در پایگاه بیت الزهرا فارسان انجام شد؛

آیین‌ سنتی پخت آش نذری در شب 28 صفر

آیین‌ سنتی پخت آش نذری در شب 28 صفر
همزمان با روزهای پایانی ماه صفر به همت پایگاه بیت الزهرا سلام الله علیها فارسان آیین‌ سنتی پخت آش نذری انجام شد.
کد خبر: ۹۶۲۴۷۴۵
|
۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ استاد حوزه علمیه فارسان، با تسلیت رحلت جانسوز پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام بیان کرد: روز شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و امام حسن مجتبی علیه السلام به ‌عنوان روز مصیبت بزرگ اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، یاد شده است که در این روز، ائمه اطهار علیهم السلام داغدار ماتم این دو بزرگوار هستند.

سرکار خانم مرادی، با اشاره بر شهادت امام دوم شیعیان، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام ادامه داد:بعد از آنکه حکومت اموی صلح را بر امام حسن علیه السلام تحمیل کرد، با اینکه این حکومت به بسیاری از اهداف خود رسیده بود، اما حضور حضرت امام حسن علیه السلام مانع از به اجرا درآوردن افکار شوم آنان شدند؛ از این رو از هر راهی برای به شهادت رساندن سبط اکبر استفاده می‌کردند، بعد از بررسی‌های بسیار آنها جعده همسر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام را مناسبترین فرد برای رسیدن به این هدف پلید دیدند.

وی، اظهار کرد: تا اینکه مروان صد هزار درهم به جعده بصورت کاملا محرمانه ارسال کرد و به وی قول ازدواج با یزید را در ازای به شهادت رساندن همسرش، حضرت امام حسن علیه السلام را داد. به همین دلیل جعده آن حضرت را با ریختن زهر در آب آشامیدنی مسموم کرد و طولی نکشید بر اثر آن، حضرت امام حسن علیه السلام به شهادت رسیدند و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

استاد حوزه علمیه فارسان، گفت: پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم هیچ جنگی را آغاز نکردند، بلکه تمامی جنگ‌ها بر ایشان تحمیل شد؛ بسیاری از منافقین آن حضرت را اذیت کردند، اما آن چنان بزرگوار بودند که هیچ کس را نفرین نکردند.سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم بسیار مهم است، آن چنان رفتار کردند که خلق‌وخو ایشان در مدت کم، اعراب جاهلی را یکتاپرست کرد.

مرادی با اشاره بر اعمال ۲۸ صفر متذکر شد: این روز مانند بسیاری از روزهای دیگر اعمال مستحبی دارد که در مفاتیح الجنان نیز ذکر شده است، صدقه دادن در ماه صفر به ویژه در روزهای پایانی این ماه که وفات پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم وشهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در آن واقع شده است بسیار سفارش شده است.

شایان ذکراست: هر ساله به‌مناسبت فرارسیدن 28 صفر و در شب رحلت جانسوز پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، بسیجیان پایگاه بیت الزهرا سلام الله علیها با برپایی آیین‌ سنتی پخت آش نذری محبت و ارادت خود را به پیامبر اعظم و سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی  کریم اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، ابراز می دارند.

ارسال نظرات