خبرهای داغ:

تولید 50 هزار تن زردآلو در آذربایجان شرقی

تبریز- سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تولید 50 هزار تن زردآلو در این استان خبر داد.
کد خبر: ۹۶۲۱۱۲۶
|
۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، مسعود جعفرنژاد در گفتگو با خبرنگاران گفت: کل سطح زیر کشت زردآلو در آذربایجان شرقی 12 هزار و 59 هکتار بوده که شامل 11 هزار و 566 هکتار سطح بارور و 493 هکتار سطح غیربارور است.

وی با اشاره به اینکه متوسط عملکرد زردآلو با لحاظ خسارت 4.32 تن در هکتار برآورد می شود افزود: خسارت 25 درصدی وارده به باغات استان از جمله تلقیح نکردن، سرمازدگی، تگرگ و ... این عملکرد را رقم زده است و عملکرد باغات شاخص استان 10 تا 12 تن در هکتار است.

جعفرنژاد گفت: محصول زردآلو از لحاظ تغذیه‌ای بسیار مفید و از نظر اقتصادی بسیار ارزشمند است که از این رو در استان به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا، به عنوان یک محصول مهم و صادراتی محسوب می‌شود.

جعفرنژاد افزود: براساس آخرین آمارنامه رسمی کشاورزی کشور، استان آذربایجان شرقی دارای رتبه اول از نظر میزان تولید این محصول است.

وی ادامه داد: تولید این محصول در اغلب شهرستان های استان انجام می‌گیرد که شهرستان های مرند با مساحت 4 هزار هکتار و تولید 34 درصد محصول کل استان رتبه اول، جلفا با مساحت 3 هزار هکتار و  تولید 28 درصد محصول کل استان رتبه دوم و شبستر با مساحت 1.6 هزار هکتار و تولید 14 درصد محصول کل استان رتبه سوم را به خود اختصاص داده اند.  

جعفرنژاد بیان کرد: از جمله ارقام برتر استان می‌توان به ارقام نصیری، عسگرآباد، شاهرودی، اردوبادی، تبرزه،  قهرمان، فرانسوی، قرمز گوشتی، شاملی و... که هم دارای مصارف تازه خوری و هم قابلیت استفاده در صنایع تبدیلی هستند اشاره کرد.

وی گفت: سالانه حدود یک هزار و 500 تا 2 هزارتن از محصول زردآلو بصورت قیصی و فرآوری شده به کشورهای همسایه، اروپا و کشورهای عربی صادر می‌شود که ارزش افزوده، اشتغالزایی و درآمدزا بودن صادرات زردآلو، اهمیت بیشتری به تولید این محصول در آذربایجان شرقی می‌دهد.

جعفرنژاد افزود: نظر به اینکه استان آذربایجان شرقی خاستگاه محصول زرآلو بوده و خصوصیاتی همچون میزان قند بالا، عطر و طعم عالی، اندازه استاندارد میوه، رنگ بازارپسند و ... از جمله مزایای تولید این محصول در استان نسبت به سایر استانها است با اینکه بیشتر باغات زردآلوی استان به صورت قطعات کوچک هستند ولی در سایه استفاده از تکنیک‌های کشاورزی پیشرفته و رعایت تکنیک‌های نوین کاشت، آبیاری و مدیریت باغ‌ها توسط کشاورزان این منطقه، تولید محصول با کیفیت و عاری از هرگونه ضایعات و بیماریها و در یک کلام افزایش عملکرد و بهبود کیفیت زردآلو حاصل شده است.

وی اظهار کرد: توسعه صنعت تبدیلی و فرآوری زردآلو و فعالیت هایی همچون عصاره گیری، تولید آبمیوه، تولید مربا، برگه زردآلو، قیصی و ... که بطور متوسط شامل 35 تا 45 درصد محصول تولیدی است به افزایش ارزش افزوده این محصول کمک کرده و رقابت پذیری بیشتر در بازارهای محلی و بین المللی را برای این محصول در پی خواهد داشت.

جعفرنژاد ادامه داد: ارقام شانلی، جلیل، پارسی، آتا، آذر، ونیکا، زرین و مجلسی از جمله ارقام جدید زردآلو به ثمر رسیده در آذربایجان شرقی دارای خصوصیات بسیار بارز نسبت به ارقام قدیمی از جمله اندازه و ارتفاع  کم درخت نسبت به درختان کنونی بوده که نتیجه تلاش 25 ساله مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در ایستگاه باغبانی سهند است. 

 ایران با تولید بیش از ۳۴۴ هزار تن زردآلو ، سومین تولیدکننده برتر دنیا محسوب می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار