افتتاح نخستین دادگاه صلح استان گیلان در شهرستان آستانه اشرفیه

با حضورحجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی مدیرکل دادگستری استان گیلان نخستین دادگاه صلح استان در آستانه اشرفیه افتتاح شد.
کد خبر: ۹۶۲۲۰۶۰
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹

افتتاح نخستین دادگاه صلح استان گیلان  در شهرستان آستانه اشرفیه

به گزارش خبرگزاری بسیج گیلان ،حجت الاسلام اسماعیل صادق نیارکی _مدیرکل دادگستری استان گیلان امروز با حضور در دادگستری شهرستان آستانه اشرفیه، نخستین دادگاه صلح استان گیلان را در آستانه اشرفیه افتتاح کرد.

 

مدیرکل دادگستری استان گیلان در حاشیه این افتتاح گفت: پرونده‌هایی که در شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شدند با قانون جدید و ایجاد ساختار جدید از امروز به دادگاه صلح ارجاع می‌شود.  

 

 وی افزود: معایب و دغدغه‌هایی که شوراهای حل اختلاف سابق داشتند و مورد اعتراض و نارضایتی و نقد برخی دلسوزان بود در دادگاه صلح نواقص و معایب برطرف شده است.

 

 صادقی نیارکی با بیان اینکه دادگاه صلح مستقیماً توسط قضات دارای صلاحیت و طبق آیین نامه دادرسی مدنی و کیفری شعبات بررسی می‌شود، اظهار کرد: در شورای حل اختلاف قاضی رسیدگی نمی‌کرد بلکه اعضای شورای حل اختلاف پرونده‌ها را رسیدگی می‌کردند و در نهایت قاضی اظهار نظر می‌کرد اما، در دادگاه صلح که از اتقان و کیفیت برخوردار است و مورد توافق و نظر مردم است توسط قاضی رسیدگی می‌شود.

 

وی کاهش زمان اطاله بررسی پرونده ها را از دیگر حسن و ویژگی و امتیاز دادگاه صلح دانست و تصریح کرد: در پرونده‌های کیفری این نظام دادسرای صلاحیت قسمت کیفری دادگاه‌های صلح از نظام دادسرا تبعیت نمی‌کند بلکه پرونده‌ها مستقیماً به دادگاه صلح می‌آید و بدون اینکه به سیستم دادسرا برود مستقیم پرونده به دادگاه صلح ارجاع می‌شود که یک مرحله از دادرسی حذف می‌شود و در نتیجه اطاله دادرسی در پرونده‌های سبک دادگاه کیفری دادگاه صلح یک مرحله کم می‌شود.

 

صادقی نیارکی، وجود شعبات شورای حل اختلاف در کنار دادگاه صلح را امتیاز برشمرد و گفت: در هر شعبه‌ای که دادگاه صلح را اندازی می‌شود ۲ شعبه شورای حل اختلاف انجام وظیفه می‌کنند که این امتیاز است.

 

وی ادامه داد: در پرونده‌های کیفری و حقوقی آنچه در صلاحیت پرونده دادگاه صلح است توسط شعبه رسیدگی کننده و یا با درخواست اصحاب پرونده و تمایل آنها به شعبه شورای حل اختلاف ارجاع می‌شود و این در شعبه تلاش می‌کند که اصحاب پرونده را به سازش دعوت کند.

 

صادقی نیارکی با اشاره به توفیقات شهرستان آستانه اشرفیه در حوزه صلح و سازش از پیش بینی ۶۰ درصدی پرونده صلح و سازش در دادگاه صلح خبر داد و افزود: ۵۰ درصد در شعبات شورای حل اختلاف سابقاً به سازش ختم شده است و با ایجاد دادگاه صلح فراغتی که شورای حل اختلاف پیدا می‌کنند (شورای حل اختلاف قبلاً وظیفه رسیدگی و صدور حکم و تلاش برای سازش داشت) مجال و فرصت بیشتری پیدا کردند که برای ایجاد سازش وقت بیشتری بگذارند به همین جهت با ظرفیت خوبی که در شورای حل اختلاف استان و تجربه گران سنگی که در گذشته پیدا کردند پیش بینی می شود که ۱۰ درصد به پرونده‌های صلح و سازش اضافه شود.

 

وی همچنین با اذعان به برکات خاتمه پرونده به سازش از مردم خواست که از ارسال پرونده توسط دادگاه صلح به شورای حل اختلاف استقبال کنند و همکاران دادگستری نیز ضمن ارجاع دادن به سازش تلاش کنند.

 

 صادقی نیارکی با تاکید بر اینکه هرچه پرونده به سازش خصم شود ضمن حسنه و فصل خصومت، اطاله دادرسی را نخواهیم داشت و ورودی پرونده به دادگستری کم می‌شود، از ارجاع ۱۷ پرونده به دادگاه صلح خبرداد و بیان کرد: آستانه اشرفیه جز حوزه‌های موفق استان گیلان است. 

 

 

وی با بیان اینکه دادگاه صلح اعتمادآفرین است گفت: در تلاش هستیم تا با تاسیس دادگاه صلح رضایتمندی مردم و خوشنودی امام زمان(ع) و دادرسی عادلانه را به دنبال داشته باشیم.

مدیر کل دادگستری استان گیلان با اشاره به اینکه در نیمه اول شهریور ۶۵ شعبه دادگاه صلح راه‌اندازی می‌شود گفت: در بخش، راه اندازی دادگاه صلح الزامی نیست، همان دادگاه در بخش‌ها صلاحیت رسیدگی به پرونده‌ها ی ارجاعی را دارند.

افتتاح نخستین دادگاه صلح استان گیلان  در شهرستان آستانه اشرفیه

افتتاح نخستین دادگاه صلح استان گیلان  در شهرستان آستانه اشرفیه

افتتاح نخستین دادگاه صلح استان گیلان  در شهرستان آستانه اشرفیه

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار