خبرهای داغ:
معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین؛

حجره‌های ضلع شرقی سرای تاریخی حاج‌رضا مرمت شد

نورانی از اجرای پروژه ساماندهی و مرمت تعدادی از حجره‌‎های سرای تاریخی حاج‌رضای قزوین با مشارکت مالکین حجره‌ها خبر داد.
کد خبر: ۹۶۱۹۵۳۰
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵

 

قزوین_ به گزارش بسیج، احسان نورانی با اشاره به این پروژه مرمتی گفت: سرای تاریخی حاج‌رضا از بناهای مربوط به دوره قاجار و یکی از قسمت‌های بازار قزوین است که در ضلع جنوبی آن قرار گرفته‌ و مرمت حجره‌های ضلع شرقی این اثر با مشارکت مالکین و تحت نظارت کارشناسان مرمت این اداره‌کل درحال انجام است.

 

وی افزود: مرمت بدنه حجره‌ها، سبک‌سازی طاق‌ها، مرمت ناودان‌ها و اصلاح شیب‌‌بندی بام این بخش با تخصیص هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیاردریال از اقدامات مرمتی این پروژه است.

 

این مسوول با اشاره به تعدد پروژه‌های مرمت مشارکتی این اداره‌کل تصریح کرد: به‌منظور حفاظت از آثار ارزشمند تاریخی این اداره‌کل آمادگی دارد تا با مشارکت دستگاه‌ها، هیات امنای بناهای تاریخی مذهبی و بخش خصوصی نسبت به مرمت و ساماندهی آثار تاریخی اقدام نماید و در همین راستا نیز طی سال‌های اخیر پروژه‌های مشارکتی متعددی در مساجد تاریخی، امامزادگان و خانه های تاریخی اجرا شده‌است.

 

سرای قاجاری حاج‌رضا که از جانب شمال به سرای وزیر بخشی از بازار قزوین متصل است دارای حیاطی بزرگ است که حجره‌ها و اتاق‌ها گرداگرد حیاط آن در دو طبقه ساخته شده‌اند. ورودی سرا در سمت غربی آن قرار دارد و با طاق‌های زیبایی که در بنای آن به کار رفته به‌صورت یک تیمچه سرپوشیده به‌نظر می رسد. طاق‌های حجره‌ها و طاق نمای ایوان آن دارای قوس جناغی و کاشی‌کاری در زمینه آجری است.

 

سرای حاج‌رضا در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره‌ی ثبت ۱۲۶۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار