خبرهای داغ:
در بازدید رسانه ای از مجتمع مس سونگون مطرح شد

ارتقای ظرفیت تولیدی مس سونگون به 800 هزار تن با بهره برداری از فاز سه تغلیظ

تبریز- مدیرعامل مجتمع مس سونگون گفت: با بهره برداری از پروژه فاز سه تغلیظ مس سونگون، ظرفیت تولیدی 325 هزار تنی فعلی به 800 هزار تن خواهد رسید.
کد خبر: ۹۶۲۰۱۲۳
|
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمدجعفر عظمایی در جمع اصحاب رسانه استان، مجتمع مس سونگون را قلب تپنده صنایع معدنی استان و حتی کشور عنوان کرده و گفت: در این مجتمع سه نوع محصول تولید می شود. محصول اول کنسانتره مس است که میزان تولید آن امسال به 132 هزار تن رسیده که آمارها رشد هفت درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

وی، مولیبدن را به عنوان یکی از مواد اولیه فولاد، دومین محصول تویلید مجتمع عنوان کرده و گفت: میزان تولید این محصول هزار و 277 تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 27 درصدی روبرو بوده است.

عظمایی تولید 860 تن کاتد به روش هیپ لیچینگ را سومین تولیدی مهم مجتمع دانسته و افزود: پنج میلیارد تن ذخیره ماده معدنی به عنوان پشتوانه معدنی این مجتمع مطرح است.

 افزایش چشمگیر تولیدات کاتد مس با راه اندازی پروژه مجتمع مس سونگون

مدیرعامل مجتمع مس سونگون ادامه داد: میزان کاتد مس تولیدی کشور در طول 30 سال گذشته به میزان 280 هزار تن بوده است که با راه اندازی پروژه مس کاتد این مجتمع، 200 هزار تن تولید خواهیم داشت.

وی، پروژه فاز سه تغلیظ مس سونگون را از جمله پروژه های بزرگ مجتمع عنوان کرده و افزود: 325 هزار تن تولید کنسانتره داریم که امسال به میزان 350 هزار تن هدفگذاری شده و با  بهره‌برداری از پروژه فاز سه، ظرفیت 325 هزار تنی فعلی، یک و نیم سال بعد به 800 هزار تن خواهد رسید.

عظمایی در ادامه با اشاره به پروژه فاز چهار نیز گفت: میزان این تولیدات با افتتاح فاز چهارم نیز 450 هزار تن افزایش خواهد داشت که این موضوع قطعا قابل تحقق است.

 تاثیر قطعی برق بر تولیدات مس سونگون

مدیرعامل مجتمع مس سونگون در ادامه با اشاره به تاثیرات قطعی برق در این مجتمع گفت: سال گذشته با 32 روز قطعی برق شاهد عدم النفع سه هزار و 200 میلیاردی مجتمع بودیم.

وی افزود: امسال نیز با 255 ساعت قطعی برق، عدم النفع مجتمع به پنج هزار و 400 تن کنسانتره خواهد رسید که رقم ریالی بالایی است.

عظمایی با اشاره به پروژه احداث نیروگاه خورشیدی گفت: این پروژه در مرحله انتخاب پیمانکار بوده که با اعتبار 250 میلیون یورو منعقد خواهد شد. همچنین نیروگاه گازی داخل مجتمع نیز با قرارداد 32 میلیون یورویی منعقد شده و بعد از 14 ماه قابل نصب و بهره برداری خواهد بود.

نگاهی به مسئولیت های اجتماعی و پروژه های راه مجتمع

وی در خصوص پروژه های راه متعهد شده توسط مجتمع گفت: برای تکمیل مسیر خواجه- ورزقان علاوه بر اعتبارات قبلی، 400 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

عظمایی افزود: راه ورزقان به معدن نیز خوشبختانه مجوز دو بانده شدن دریافت کرده و در انتظار انتخاب پیمانکار است.

مدیرعامل مجتمع مس سونگون در خصوص راه ورزقان به نوردوز نیز گفت: این پروژه می تواند مسیر دسترسی به مرز را سهل‌تر سازد که 500 میلیارد تومان برای اجرای آن اختصاص داده شده است.

پروژه کمپ ورزشی ورزقان تا پایان 1404 به اتمام می رسد

وی در ادامه‌همچنین به پروژه کمپ وزشی در ورزقان اشاره کرده و گفت: با توجه به تنوع آب و هوایی ضرورت احداث این کمپ به عنوان اقدام اساسی برای رفع محرومیت ها مطرح شد که 350 میلیارد تومان برای تجهیز آن هزینه شده و قرار است تا پایان سال 1404 به مرحله تکمیل برسد.

در این بازدید رسانه ای، خبرنگاران استان از معدن مس سونگون، پروژه تغلیظ فاز سه مجتمع، طرح تولید مس کاتدی سونگون و پروژه کمپ ورزشی ورزقان بازدید کرده و در جریان آخرین وضعیت این پروژه ها قرار گرفتند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار