خبرهای داغ:

پوشش ۱۰۰ درصدی غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان دزفول

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به پوشش ۱۰۰ درصدی غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان این شهرستان گفت: شاخص غربالگری این بیماری در این گروه سنی از میانگین کشوری بالاتر است.
کد خبر: ۹۶۲۴۱۹۰
|
۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، مهشید عصار به پوشش ۱۰۰ درصدی غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادان دزفول اشاره کرد و گفت: شاخص غربالگری این بیماری در نوزادان شهرستان با پیگیری مستمر مراقبان سلامت و بهورزان از میانگین کشوری و حد انتظار اعلام شده وزارت بهداشت بالاتر رفت.

وی انجام نشدن آزمایش‌های تشخیصی و تاخیر در شروع درمان نوزادان مبتلا به این بیماری را یکی از مهمترین علل بروز معلولیت و عقب ماندگی ذهنی در نوزادان دانست و افزود: آگاهی و همکاری والدین رکن اساسی موفقیت در درمان است و خواستار دقت نظر و جدیت والدین در پیگیری ارجاع‌ها و انجام توصیه‌های کارکنان مراکز بهداشت به منظور سلامت کامل نسل آینده هستیم.

عصار ادامه داد: والدین باید توجه داشته باشند در صورت ارجاع نوزاد مبتلا توسط مراقب سلامت یا بهورز، با مراجعه فوری به پزشک فوکال پوینت برنامه و شروع درمان به هنگام، ضریب هوشی نوزاد در محدوده طبیعی حفظ خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اضافه کرد: پارسال با پیگیری مراقبان سلامت و همکاری و مراجعه به موقع والدین، از اُفت ضریب هوشی ۳۶ نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید جلوگیری شد.

با برنامه غربالگری کم‌کاری مادر زادی تیروئید نوزادان که منجر به شناخت زودرس مبتلایان در روز‌های اول بعد از تولد و بلافاصله شروع درمان آنها می‌گردد، عقب‌ماندگی ذهنی ناشی از این بیماری تحت کنترل درآمده است.

غربالگری برای کم‌کاری مادر زادی تیروئید تنها راه رسیدن به تشخیص زودهنگام نوزادان مبتلا است؛ در برنامه غربالگری ملی ایران، نمونه خون از پاشنه پای نوزاد در سه تا پنج روز بعد از تولد روی کاغذ فیلتر قرار داده می‌شود.

کاغذ آغشته به نمونه خون نوزاد از طریق اداره پست به آزمایشگاه مرجع واقع در مرکز هر استان ارسال و در آنجا TSH نمونه خون موجود در کاغذ پالایه اندازه‌گیری می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار