به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، یزد به عنوان یکی از سه ضلع مثلث گردشگری ایران (شیراز، اصفهان و یزد) شناخته میشود و به دلیل دارا بودن ظرفیتهای گردشگری و ارزشهای تاریخی، سنتی، معماری کویری، تنوع آب و هوایی، کثرت و پراکندگی آثار تاریخی و به یاد ماندنی، شیوههای زیستی، بومی کهن و فرهنگ غنی، اماکن مذهبی زیارتی و وجود جاذبههای متنوع طبیعی به عنوان یک شهر نمونه، جایگاه ویژهای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد اما نبود زیرساختهای لازم منجر به عدم توسعه گردشگری در این استان شده است.
برای اینکه گردشگری یزد نیز هم قدم با شیراز و اصفهان در مثلث گردشگری بتواند رشد پیدا کند نیاز به زیرساختهایی دارد که حمل و نقل به عنوان یکی از مهمترین زیرساختهای توسعه گردشگری استان به حساب میآید و یکی از ایمنترین و مطمئنترین زیرساختها، زیرساخت ریلی است و بر این اساس در سند یزد نوین، راهاندازی یک شرکت حمل و نقل ریلی پیشبینی شده است.
با وجود اینکه مسئولان استان پیگیریهای مستمری برای راهاندازی یک شرکت حمل و نقل ریلی در یزد انجام دادهاند اما به نظر این فرایند طولانی شده است و همچنان گردشگری یزد از این ناحیه ضربه میخورد ضمن اینکه قطارهای ترنست استان یزد نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و هر چند وقت یک بار حذف میشوند.
عقبگرد یزد در زمینه حمل و نقل ریلی
محمدمهدی رجاییفرد، نایبرئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان یزد نیز در این زمینه به مشکلات ریلی استان اشاره کرد و گفت: طی دو دهه گذشته حمل و نقل ریلی استان نهتنها پیشرفتی نداشته، بلکه عقبگرد کرده است و عدم استفاده از تمام ظرفیت قطار ترنست یزد، به طور مستقیم گردشگری استان را تحت تأثیر قرار داده است.
وی تأکید کرد: در سالهای گذشته روزانه چهار رام قطار ترنست در مسیر یزد تردد داشته و در مجموع حدود 2 هزار مسافر روزانه جابه جا می شده است این در حالی است که در حال حاضر ظرفیت ریلی ما یک روز در میان 200 نفر است.
رجاییفرد تصریح کرد: این معضل، جایگاه استان یزد در گردشگری را دچار بحران کرده است. واقعیت این است که اگر یک ساعت، خط ریلی یزد بسته شود همه صنایع به مشکل بر میخورد اما کسی پاسخگوی کاهش ظرفیت مسافری یزد نیست.
وی افزود: موضوع تأمین بودجه ایستگاه رخش تا یزد نیز باید پیگیری شود؛ زیرا در صورت تکمیل و بهرهبرداری، تردد قطارهای باری در شهر یزد نخواهد بود و به این ترتیب مشکل قطارهای مسافری مرتفع خواهد شد.
مشکل گردشگری یزد از آن جایی حاد میشود که مردم خود استان یزد نیز برای سفر ریلی و هوایی به استانهای دیگر با کمبود بلیت و زیرساختهای حمل و نقل مواجه هستند.
لزوم همگرایی فعالان گردشگری یزد
مجتبی دستمالچیان، رئیس اتاق بازرگانی استان یزد نیز در این زمینه گفت: بحث گردشگری در یزد با چالشهایی از جمله مشکلات سیستم ریلی و هوایی و در نتیجه کمبود بلیت روبروست. عدم دسترسی آسان نیز سبب خالی بودن هتلها و اقامتگاهها میشود.
وی تأکید کرد: متأسفانه فعالان گردشگری در یزد همگرایی ندارند و همین مانع از رفع مشکلات است. تمامی فعالان این عرصه باید نگاه کلان داشته و با همافزایی در جهت حل معضلات گام بردارند. فعالان این عرصه همچنین باید مطالبهگر باشند.
اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد نیز به عنوان متولی گردشگری استان یزد باید اقدامات و پیگیریهای لازم را برای توسعه گردشگری و زیرساختهای گردشگری استان یزد انجام دهد.
لزوم ساماندهی حمل و نقل ریلی یزد
هما خورشیدی، معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان یزد نیز گفت: وضعیت حمل و نقل جادهای استان بهتبع کشور فرسودگی دارد و از طرفی حملونقل ریلی نیز باید ساماندهی شود.
وی با اشاره به نظارت بر واحدهای گردشگری در استان یزد ادامه داد: نظارت بر واحدهای تأسیسات گردشگری صورت میگیرد؛ اما مسئله این است که ما برای 800 واحد گردشگری که نیمی از آن اقامتی است تنها یک کارشناس نظارت داریم.
خورشیدی تصریح کرد: تعطیلات آخر هفته برای رونق گردشگری داخلی، اجراییشدن آییننامههای داخلی و درنظرگرفتن اعتبار تبلیغات برای گردشگری از مواردی که نیاز به پیگیری دارد و پیشنهاد میکنیم در دولت جدید مدیران میراث از بدنه این سازمان انتخاب شوند تا اشراف بیشتری به کار داشته باشند.
یزد با پیشتازی در حوزه توسعه مسیرهای حمل و نقل اعم از هوایی، ریلی و جادهای قطعاً میتواند در صنعت گردشگری نیز جایگاه قابل توجه و آینده خوبی داشته باشد بنابراین با همت و تلاش مسئولان و اجرایی شدن سند یزد نوین در توسعه زیرساختهای حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی، استان یزد میتواند در حوزه گردشگری به عنوان بزرگترین فرصتهای پیش روی استان در تراز جهانی بدرخشد.