خبرهای داغ:
گزارش/

ملاحظات دارویی و اورژانسی و نکات بهداشتی برای زائرین اربعین

کارشناس دارو گفت: با توجه به سفر زمینی و پیاده روی چند روزه علی الخصوص طی کردن جاده ۸۰ کیلومتری نجف به کربلا؛ چندین نکته‌ای که زائران کربلا در اربعین حسینی برای حفظ سلامت بهداشتی و درمانی خود باید بدانند، را فرا گیرند.
کد خبر: ۹۶۲۰۳۹۲
|
۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۹
به گزارش فاطمه شعبانی خبرنگار خبرگزاری بسیج فارس از فراشبند، این روزها زائران و دلباختگان سید الشهدا (ع) در حال اعزام به سفر معنوی اربعین و زیارت حرم شش گوشه آن حضرت هستند و کاروان عظیم پیاده روی عاشقان حسین(ع) مهیا ی حضور در بزرگترین پیاده روی جهان یعنی اربعین می‌شوند.
با توجه به گرم بودن هوا و مسیر طولانی پیاده روی اربعین، دانستن برخی نکات پزشکی می‌تواند این مسیر سخت را هموار تر کند و زائران با سلامتی بیشتری این سفر معنوی را به پایان رسانند.
زینت آریان پور کارشناس دارو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: فراموش نکنید که عدم رعایت بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی و بهداشت محیط می‌تواند خدای نکرده باعث ایجاد بیماری در طول سفر شده و آرامش شما و همراهان تان را بر هم بزند.
وی افزود: قبل از شروع سفر و ترک خانه، در خصوص بیماری‌های مختلفی که ممکن است در سفر تان در معرض آن قرار بگیرید و همچنین در مورد اقدامات پیشگیرانه مورد نیاز، با پزشک خود مشورت کنید.
 او به این نکته مهم اشاره کرد و گفت: مطمئن شوید داروهای مورد نیاز خود را برای تمام روزهای سفر به همراه داشته باشید؛ به خصوص اگر به دیابت، بیماری قلبی، تنفسی یا کلیوی یا سایر بیماریهای زمینه‌ای مزمن مبتلا هستید.
دکتر آریان پور می گوید: رعایت نکات بهداشتی در طول این سفر، ضرورت بیشتری می‌یابد و باید با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد تا بتوانید از برکات این سفر معنوی بیشترین بهره را ببرید.
این کارشناس دارو در همین خصوص خاطرنشان کرد: مقوله بسته‌ بندی و انتقال دارو باید براساس زنجیره استاندارد از سوی موکب ها صورت پذیرد. همچنین دریافت درست آنتی بیوتیک برای درمان بیماری بسیار اهمیت دارد، بنابراین باید مقدار دارو به درستی برای مراسم اربعین منتقل شود.
او همچنین گفت: زائرین باید دقت کنند به دلیل فراوانی توزیع دارو و رایگان بودن دارو در مسیر پیاده روی نباید از هر مکانی دارو دریافت کنند، زیرا مصرف این مقدار دارو باعث تداخل دارویی می‌شود.
وی به مسئله نتیجه نگرفتن برخی بیماران از روند تجویز دارو در مسیر پیاده روی گریزی زد و گفت: این مسئله نیز باید دقت شود به دلیل ازدحام جمعیت و سرعت در تجویز داروها به دلیل تعداد بیماران امکان نتیجه نگرفتن بیماران از تجویز داروها نیز وجود دارد که باید دانشگاه‌ های علوم پزشکی در اعزام نیروهای باتجربه دقت بیشتری کنند.
دکتر آریان پور اظهار داشت: افراد بیش از مقدار مصرف، داروهای خود را همراه داشته باشند و این داروها را نیز در محلی قرار دهند که به هیچ وجه آنها را فراموش نکنند. همچنین نسخه داروهای مصرفی را به همراه داشته باشید تا اگر اتفاقی برای داروها افتاد پزشکان بتوانند داروها را تهیه کنند.
این فعال حوزه دارویی خاطرنشان کرد: همراه داشتن داروهایی که جنبه درمان روانپزشکی، کنترل صرع، فشار خون، بیماری قلبی و قند، دارند؛ بسیار ضروری است و به هیچ وجه نباید مصرف این داروها قطع یا خودسرانه کم یا زیاد شود.
بیماری‌های شایع مراسم پیاده روی اربعین 
 وی گفت: از شایع ترین بیماری های در سفر اربعین می توان به، اسهال، آسم، آنفلوانزا، انسداد راه هوایی، تاول پا، درد قفسه سینه، وبا دیابت، خونریزی و سکته مغزی اشاره کرد. این کارشناس دارو عنوان کرد: یبوست یکی از مهمترین بیماری های شایع و علت مراجعه به بیمارستان ها است، دفع مایعات بدن به صورت تعریق و خشک شدن بدن دلیل اصلی یبوست است.
او در همین خصوص اظهار داشت: برای پیشگیری از بروز این عارضه، زائران باید از پرخوری، مصرف زیاد فراورده‌های گوشتی و برنج خودداری و سعی کنند بیشتر از آش، سوپ، غذاهای خورشتی و آلو بخارا استفاده کنند.
 وی در خصوص رفع یبوست در سفر اربعین نیز می گوید: خود پیاده روی یک درمان مناسب برای یبوست است و لذا خیلی از کسانی که در حالت عادی دچار یبوست هستند در این سفر ‏ممکن است مشکلی نداشته باشند. با این حال این توصیه ها را به یاد داشته باشید. از جمله، برای جلوگیری از یبوست در سفر اربعین غذا را خوب بجوید.
او می‌گوید: برای پیشگیری از ابتلا به یبوست در مراسم پیاده روی اربعین، نوشیدن مخلوطی از خاکشیر، آب گرم و انجیر خشک در صبح و به صورت ناشتا، به زائران، توصیه می‌شود.
 گرمازدگی و درمان آن در اربعین
وی به مقوله گرمای هوا اشاره کرد و گفت: گرمازدگی یکی از مهمترین مشکلات این فصل سال در کشور عراق است، این روزها، بسیاری از زائران با علایم گرمازدگی، به بیمارستان‌ ها و درمانگاه‌ های هلال احمر مراجعه می‌کنند. به همین دلیل است که توصیه می شود که زائران در روز و زیر تابش شدید خورشید، پیاده روی نکنند و عمدتا پیاده روی را به زمانی که خورشید غروب می‌کند، بگذارند. آن طور که آریان پور می‎‌گوید، مهمترین علائم گرمازدگی، تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه، بی اشتهایی و افزایش دمای بدن است، زائران باید این علائم را جدی بگیرند‌ و در صورت بروز هر کدام از آن‌ها برای درمان و مداوا سریع اقدام کنند است.
 دکتر دارو ساز در خصوص گرمازدگی خاطرنشان کرد: گرمازدگی از لحاظ شدت به سه نوع خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود که در صورت عدم درمان نوع خفیف، گرمازدگی به نوع متوسط و یا شدید منجر و فرد را به فاز سنکوپ گرما می‌کشاند.
 این کارشناس دارو با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: برای پیشگیری از گرمازدگی در پیاده روی اربعین بهتر است پیش از هر چیزی در دمای هوا بالا قرار نگیرید. برای این کار می‌توانید به جای حرکت در روز و به خصوص در موقع ظهر، بیشتر در موقع غروب و شب‌ها پیاده روی را انجام دهید.
او افزود: در راه از لباس‌ های خنک، نخی و گشاد استفاده نمائید تا هوا به خوبی جریان پیدا کند. همچنین سعی کنید لباس‌ هایی با رنگ روشن بپوشید زیرا گرما کمتری را جذب می‌کند.
وی برای جلوگیری از گرمازدگی نیز می گوید: به هیچ عنوان بین ساعت ۱۱ تا ۱۵ که گرما به اوج می‌رسد، پیاده روی نکرده و سعی کنید در این ساعات بیشتر به استراحت مشغول باشید و از غروب تا پاسی از شب به پیاده روی ادامه دهید.
دکتر زینت آریان پور اذعان کرد: در صورت بروز علائم گرمازدگی شامل گیجی، عدم تعادل، سردرد، تهوع و بالا بودن دمای بدن، خود را به محل سایه و خنک برسانید؛ مایعات خنک بنوشید. خوردن نوشیدنی‌ هایی مانند شربت سکنجبین و خاکشیر، شربت آب لیمو، شربت آلبالو، شربت بید مشک، گلاب، تخم شربتی، تخم خرفه می‌تواند به جلوگیری از گرمازدگی کمک کند.
او همچنین گفت: اضافه کردن مقدار کمی آب لیمو یا سرکه به آب می‌تواند به رفع تشنگی کمک کند. اسپری کردن گلاب به سر و صورت و شستشوی سر و گردن و سینه با آب خنک یا گلاب نیز موثر است.
بهداشت آب اهمیت بالایی دارد
در ادامه این دکتر زینت آریان پور به بحث بهداشت آب آشامیدنی اشاره کرد و گفت: استفاده از یخ به دلیل گرمای هوا نباید به مانند سال‌های گذشته صورت پذیرد زیرا باعث تشدید عفونت می‌شود و باید در زمینه بهداشت آب آشامیدنی دقت بیشتری شود.
وی در همین خصوص اذعان کرد: نوشیدن آب غیربهداشتی یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های گوارشی در مسافران است. اگر دسترسی به آب سالم و بهداشتی ندارید، از آب جوشیده یا آب بسته بندی شده استفاده کنید.
او همچنین می گوید: از مصرف یخ‌ هایی که در شرایط غیر بهداشتی و روی زمین نگهداری و خرد می‌شوند خودداری کنید. اگر دسترسی به آب سالم و بهداشتی ندارید، از آب جوشیده یا آب بسته بندی شده استفاده کنید.
 آریان پور در این خصوص تاکید کرد و گفت: نوشیدن آب را جدی بگیرید زیرا این راه برای جلوگیری از گرمازدگی اربعین بسیار مهم است. در بین راه سعی کنید به مقدار کافی آب بنوشید که بدن با کم آبی مواجه نشود.
او همچنین اضافه کرد، رعایت تدابیر حفظ سلامتی و نکات بهداشتی را راهی مطمئن برای تامین سلامت در این مسیر طولانی دانست تا همه زائران با صحت و سلامت این سفر معنوی را به پایان برسانند.
وی در پایان افزود: اگر راهی پیاده روی اربعین هستیم دانستن و رعایت نکات بهداشتی و پزشکی راه مطمئن برای تامین سلامت در این مسیر طولانی است تا با صحت و سلامت این سفر معنوی را به پایان برسانیم.
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار