خبرهای داغ:

برگزاری ۱۱۸ مزایده الکترونیکی در دستگاه قضایی خوزستان

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: امسال ۱۱۸ مزایده الکترونیکی در بخش‌های قضایی استان خوزستان برگزار شده است.
کد خبر: ۹۶۲۱۷۲۳
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی دهقانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: براساس قانون اموال افرادی که براساس حکم دادگاه ملزم به پرداخت وجوه نقدی و انجام تعهدات مالی هستند و قادر به پرداخت آن نمی‌باشند به فروش می‌رسد. این فروش در فرآیند برگزاری مزایده صورت می‌گیرد.

 

وی افزود: شیوه رایج در اجرای حکم فروش اموال، برگزاری مزایده سنتی است به این گونه که با انتشار آگهی، قیمت پایه اعلام می‌شود و افرادی که در این مزایده بیشترین قیمت را پیشنهاد می‌دادند برنده می‌شوند. این شیوه برگزاری دارای معایبی زیادی است از جمله اینکه طلبکار باید وقت و هزینه زیادی برای دریافت حقوق خود مصرف می‌کرد و دیگر نکته اینکه اطلاع رسانی مناسبی برای حضور افرادی که تمایل به شرکت در مزایده داشتند صورت نمی‌گرفت و امکان تبانی میان افراد شرکت کننده و یا کارشناسان با شرکت کنندگان در مزایده وجود داشت.

 

رئیس کل دادگستری خوزستان بیان کرد: از دیگر مشکلات برگزاری مزایده سنتی این نکته می‌باشد که امکان فروش اموال با مبلغ پایین وجود دارد که موجب ضرر به بدهکار و فرد طلبکار خواهد شد و نیز امکان حضور افراد و گروه‌های حرفه‌ای که با تبانی با کارشناسان و حتی برداشتن آگهی‌ها در تلاش برای برنده شدن در مزایده به هر نحو ممکن هستند، بوده است.

 

وی اظهار کرد: براساس برنامه هفتم توسعه قوه قضائیه مکلف برای برگزاری کامل مزایده‌ها به صورت الکترونیکی می‌باشد. از جمله مزایای برگزاری مزایده الکترونیکی افزایش سرعت در برگزاری مزایده، کاهش و پیشگیری از تبانی احتمالی میان شرکت کنندگان و کارشناسان، کاهش احتمالی باطل شدن مزایده، افزایش تعداد شرکت کنندگان و در نتیجه فروش اموال با قیمت‌های مناسب و بیشتر و حفظ حقوق طلبکاران و بدهکاران است.

 

رئیس کل دادگستری خوزستان بیان کرد: یکی از اهداف استفاده از ابزار‌های الکترونیکی در دستگاه قضایی، خدمت رسانی و رضایتمندی شهروندان است و بر این اساس زیرساخت‌های لازم برای اجرای برگزاری مزایده‌های الکترونیکی در استان خوزستان در حال انجام می‌باشد. در چهار ماهه نخست امسال ۱۸۰ مزایده به روش الکترونیکی در بخش‌های مختلف قضایی استان انجام شده است که پیش بینی می‌شود تا پایان امسال این میزان افزایش بیشتری داشته باشد.

 

دهقانی با اشاره به اینکه از سال جاری برگزاری مزایده به روش سنتی در استان انجام نمی‌شود، عنوان کرد: در طول سال حدود یک هزار مزایده در استان خوزستان برگزار می‌شود و تاکید شده است که مسئولان قضایی در استان و شهر‌های مختلف خوزستان بر اجرای برگزاری مزایده‌های الکترونیکی متمرکز شوند تا زیر ساخت‌های لازم را فراهم شود. اطلاع رسانی‌های لازم در جهت آشنایی بیشتر با برگزاری این مزایده‌ها در استان در حال انجام می‌باشد.

 

وی گفت: در کنار فراهم شدن زیر ساخت‌ها موضوع آموزش همکاران و افراد مرتبط با این موضوع در دستور کار قرار گرفته است و یکی از معاونان قضایی دادگستری استان نیز به طور متمرکز بر روند اجرای برگزاری مزایده‌های الکترونیکی نظارت می‌کند تا این طرح به طور کامل در خوزستان اجرایی شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار