واکنش بسیج دانشجویی دانشگاه های استان به واگذاری مدیریت دنای شمالی

بسیج دانشجویی و تشکل های دانشجویی دانشگاه های استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مصوبه واگذاری مدیریت دنای شمالی به استان اصفهان واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۹۶۲۰۳۴۵
|
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از یاسوج، متن این بیانه به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

در این ایام که تیتر یک رسانه های استان و همچنین موضوع جلسات مسئولین و محافل مردم در کوچه و بازار متوجه  مصوبه ای با عنوان واگذاری مدیریت دنای شمالی به استان اصفهان است، بدنه دانشجویی نمی تواند و نباید از این موضوع خود را جدا بداند. ما تشکل های دانشجویی استان در این ایام علاوه بر رصد و بررسی کارشناسانه موضوع و برخی کنش های مجازی و میدانی، فرصتی یافتیم با تفحصی بیشتر در این زمینه و با هماهنگی اهمّ نکات را در این زمینه جمع بندی کنیم و به سمع و نظر مردم استان و مسئولین برسانیم؛
دنای عزیزمان که بخشی از هویت این دیار را تشکیل می دهد و هرگاه مردمان این خطه از استواری و مقاومت صحبت می کنند از دنا به عنوان مصداق همه این تعاریف زیبا یاد می کنند واگذاری مدیریت دنای شمالی، منجر به بر انگیخته شدن احساسات مردم استان شده  و  مسئولین باید نسبت به این احساسات، حساس، و پیگیر مطالبات مردم باشند؛

۱_مناسب بود مصوبه شورای عالی محیط زیست به جای واگذاری مدیریت دنای شمالی به استان اصفهان اختصاص تجهیزات مورد نیاز به استان و دوستداران طبیعت را مصوب کند که سالهای سال  با دستان خالی و کم مهری های صورت گرفته با تمام وجود از این منطقه حفاظت و حراست کردند نه اینکه در قبال کمبود امکانات و تجهیزات سکوت کند و دست به مصوبه واگذاری مدیریت بزند‌ که متأسفانه چنین تصمیمات غیر کارشناسی و واگذاری برخی از روستا های استان به استان چهارمحال و بختیاری در پروژه سد خراسان ۳ مسبوق به سابقه نیز می باشد.

۲_ ضرورت نگاه کارشناسی به موضوع و توجه جدی به مدیریت یکپارچه این منطقه برای پرهیز از «مدیریت متضاد» که پیامدهای منفی ای در پی دارد، به تعبیر قرآنی: لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا
(اگر در آسمان و زمین ،غیر از الله خداهای دیگری بود،آسمان وزمین به هم می ریخت )

۳_اتحاد و همکاری مسئولین استانی و نمایندگان استان در  مجلس شورای اسلامی جهت پیگیری جدی موضوع از نهاد ها و مسئولین کشوری مدنظر قرار گیرد.

۴_ مسئولین محترم بررسی و پاسخگویی به شبهات مطرح شده پیرامون اهداف این واگذاری از جمله پروژه های سد سازی توسط استان اصفهان و آثار و تبعات زیست محیطی آن برای زیست بوم منطقه را مد نظر قرار داده و نتیجه را در اسرع وقت به اطلاع مردم شریف استان برسانند. 

۵_ ورود دستگاه قضا و دستگاه های نظارتی  نسبت به فعل ها و ترک فعل های صورت گرفته و ارائه گزارش شفاف به مردم استان 

نکته حائز اهمیت آن است که نگاه به مسائل زیست محیطی یک نگاه ملی خواهد بود که استان کهگیلویه و بویراحمد در همه این سالها تلاش کرده است تا این نگاه بر تصمیمات غالب باشد اما مردم استان نیز انتظار دارند در تصمیمات مسئولین و سازمان های ملی نیز  چنین نگاهی حاکم باشد‌ و صرفاً منافع عده ای قلیل به عنوان منافع ملی در نظر گرفته نشود . در ادامه به برخی پیامدهای ناگوار این واگذاری اجملاً اشاره می کنیم؛ 
هویت تاریخی و فرهنگی: دنای شمالی نه تنها از نظر طبیعی بلکه از منظر تاریخی و فرهنگی نیز جزء لاینفک استان کهگیلویه و بویراحمد است. واگذاری مدیریت آن به استان اصفهان، نادیده‌ گرفتن هویت و ارزش‌های تاریخی و فرهنگی مردم این منطقه را نمایان خواهد کرد.

محیط زیست: هرگونه تغییر مدیریتی ممکن است منجر به بی‌توجهی به نیازهای زیست‌محیطی منطقه و بهره‌برداری ناپایدار از منابع طبیعی دنای شمالی شود. مردم کهگیلویه و بویراحمد با زیستی که با این محیط انطباق دارد، به عنوان بهترین نگاهبانان این گنجینه طبیعی شناخته می‌شوند.

توسعه ناپایدار: در صورت تغییر مدیریت به استان اصفهان، احتمالاً نتایج توسعه ناپیدا و غیرمسئولانه در منطقه افزایش خواهد یافت. این امر باعث دگرگونی در ساختار اجتماعی و اقتصادی مردم محلی می‌شود که بستگی زیادی به وضعیت فعلی دنای شمالی دارند.

بی‌عدالتی اجتماعی: تصمیمات مربوط به چنین منابع با ارزشی باید با مشارکت فعال مردم محلی و با احترام به منافع اجتماعی و اقتصادی آن‌ها صورت گیرد. واگذاری مدیریتی بدون مشاوره با مردم و نمایندگان محلی، بی‌عدالتی اجتماعی و عدم احترام به حقوق مردم محسوب می‌شود ضمن آنکه بستری خواهد بود برای تقابل میان مردم و خدای ناکرده تبدیل شدن به یک مسئله امنیتی برای کشور.

در پایان تشکل های دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد، اعلام مخالفت خود را با تصمیمات غیر کارشناسی و خلاف انسجام و وحدت ملی را اعلام میدارد و نسبت به بررسی ابعاد این موضوع و روشنگری و تبیین از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد و در کنار مطالبه گران و مسئولین دغدغه مند پیگیر این مطالبه و سایر مطالبات مردم شریف استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.
و السلام علی من تبع الهدی

بسیج دانشجویی دانشگاه سراسری یاسوج 

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه سراسری یاسوج

 انجمن های علمی دانشگاه سراسری یاسوج

 بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج

 انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج

 تشکل آباد دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

 تشکل وحدت اسلامی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

 تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

 بسیج دانشجویی پردیس شهید ایزدپناه دانشگاه فرهنگیان

 بسیج دانشجویی پردیس کوثر دانشگاه فرهنگیان

 بسیج دانشجویی دانشگاه ملی مهارت پسران یاسوج

 بسیج دانشجویی دانشگاه ملی مهارت دختران یاسوج

 بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور یاسوج

بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان

 بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور گچساران

 بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دهدشت

 بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد گچساران

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها