خبرهای داغ:
مثبت سوژه/اذن خادمی... زن ایرانی، الگوی سوم زن مسلمان؛ 

جاذبه عشق اباعبدالله، هر سوخته دل عاشقی را وارد مدار دلدادگی می کند

روایت دو بانوی پرستار قزوینی که با عشق به سیدالشهدا، به مداوای بیماران مسیر پیاده روی اربعین پرداختند. 
کد خبر: ۹۶۲۵۰۵۶
|
۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲

 

 

 

قزوین_به گزارش بسیج، تبیین شأن و جایگاه والای زن با وجود هجمه‌های دشمن کار ساده‌ای نیست. اتفاقاتی که در طول تاریخ و به‌ویژه امروزه در جوامع غربی برای زنان رقم خورده است، نشان‌دهنده ظلم و ستم‌های کهنه و مدرنی است که حق کرامت زن را نادیده گرفته است و آن‌ها را ابزاری در خدمت سرمایه‌گذاری و نظام سرمایه‌داری قرار داده است.

 

حضور زنان مسلمان در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی و کسب افتخارات در مجامع بین‌المللی که نمادی از الگوی سوم زن مسلمان است، راهکاری مؤثر برای مقابله با ضدفرهنگ هاست و به هر میزان دختران و زنان در این عرصه‌ها با ویژگی‌های زن مسلمان، حماسه‌ساز و تاریخ‌ساز شوند، معرفی عملی الگوی سوم را به دنیا نشان می‌دهند.

 

اربعین یکی از عرصه های ظهور و بروز جایگاه زن مسلمان است. آنجا که یک زن عفیفه مسلمان در گرمای طاقت فرسای مسیر اربعین با پوشش کاملا اختیاری و اسلامی، حاضر می شود و حتی بخش عمده ای از خدمات مسیر را این بانوان نمونه به عهده می گیرند. 

 

یکی از عرصه های این حضور، خدمت رسانی بانوان پرستار در کادر درمانی مواکب اربعین است. بانوانی با عقاید محکم و استوار به فلسفه کربلا. پرستارانی که رسالت خود را رسالت زینبی می دانند و تلاش می کنند تا با درمان مراجعین، از درد سفر زائرین بکاهند.

 

به گزارش بسیج، خانم محمودی یکی از این بانوان پرتلاش و نمونه است که در موکب سیدالشهدای اوقاف استان قزوین با مجموعه کادر درمان موکب همراه است. او خود را چنین معرفی می کند؛

 

محمودی هستم کارشناس پرستاری و از پرستاران بیمارستان قدس قزوین هستم. اولین بار در سال ۹۲ از طریق یکی از دوستانم با مومبی آشنا شدم که خدمات درمانی ارایه می کرد. برای اولین بار با این موکب عازم سفر اربعین شدم. حدود ۱۵ روز در این موکب که پشت خیمه گاه حضرت عباس(ع) قرار داشت حضور داشتیم و این خدمت زمینه علاقمندی من برای حضور هر ساله در جریان پیاده روی اربعین و خدمت به زائرین حسینی را رقم زد.

 

اذن خادم الحسینی....

 

بعد از آن از طریق سازمان حج و زیارت پیامی مبنی بر حضور کادر درمان در سفر اربعین حسینی و آزمون جهت این حضور را دریافت کردم و بر اساس علاقه ای که در من ایجاد شده بود در این آزمون که در تهران برگزار می شد شرکت کردم و توانستم جهت حضور در پیاده روی اربعین بعنوان کادر درمان، امتیاز کسب کنم. 

 

این خادم الحسین در ادامه می گوید: این کلید درب رزق و روزیی بود که نصیب من شدم و حضور هر ساله من بعنوان پرستار در مسیر خدمت به زوالحسین رقم خورد. و این رزق و روزیی بود که امام حسین(ع) به واسطه دعای پدر و مادرم در زندگی من ثبت کرد. من اعتقاد ویژه ای به دعای پدر و مادر دارم و از مادرم همیشه می خواهم که برای عاقبت به خیری من دعا کند و حضور در این مسیر عشق بعنوان خادم، همان عاقبت به خیری من است.

 

این روزی و رزق معنوی به گونه ای است که گاهی من در طول یکسال دو تا سه بار به کربلا و نجف مشرف شدم اما در مسیر اربعین بیشتر در محضر امیرالمومنین افتخار خادمی زائرین را داشتم.

 

رزق کربلا به واسطه دعای مادرم نصیبم شد

 

خانم محمودی در ادامه می گوید: من رزق سفر کربلا و خادمی اربعین را از امام رضا(ع) به واسطه دعای مادرم در مسجد گوهرشاد گرفتم و از خدا می خواهم این خادمی، ذخیره آخرتم باشد.

 

۱۵ سال سابقه کار در حوزه اطفال را دارم. البته در طول خدمتم با اورژانس و همچنین هلال احمر، درمانگاه نبأ، بیمارستان امام علی و همچنین اربعین فعالیت داشتم که این امر موجب شده تجربه کاری بیشتری کسب کنم و امیدوارم این خدمت به مردم، برایم نوری در تاریکی آخرت باشد.

 

جاذبه عشق اباعبدالله، هر سوخته دل عاشقی را وارد مدار دلدادگی می کند

 

بانو محمودی در ادامه به بیان عشق و علاقه ای که سالهاست برای خدمت به زائرین سیدالشهدا در وی ایجاد شده، می پردازد و می گوید: مسیر اربعین، جاذبه دارد و کافی است فقط یکبار در مسیر اربعین قدم بگذاری. آنوقت با تمام سختی و مرارت راهی که به جان خریدی، گمان می کنی که اینجا بهشت است و دیگر هرگز نمی توانی فکر کنی که در این مسیر قرار نگیری، چون جاذبه عشق اباعبدالله، هر سوخته دل عاشقی را وارد مدار دلدادگی می کند و تو با تمام وجود تلاش می کنی تا قطره ای از دریای بیکران عاشقانی باشی که با جان و دل قدم در راه نهاده اند.

هرساله که در این مسیر قرار می‌گیرم و هم زائر و هم خادم اربعین می شوم، اولین چیزی که از خدا می خواهم این است که خدایا به حق حسین(ع)، همیشه مرا در این مسیر خادم زایرین قرار ده. و این حقیقتی انکارناپذیر است هر کس که یکبار وارد دایره عشق سیدالشهدا می شود، دیگر هرگز نمی تواند به رهایی از این عشق عمیق فکر کند و این برای من بزرگترین افتخار است.

 

امام حسین(ع) تنها کسی است که می توانی با تمام وجود به او تکیه کنی

 

محمودی در ادامه با چشمانی بارانی از عشق و مرام سیدالشهدا چنین می گوید: امام حسین(ع) تنها کسی است که می توانی به او تکیه کنی و آستان امنش تنها جایی است که می توانی به آن پناه ببری. 

 

ارادتم به بانو زینب(س) است که پیام «هیهات من الذله» سیدالشهدا(س) را معنا کرد

 

از بین نام آوران کربلا، حضرت زینب(س)، همیشه برای من اسوه و قهرمان است چرا که با تمام تنهایی، رسالت عاشورا را به انجام رساند. زینب(س)، اسوه زنان عالم است. الگویی برای همه زنان و مردان آزادی‌خواه که پیام «هیهات من الذله» سیدالشهدا(س) را معنا کرد و آن را شهر به شهر و کوچه به کوچه در مسیر اسارت، فریاد زد بی آنکه ترسی از حق گویی و حق طلبی داشته باشد و این رسالت را در حالی اجرا می کرد که عزیزترین دارایی های خود را در بدترین شکل ممکن از دست داده بود و این، خود، غم بسیار بزرگی است که انسان را در سکوت فرو می برد.

 

عضو بسیج هستم و سعی می کنم هر زمان که بتوانم در امور خیر و جهادی حضور یابم. عشق حسین(ع) یک ظرفیت است و خداوند این ظرفیت وجودی را در کسانی قرار می دهد که حب الحسین آنها بر حب الدنیا غالب است. 

 

اولین بار است که در کسوت خادم الحسین، در اربعین حضور دارم

 

به گزارش بسیج، یکی دیگر از بانوان نمونه و خادم الحسین(ع) موکب اوقاف استان در شهر نجف معصومه خمسه است که خود را چنین معرفی می کند؛ معصومه خمسه هستم. ۲۳ سال سابقه پرستاری دارم و برای اولین بار است که در مراسم اربعین بعنوان پرستار خادم زوالحسین(ع) هستم. عمده خدمت من و همکارانم در درمانگاه موکب سیدالشهداست و بیمارانی که به ما مراجعه می کنند دچار بیماری های گوارشی و سرماخوردگی، گرمازدگی، ضعف و بی حالی و فشار خون بالا هستند.

 

تجهیزات درمانگاه در حد بیمارستان نیست اما با همین امکانات خوب در موکب به دنبال درمان بیماران هستیم و تلاش می کنیم دردی از بیماران را کم کنیم تا راحت تر بتوانند به مسیر خود ادامه دهند. 

 

سالها پیگیر خدمت در دستگاه امام حسین(ع) در پیاده روی اربعین بودم 

 

معصومه بانو، در حالی که حس و حال خدمت در دم و دستگاه سیدالشهدا حال دلش را ابری کرده، در خصوص نیت حضورش در درمانگاه، آن هم در شرایط آب و هوایی گرم عراق می گوید: درست است که بار اول است در ایام اربعین بعنوان خادم در موکب حضور دارم، اما چند سالی بود که پیگیر بودم تا بتوانم در این مسیر دلخواه حسینی حضور یابم و خواست خدا بود که در این مسیر قرار گرفتم.

 

مسیر اربعین سرتاسر حیرت و شگفتی است 

 

برخی چیزها که در این مدت اتفاق افتاده باعث حیرت من شده، مثل اینکه یک نوزاد دوماهه میهمان این مسیر عشق است و با وجود اینکه بسیاری از زائرین اربعین کودکان هستند اما در بین مراجعه کنندگان به تعداد انگشت شماری کودکان بودند. اما فقط خواست خدا و نگاه مهربان امیرالمومنین و سیدالشهدا بوده که مرا در این مسیر عشق قرار داده است. 

 

فقط عشق می تواند انسان را به خدمت رسانی در این گرما بکشاند 

 

پشت این خدمت در این گرمای ۵۰ درجه، عشقی است که زبان از بیان آن قاصر است. سالها پیش که همسرم در مرز بعنوان کشیک در ایام اربعین حضور داشت و ما در کنار وی بودیم اما نقشی در خدمت نداشتم و فقط رفته بودم تا شور و هیجان مردم را ببینم. حضور در مسیر خدمت به زائرین حسینی اولین بار است که برایم اتفاق افتاده است.

 

حضرت عباس(ع)، قهرمان من در زندگی است

 

خانم خمسه در حالی که اشک بر چشمانش حلقه زده در پاسخ به این سوال که از بین قهرمانان کربلا به کدام شخصیت وابستگی قلبی بیشتری دارد می گوید: من به همه قهرمانان کربلا ارادت و توسل دارم اما شخصیت و بزرگ منشی حضرت عباس(ع)، همیشه مرا منقلب کرده و تکه کلام من در همه امور، «یا ابوالفضل العباس» است. حضرت عباس(ع) را بسیار دوست دارم.

 

در نگاه من، حضرت عباس(ع)، یک قهرمان باغیرت، جوانمرد است و ارادت ویژه ای که به سیدالشهدا(س) داشته، مرا مجذوب شخصیت بی نظیرش کرده است. همین مجذوبیت موجب شده کتاب هایی همچون «کرامات حضرت عباس» را مطالعه کنم.

 

اثرات این توسل را در زندگی شخصی ام دیده ام. دچار مشکلی بودم و در شب های قدر، ناامید از همه جا، به حضرت عباس(س) متوسل شدم. حضور در مسیر اربعین، برای من، نشانه ای است که حضرت عباس(ع) صدای مرا شنیده و دست گیر من است.

بی نهایت خوشحالم از اینکه این نگاه شامل حال من شده و توانستم در این مراسم حضور یابم و بمن ثابت شد که توسل به ائمه و اهل بیت(ع)، بی نتیجه نیست و قطعا علاوه بر رفع مشکلات، اثرات معنوی خاصی در زندگی افراد دارد اما بی شک صبر بر مشکلات نتیجه این توسل را زیباتر خواهد کرد.

 

به گزارش بسیج، بی شک زن مسلمان ایرانی در هر جایگاه و کسوتی که باشد، با الگوگیری از شخصیت های قهرمان پروری همچون حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س)، که سرآمد بانوان عالم هستند، علاوه بر فعالیت های اجتماعی، می تواند پرورش دهنده نسلی باشد که تمدن نوین بشری با رهبری موعود(عج) را پایه ریزی کرده و خود نیز الگوی سرآمد زنان جهان می شود و اربعین حسینی، فرصتی مغتم برای حضور و معرفی بانوان موثر در عرصه های مختلف اجتماعی است. 

 

نگارش؛ سهیلا عظیمی سردبیر خبرگزاری بسیج قزوین 

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها