استاد دانشگاه در دوره بسیج اساتید:

دشمنان به دنبال تسخیر ذهن ها و قلب های ما هستند.

حجت الله شجاعی گفت:دشمنان به‌دنبال تسخير ذهن‌ها و قلب‌هاي ما هستند تا محاسبات ما را تغيير دهند. حوزه نفوذ شناختي بر حافظه و قلب‌ها تاثير مي‌گذارد و اين نفوذ مي‌تواند بدون حضور مستقيم دشمن، فقط با تغيير محاسبات و ذهنيت‌ها صورت گيرد.
کد خبر: ۹۶۱۹۶۰۶
|
۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲

به گزارش روابط  عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، حجت الله شجاعی در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور(چالش ها و فرصت ها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است، اظهار داشت: دسترسي به اطلاعات در مسائل گوناگون نشان‌دهنده دامي گسترده براي کشور است.  
 
این استاد دانشگاه گفت: نفوذ براي تغيير اراده و محاسبات ماست، نه جاسوسي صرف. جاسوسي پايين‌ترين سطح نفوذ است، اما خطرناک‌تر از آن، نفوذ براي تغيير تفکرات و محاسبات ماست. 
شجاعي ادامه داد: نفوذ در بسيج به دنبال تغيير لايه‌هاي فرهنگي بسيجي‌گري است. ما بايد مراقب باشيم که دشمن از اين راه نفوذ نکند. اگر اين اتفاق بيفتد، انحراف و استحاله در نخبگان بسيجي و روحاني به‌وجود مي‌آيد که مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به‌همراه داشته باشد. 
 
او با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در حوزه جنگ نرم، خاطرنشان کرد: دشمنان به‌دنبال تسخير ذهن‌ها و قلب‌هاي ما هستند تا محاسبات ما را تغيير دهند. حوزه نفوذ شناختي بر حافظه و قلب‌ها تاثير مي‌گذارد و اين نفوذ مي‌تواند بدون حضور مستقيم دشمن، فقط با تغيير محاسبات و ذهنيت‌ها صورت گيرد. 
 
این استاد دانشگاه افزود: نفوذ ساختار محور از جمله نوعي نفوذ است که دشمن با تغيير در نظام محاسبات و وابسته‌سازي فکري و اعتقادي تلاش مي‌کند تا به اهداف خود برسد. اين نفوذ مي‌تواند به طولاني‌مدت ادامه يابد و به سختي از بين برود. 
 
وي تاکيد کرد: در اين نوع نفوذ، دشمن به‌دنبال تغيير سبک زندگي و تهاجم فکري و فرهنگي است. غرب‌گرايي و تغيير سبک زندگي از جمله کليدواژه‌هاي مهم در اين حوزه است که بايد به‌طور جدي با آن مقابله کرد. 
 
شجاعي گفت: نفوذ جرياني و ساختار محور بسيار پايدار و ماندگار است و بايد با هوشياري و دقت بيشتري به مقابله با آن پرداخت. 
تهاجم فرهنگی و تغییر سبک زندگی از تهدیدات اصلی کشور است 
وی بیان کرد: تغییرات در سبک زندگی و وابستگی‌های فکری، فرهنگی و اقتصادی از مهم‌ترین تهدیدات پیش روی کشور است.  
وی گفت: امروز ما با تغییرات اساسی در سبک زندگی مواجه هستیم که از جمله آنها می‌توان به وابستگی‌های فکری، فرهنگی و اقتصادی اشاره کرد. 
شجاعی در ادامه افزود: تربیت رهبران، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان از مهم‌ترین لایه‌های شکل‌دهی به طبقات اجتماعی غرب‌گرا است. این افراد کنترل کشور را از طریق نهادهای بین‌المللی به دست می‌گیرند و نهایتاً نفوذ خود را اعمال می‌کنند. 
 
وی  به نقش نخبگان، رهبران و تصمیم‌گیران در برابر نفوذ دشمن اشاره کرد و گفت: نخبگان و رهبران تصمیم‌گیران، از جمله اساتید دانشگاه، نقش مهمی در مقابله با نفوذ دشمن دارند. دشمن تلاش می‌کند تا نظام ارزش‌های ما را تغییر دهد و ما باید با یاد شهدا و حفظ فرهنگ شهادت و جهاد، در برابر این تهدیدات مقاومت کنیم. 
 
شجاعی به تهاجم فکری، فرهنگی و تغییر سبک زندگی به عنوان دو کلیدواژه اصلی اشاره کرد و گفت: دشمن با تغییر هنجارها، باورها، بینش‌ها و نگرش‌ها، کنش‌های فردی و اجتماعی ما را هدف قرار داده است. اگر ما نتوانیم این تغییرات را کنترل کنیم، در برابر دشمن شکست خواهیم خورد. 
 
این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: ما در برابر نفوذ دشمن، نیاز به هوشیاری و تصمیم‌گیری سریع داریم. باید نظام محاسبات تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ما تغییر کند تا بتوانیم در این جنگ شناختی موفق باشیم. 
تهاجم فرهنگي و تغيير سبک زندگي از تهديدات اصلي کشور است 
شجاعي، در سخنراني اخير خود بيان کرد: تغييرات در سبک زندگي و وابستگي‌هاي فکري، فرهنگي و اقتصادي از مهم‌ترين تهديدات پيش روي کشور است.  
وي گفت: امروز ما با تغييرات اساسي در سبک زندگي مواجه هستيم که از جمله آنها مي‌توان به وابستگي‌هاي فکري، فرهنگي و اقتصادي اشاره کرد. 
 
شجاعي در ادامه افزود: تربيت رهبران، تصميم‌گيران و تصميم‌سازان از مهم‌ترين لايه‌هاي شکل‌دهي به طبقات اجتماعي غرب‌گرا است. اين افراد کنترل کشور را از طريق نهادهاي بين‌المللي به دست مي‌گيرند و نهايتاً نفوذ خود را اعمال مي‌کنند. 
وی به نقش نخبگان، رهبران و تصميم‌گيران در برابر نفوذ دشمن اشاره و بیان کرد: نخبگان و رهبران و تصميم‌گيران، از جمله اساتيد دانشگاه، نقش مهمي در مقابله با نفوذ دشمن دارند. دشمن تلاش مي‌کند تا نظام ارزش‌هاي ما را تغيير دهد و ما بايد با ياد شهدا و حفظ فرهنگ شهادت و جهاد، در برابر اين تهديدات مقاومت کنيم. 
 
شجاعي به تهاجم فکري، فرهنگي و تغيير سبک زندگي به عنوان دو کليدواژه اصلي اشاره و عنوان کرد: دشمن با تغيير هنجارها، باورها، بينش‌ها و نگرش‌ها، کنش‌هاي فردي و اجتماعي ما را هدف قرار داده است. اگر ما نتوانيم اين تغييرات را کنترل کنيم، در برابر دشمن شکست خواهيم خورد.استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود به معرفي چند کتاب پرداخت و گفت: من چند کتاب آورده‌ام که معرفي کنم. اولين کتاب 'هنر جنگ شناختي در عصر هوش مصنوعي' است که به نقش هوش مصنوعي در جنگ شناختي مي‌پردازد.  
شجاعی تصریح کرد: دومين کتاب 'راهبردهاي ضد نفوذ' است که ممکن است دسترسي به آن کمي محدود باشد، اما هر کسي که اين کتاب را بخواند، فرمايشات حضرت آقا پس از برجام را بهتر درک خواهد کرد. اين کتاب در بازار موجود نيست، اما بسيار ارزشمند است. 
وي افزود: سومين کتاب 'بيانيه گام دوم انقلاب' است که واجب است همه ما آن را در کيف خود داشته باشيم. اين بيانيه کاملاً برگرفته از آيات، روايات و نهج البلاغه است و حضرت آقا شخصاً فرموده‌اند که براي آن بسيار زحمت کشيده‌اند. همچنين کتاب 'هژموني فريب' که به موضوع زنان در نفاق مي‌پردازد نيز قابل توجه است. 
 
شجاعي با تأکيد بر جنگ رسانه‌ها و بزرگ‌نمايي مشکلات و نارضايتي‌ها گفت: ما امروز در جنگ روايت‌ها قرار داريم، گاهي ابر روايت‌ها و گاهي خرده روايت‌ها، اما هدف مشترک همه آنها هدف قرار دادن اصل نظام مقدس جمهوري اسلامي است. در بيانيه گام دوم انقلاب، حضرت آقا مي‌فرمايند که جنگ شناختي، تسخير ذهن‌ها و قلب‌هاست. 
 
وي ادامه داد: در حوزه مغز با دو عنصر شک و يقين سروکار داريم. دشمن به دنبال واگرايي اعتقادي است و در حوزه قلب با دو عنصر حب و بغض مواجه هستيم. نجات ما با چهار مقوله ذهن، قلب، شک و يقين، و حب و بغض سروکار دارد. دشمن با تغيير رفتار از طريق مديريت احساسات، به دنبال واگرايي رواني است. ما بايد اين موارد را بشناسيم و با آگاهي به مقابله با آنها بپردازيم. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار