خبرهای داغ:

واکسیناسیون بیش از ۴ میلیون راس دام سبک خوزستان در برابر بیماری طاعون

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خوزستان از واکسیناسیون بیش از ۴ میلیون راس دام سبک در استان در برابر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد.
کد خبر: ۹۶۲۰۵۹۰
|
۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، محمد آنتیک چی با اشاره به واکسیناسیون بیش از ۴ میلیون راس دام سبک استان در برابر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) گفت: طرح ایمن‌سازی جمعیت دام سبک در برابر این بیماری در بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد همه گیرشناسی خوزستان به صورت کاملاً رایگان توسط گروه‌های دامپزشکی انجام شد.

 

وی با بیان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان یا PPR نوعی بیماری ویروسی است که بز، گوسفند و برخی نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی مانند شتر را درگیر می‌کند، افزود: تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفس و سرفه، ذات الریه، التهاب روده‌ها و اسهال از علائم این بیماری است که یکی از راه‌های اصلی انتقال بیماری طاعون نشخوار کننده کوچک از طریق ذرات آئروسل بین دام صورت می‌گیرد.

 

به گفته آنتیک چی؛ واکسیناسیون علیه بیماری نشخوارکنندگان کوچک در سطح ملی از یکم فروردین تا ۲۵ مردادماه امسال انجام شد و اداره دامپزشکی خوزستان با پوشش ۱۰۰ درصدی در صدر واکسیناسیون PPR در کشور است.

 

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که اولین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش و توصیف شد و این بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخور‌های مشترک استفاده می‌کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار