رمقی برای کشاورزان شهرستان کاشمر باقی نمانده است

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: طی سه ماهه ابتدای امسال کشاورزان شهرستان کاشمر از باد و توفان، سیل و تگرگ، زلزله و خاموشی چاه موتورها خسارت‌های بسیاری را متحمل شدند و عملاً دیگر محصول و حتی رمقی برایشان نمانده است.
کد خبر: ۹۶۲۲۴۶۲
|
۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی از کاشمر کاظم قربان پور در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه سه عامل خاک، هوا و آب در حوزه کشاورزی نقش اساسی دارند، افزود: اگر چه برای یک سانتیمتر خاک ۲۰۰ سال زمان نیاز داریم اما متأسفانه این موضوع مغفول مانده و نیازمند توجه ویژه‌ای است.

وی همچنین از بحران کمبود آب در بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد و افزود: در همین راستا تمام تلاش خود را در ارائه راهکارهایی به کار گرفته‌ایم که بتوانیم حداکثر استفاده را از این میزان آب و بهره‌وری و عملکرد بیشتری را از محصولات داشته باشیم.

هدر روی آب در بخش کشاورزی را قبول نداریم

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر اظهار کرد: اگر چه هدرروی آب در بخش کشاورزی را قبول نداریم ولی راندمان استفاده از آب پائین است که می‌طلبد با ارائه راهکارهایی از آب در اختیار بیشترین راندمان آبیاری را داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کاشمر در حوزه تولیدات دامی به خصوص پرورش طیور، مرغ گوشتی، مرغ تخم‌گذار جزء شهرستان‌های پیشرو است، تصریح کرد: اگرچه تأکید بر راه‌اندازی دامداری‌های صنعتی در شهرستان داریم اما متأسفانه آمار دامداری‌های دام سبک در منطقه زیاد نیستند.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر از فعالیت یک واحد صنعتی دام سبک در شهرستان خبر داد و افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و ضعیف بودن مراتع باید از دامداری‌های صنعتی دام سبک نیز استفاده بیشتری شود.

ضرورت ایجاد زنجیره تولید گوشت قرمز

وی ایجاد زنجیره تولید گوشت قرمز را در شهرستان ضروری دانست و گفت: سال گذشته حدود ۱۵۰۰ تن انواع کنستانتره دامی بین دامداران توزیع شده است.

قربانپور با اشاره به اینکه در سال گذشته بالغ‌بر ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده است، افزود: هم چنین از ابتدای امسال آمار جوجه ریزی بسیار خوب بوده است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر علیرغم کمبود آب اما در حوزه پرورش ماهی اقدامات خوبی داشته‌ایم، افزود: از ابتدای سال گذشته تاکنون ۱۴۰ هزار قطعه بچه ماهی در استخرها نیز رهاسازی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر همچنین در خصوص پرورش کرم ابریشم گفت: دو روستا از گذشته پایلوت پرورش کرم ابریشم بوده‌اند که سال گذشته ۱۰۰ جعبه کرم ابریشم توزیع و ۵ تن پیله تر نیز برداشت شده است.

۳۰ هکتار از مزارع مجهز به آبیاری نوین شده است

وی همچنین از انجام ۸ کیلومتر لوله‌گذاری در سطح مزارع روستاها خبر داد و تصریح کرد:تاکنون ۳۰ هکتار از مزارع شهرستان کاشمر مجهز به آبیاری نوین شده است.

قربانپور با اشاره به احیاء و مرمت ۱۰ رشته قنات گفت: بیشتر قنات‌ها در بخش فرح دشت قرار دارند. تلاش می‌شود با مرمت قنوات به میراث گذشتگان اهمیت بیشتری دهیم.

وی اذعان کرد: با توجه به خاموشی چاه موتورها می‌توان بخش قابل توجهی از مشکلات بخش کشاورزی را از طریق آب قنوات برطرف نمود، در این خصوص می‌طلبد در بالادست قنوات اقداماتی انجام شود.

فعالیت ۸۰ واحد صنعتی وابسته به بخش کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اعلام اینکه سال گذشته در حوزه امور اراضی برای ۸ واحد تولیدی در اراضی ملی با مساحت ۱۵۰ هکتار واگذاری داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: شهرستان کاشمر بیشترین برخورد را متخلفان تغییر کاربری داشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۷۵ مورد تغییر کاربری تخریب شده است، از صدور ۱۲ مورد مجوز تغییر کاربری برای اجرای طرح‌ها خبر داد و گفت: طی دو تا سه سال اخیر برای صدور اسناد ورود جدی داشته‌ایم به طوری که سال گذشته و ابتدای امسال ۷۵۰ برگ سند در بخش کشاورزی صادر شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر از فعالیت ۸۰ واحد صنعتی وابسته به بخش کشاورزی در شهرستان کاشمر خبر داد و افزود: بالغ‌بر ۲۰ تا ۳۰ واحد مربوط به بسته‌بندی و سورتینگ کشمش هستند.

وی همچنین با اشاره به توزیع ۲۳۰۰ تن انواع کود شیمیایی یارانه‌ای طی یک سال اخیر در شهرستان گفت: اصلاح و نوسازی باغات در سطح ۳۲۰ هکتار و احداث ۱۰ واحد گلخانه‌ای کوچک مقیاس از دیگر اقدامات بوده است.

افزوده شدن ۱۶ هزار مترمربع به مساحت کشت‌های گلخانه‌ای

قربانپور با بیان اینکه اکنون ۴ واحد گلخانه‌ای آماده بهره‌برداری هستند، اذعان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۲ فقط ۵ هکتار کشت گلخانه‌ای در شهرستان داشتیم که اکنون به ۶.۶ هکتار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر ۱۶ هزار مترمربع به مساحت کشت‌های گلخانه‌ای افزوده شده است، افزود: با توجه به وضعیت منابع آبی رفتن به سمت کشت‌های گلخانه‌ای ضروری است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در ادامه به خسارت‌های ناشی از خاموشی چاه موتورها به بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: گرچه ما متولی قطعی برق نیستیم اما در سه ماهه ابتدای امسال کشاورزان از باد و توفان، سیل و تگرگ، زلزله و خاموشی چاه موتورها خسارت‌های بسیاری را متحمل شدند.

وی از خسارت ۵۸۰ میلیارد تومانی ناشی از قطع برق چاه موتورها به تاکستانها و محصول انگور این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: شهرستان کاشمر دارای ۳۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت محصول انگور است.

قربانپور خاطرنشان کرد: در سال زارعی جاری بارش تگرگ، جاری شدن سیل و طوفان ۹۰۰ میلیارد تومان و زلزله ۶۶ میلیارد تومان و ۵۸۰ میلیارد تومانی ناشی از قطع برق چاه موتورها به بخش کشاورزی کاشمر خسارت وارد کرده است.

وی تصریح کرد: آب مورد نیاز بخش کشاورزی شهرستان از طریق ۱۳۶ چاه موتور کشاورزی و ۳۰ رشته قنات فعال از مجموع ۸۰ رشته قنات کاشمر تأمین می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در پایان تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با اطلاع‌رسانی و تخصیص تسهیلات کشاورزان و بهره‌برداران را به نصب پنل‌های خورشیدی تشویق و ترغیب کنیم تا از این طریق بتوانیم از خسارت ناشی از قطعی برق جلوگیری کنیم.

وی کشت گیاهان کم آب طلب و گیاهان دارویی را از جمله این راهکارها دانست و افزود: راهی جز رفتن به سمت کشت‌های گلخانه‌ای نداریم.

قربانپور با بیان اینکه طی دو سال اخیر در احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و متوسط مقیاس اتفاقات خوبی در شهرستان افتاده است، بیان کرد: با احداث گلخانه‌ها می‌توان راندمان آبیاری را به حداکثر رساند.

خبرنگار/جواد افتخاری

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار