به گزارش خبرگزاری بسیج ، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، در دوره دانشافزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور(چالش ها و فرصت ها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است، اظهار کرد: هويت ايراني-اسلامي-انقلابي ما بايد به عنوان اولويت اصلي تقويت شود. اگر اين هويت تقويت نشود، سبک زندگي ما دچار بحران خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به خلأهاي موجود در نظريهپردازي هويت در کشور گفت: "ما هنوز نظريه جامع و کاملي در حوزه هويت نداريم. نظريههاي روانشناسي هويت حدود هشت مورد هستند و در جامعهشناسي نيز به همين تعداد، نظريههاي هويت وجود دارد. اما بايد نظريههاي خاص خودمان را تدوين کنيم.
خسروپناه از اساتيد بسيجي، جامعهشناسان و روانشناسان خواست تا نظريههاي هويت خود را ارائه دهند و به تدوين الگوي حکمراني هويت ايراني-اسلامي-انقلابي بپردازند.
اهميت نظريهپردازي و کرسيهاي نظريهپردازي
وی بر ضرورت برگزاري کرسيهاي نظريهپردازي در دانشگاهها تاکيد کرد و گفت: بايد کرسيهاي نظريهپردازي در دانشگاهها برگزار شود تا اساتيد بتوانند نظريههاي خود را ارائه دهند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما به نظريههاي جديد نياز داريم تا بتوانيم هويت ايراني-اسلامي-انقلابي خود را تقويت کنيم.
مشکلات فرهنگي جامعه و راهحلها
حجتالاسلام خسروپناه به مشکلات فرهنگي موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: ما نيازمند تقويت اخلاق عمومي جامعه هستيم که شامل فرهنگ خردورزي، فرهنگ مصرف بهينه، فرهنگ ايثار و ازخودگذشتگي است.
وي به مصرف بيش از حد دارو، برق و انرژي در کشور اشاره کرد و گفت: مصرف داروي ما در ايران چهار برابر متوسط جهاني است و بايد اين روند تغيير کند.
اهميت ورزش و تغذيه سالم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهميت ورزش عمومي و تغذيه سالم تاکيد کرد و گفت: ورزش عمومي بايد ترويج شود تا بيماريها کاهش يابد و مردم زندگي سالمتري داشته باشند. آمار بيماريهاي قلبي و سکته در کشور بالاست و يکي از مهمترين عوامل آن، نبود فرهنگ ورزش عمومي است.
حجتالاسلام خسروپناه به فعاليتهاي بسيج اساتيد در نقد نظريههاي غربي اشاره کرد و گفت: بسيج اساتيد بايد به سمت نظريهپردازي برود و نقد نظريههاي غربي را ادامه دهد. ما آرزو داشتيم که بعد از مرحله نقد، به نظريهپردازي برسيم، اما اين کار هنوز نيمهتمام مانده است.
وی تاکيد کرد: اساتيد بسيجي بايد نظريهپردازي کنند و نظريههاي خود را ارائه دهند.
ضرورت تدوين سندهاي فرهنگي
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ضرورت تدوين و اجراي سندهاي فرهنگي اشاره کرد و گفت: سند نقشه جامع فرهنگي کشور بايد بهطور کامل اجرا شود و هر استاني بايد برش فرهنگي خود را داشته باشد. در حال حاضر، حدود بيست استان برش فرهنگي خود را تدوين کردهاند و يازده استان ديگر نيز بايد اين کار را انجام دهند.
حجتالاسلام خسروپناه افزود: سند دانشگاه اسلامي نيز با هدف تقويت فرهنگ اسلامي در دانشگاهها تدوين شده است و بايد بهطور کامل اجرا شود.
چشمانداز فرهنگي و آموزشي
وی به چشمانداز فرهنگي و آموزشي کشور اشاره کرد و گفت: سند دانشگاه اسلامي داراي چهار فصل اصلي است که شامل نظام فرهنگي تربيتي، نظام آموزشي، نظام پژوهشي و نظام مديريتي است. اين سند بايد بهطور کامل اجرا شود تا فرهنگ اسلامي در دانشگاهها تقويت شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اجراي اين سندها و تقويت هويت ايراني-اسلامي-انقلابي، ميتواند به بهبود وضعيت فرهنگي، اجتماعي و سياسي کشور کمک کند.
حجتالاسلام خسروپناه تاکيد کرد: تقويت هويت ملي و اسلامي نيازمند همکاري تمامي اقشار جامعه است و ما بايد با تلاش همگاني و از طريق نظريهپردازي و تقويت فرهنگ عمومي، به بهبود وضعيت جامعه دست يابيم.
وي اظهار اميدواري کرد: با تلاش اساتيد و بسيج اساتيد، نظريههاي جديد در حوزه هويت تدوين شود و فرهنگ ايراني-اسلامي-انقلابي در جامعه تقويت شود.
ساختار سند دانشگاه اسلامی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ساختار سند دانشگاه اسلامی پرداخت و تاکید کرد: این سند دارای چهار فصل اصلی است. هر یک از این فصلها شامل راهبردها و اقدامات خاصی است که برای تحقق اهداف تعیین شده باید به دقت اجرا شوند.
حجتالاسلام خسروپناه گفت: نظام آموزشی سند دانشگاه اسلامی دارای هفده راهبرد است و ذیل هر راهبرد اقداماتی تعریف شده است.
وی تاکید کرد: چشمانداز نظام آموزشی در این سند، تعلیم علم نافع و کارآمد است. حضرت آقا فرمودهاند که اگر دانشکدهای فارغالتحصیلانش نتوانند در بازار کار مفید باشند، بهتر است تعطیل شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نظام پژوهشی سند دانشگاه اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: این نظام دارای یازده راهبرد است که اقدامات مرتبط با هر راهبرد مشخص شده است.
وی افزود: چشمانداز پژوهشی سند دانشگاه اسلامی، تولید و گسترش مرزهای دانش و علوم کارآمد و مرجعیت علمی در جهان اسلامی است.
در ادامه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نظام مدیریتی سند دانشگاه اسلامی پرداخت و بیان کرد: این نظام دارای هفت راهبرد است و اقداماتی برای هر راهبرد تعیین شده است.
وی تاکید کرد: چشمانداز مدیریتی این سند، مدیریت برنامهریز جامعنگر، عدالتمحور، کارآفرین همراه با نظارت و ارزیابی مستمر است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در توضیح چشماندازهای کلان سند دانشگاه اسلامی گفت: چشمانداز فرهنگی تربیتی ما، پرورش نخبگان عالم متعهد به ارزشها و معتقد و متخلق بر اساس خردورزی، آزاداندیشی و خلاقیت است.
حجتالاسلام خسروپناه تاکید کرد: هدف این سند، تربیت نخبگان خردورز، با اخلاق و متعهد به ارزشهای اسلامی است.
حجتالاسلام خسروپناه در نقد سیستم فعلی آموزشی بیان کرد: دانشگاههای ما هنوز علممحور هستند، در حالی که باید به سمت دانشکدههای موضوعمحور حرکت کنیم.
اهمیت پژوهش و مقالهنویسی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهمیت پژوهش و مقالهنویسی نیز پرداخت و گفت: ما نیازمند مقالات کارآمد و حل مسئله هستیم.
وی تاکید کرد که فعالیتهای علمی باید به حل مسائل جامعه کمک کند و افزود: اساتید باید به پژوهش بپردازند و مقالاتی بنویسند که بتوانند مسائل را حل کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهمیت خانواده و جمعیت اشاره کرد و گفت: مسائل مربوط به ازدواج، حجاب و عفاف، جمعیت و طلاق باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرند.
حجتالاسلام خسروپناه تاکید کرد: بسیاری از آسیبهای اجتماعی ناشی از مشکلات خانوادگی است و باید به ریشهیابی و حل این مشکلات پرداخت.
وی همچنین به اهمیت فناوریهای نرم اجتماعی پرداخت و گفت: ما نیازمند فناوریهای نرم اجتماعی مبتنی بر ارزشهای اسلامی هستیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقش انیمیشن، بازیهای رایانهای و موسیقی در شکلدهی هویت جوانان اشاره کرد و افزود: اگر از بنده سوال کنند اولویت این پنج اولویت چیست، میگویم ساخت فناوری نرم اجتماعی.
حجتالاسلام خسروپناه در پایان تاکید کرد که اجرای سند دانشگاه اسلامی و تقویت هویت ایرانی-اسلامی-انقلابی نیازمند همکاری تمامی اقشار جامعه است.
وی اظهار امیدواری کرد که با تلاش اساتید و بسیج اساتید، نظریههای جدید در حوزه هویت تدوین شود و فرهنگ ایرانی-اسلامی-انقلابی در جامعه تقویت شود.