمیت تحول، گفت: مدلهای علمی فعلی در علوم انسانی، باید به تولید گفتمانی تبدیل شوند که موتور محرکه انقلاب اسلامی باشد و نه اینکه چوب لای چرخ آن بگذارند.
فاتحی به ضرورت ایجاد تغییرات بنیادین در گفتمانهای موجود اشاره کرد و افزود: گفتمانهایی که امروز در دانشگاهها و مؤسسات علمی وجود دارند، باید به نحوی تحول یابند که همسو با اهداف انقلاب اسلامی و نظام ارزشها و هنجارهای آن باشند. این تغییرات باید به گونهای باشد که گفتمان انقلاب اسلامی را تقویت کند و آن را به چالش نکشد.
وی همچنین به تأثیرات منفی برخی از علوم انسانی اجتماعی در شکلگیری ادبیات جدید و تأثیر آن بر نسل جوان اشاره کرد و گفت: دانشجویان که وارد این رشتهها میشوند، با ادبیات و تفکرات خاصی مواجه میشوند که ممکن است در نهایت با آرمانهای انقلاب اسلامی در تضاد باشد.
چالشهای گفتمانسازی
فاتحی تأکید کرد که تحول در گفتمانهای علمی و اجتماعی کار آسانی نیست و نیازمند تلاش و همت مضاعف است. او به تلاشهای پژوهشکده تحول در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: ما در دانشگاه علامه سه تا چهار سال وقت گذاشتیم و نتایج اولیه ما نشان میدهد که موفقیت نسبی بوده است، اما هنوز نیاز به تلاش بیشتر داریم تا بتوانیم گفتمانهای جدیدی را که در راستای انقلاب اسلامی هستند، معرفی و تقویت کنیم.
آینده علوم انسانی و گفتمان انقلاب اسلامی
فاتحی به نقش کلیدی گفتمان در تعیین مسیر آینده جامعه اشاره کرد و افزود: هر گفتمان باید بتواند به طور مؤثر در جامعه نفوذ کند و بر ساختارهای اجتماعی تأثیر بگذارد. گفتمانهایی که قادر به تأثیرگذاری در جامعه هستند، باید ویژگیهای خاصی داشته باشند و بتوانند به شکل مؤثری در میدان گفتوگو و تغییرات اجتماعی حاضر شوند.
وی همچنین به ضرورت توجه به مرزهای اجتماعی و سیاسی در گفتمانسازی پرداخت و گفت: ما باید مراقب باشیم که در فرآیند گفتمانسازی، مرزهای اجتماعی و فرهنگی را رعایت کنیم و از ایجاد تنشها و مشکلات جدید بپرهیزیم.
انتهای پیام/