برداشت بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن خیار در مزارع خلخال

مدیر جهاد کشاورزی خلخال از برداشت بیش از هزار و ۲۰۰ تن محصول جالیزی خیار از مزارع و جالیزهای این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۶۲۱۶۵۳
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴

برداشت بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن خیار در مزارع خلخال

حسن نورمحمدی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از برداشت محصول خیار از مزارع روستای گورانسراب شهرستان خلخال در گفت و گو با خبرنگار بسیج از آغاز برداشت محصول خیار از جالیزهای روستای پایلوت گورانسراب از توابع بخش مرکزی خلخال خبر داد و اعلام کرد: امسال ۶۰ هکتار از اراضی مستعد این شهرستان به کشت محصول خیار اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال اظهار داشت: با توجه به عملکرد ۲۰ تنی محصول خیار در هر هکتار پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ تن خیار از سطح جالیزها و مزارع زیر کشت برداشت و روانه بازار شود که این میزان در مقایسه با سال گذشته رشد ۲۵ درصدی نشان می‌دهد.

وی گفت: کشاورزان در سال‌های اخیر از روش‌های نوین کشت و آبیاری از جمله آبیاری نواری استفاده می‌کنند که در نتیجه این اقدامات ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش هزینه‌های تولید، سطح برداشت محصول از لحاظ کمی و کیفی افزایش یافته است.

نورمحمدی همچنین ادامه داد: خیار و گوجه‌فرنگی خلخال به دلیل کشت سنتی و ارگانیک و پرهیز کشاورزان در استفاده از کودها و سموم شیمیایی دارای عطر ، بو و طعم خاصی دارد و بیشتر محصول تولیدی مصرف داخلی داشته و بخشی از آن نیز در بازارهای شهرهای همسایه عرضه می‌شود.

به گفته این مقام مسئول ، در حال حاضر ۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستای گورانسراب زیرکشت محصول خیار رفته و درصورت تکمیل و بهره‌برداری از سد معیشتی درحال احداث گورانسراب سطح زیر کشت محصول خیار در این روستا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال اضافه کرد: این سد با ظرفیت ۲۵۰ هزار متر مکعب آب با هدف تامین آب اراضی کشاورزی ۱۳۵ هکتار از اراضی پایاب سد از سال پیش آغاز شده و با تکمیل این طرح زمینه شغلی ۲۰۰ نفر از صیفی‌کاران این روستا فراهم خواهد شد.

نورمحمدی به کشاورزان صیفی‌کار توصیه کرد از روش‌های جدید تولید محصولات از جمله ایجاد احداث و راه‌اندازی کشت گلخانه‌ای‌ استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به تغییرات ناگهانی هوا و شرایط اقلیمی منطقه که همواره بر کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی شهرستان تاثیرگذار بوده ، راه‌اندازی گلخانه‌های مقیاس کوچک زمینه تولید محصولات صیفی در همه فصول سال در این منطقه فراهم می‌کند.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی خلخال ، همه ساله برداشت محصول خیار در این موقع از فصل سال زمینه اشتغال ۱۵۰۰ نفر را به طور مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار