خبرهای داغ:
خورشیدخانی خبر داد

تولید سالانه ۲۰‌هزار تن گردو در شهرستان تویسرکان

همدان-سرپرست فرمانداری تویسرکان گفت: شهرستان تویسرکان در بخش کشاورزی سرآمد است و حدود ۸ هزار هکتار باغات گردو دارد که در سال ۲۰‌ هزار تن گردو تولید می‌شود.
کد خبر: ۹۶۲۶۰۲۸
|
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۷
تولید سالانه ۲۰‌هزار تن گردو در شهرستان تویسرکان

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، یحیی خورشیدخانی در جمع نشست خبری در خصوص یازدهمین جشنواره گردو، مبل و منبت و فرش دستباف شهرستان تویسرکان اظهار کرد: جشنواره به همت فرمانداری شهرستان تویسرکان، اداره میراث‌فرهنگی، شرکت شهرک‌های صنعتی، اداره صمت، اداره جهاد کشاورزی، اداره‌فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتاق بازرگانی از ۱۵ شهریور تا ۱۳ مهر در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری دبیر جشنواره، مدیر اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سخنگوی جشنواره و کارشناس اقتصادی فرمانداری مدیر اجرایی جشنواره است، افزود: جشنواره داری ۱۱ کمیته است.

سرپرست فرمانداری تویسرکان با بیان اینکه اصحاب رسانه تفکر مردم را هدایت و راهنمایی می‌کنند، گفت: اگر این تفکرات به خطا برود مسئولیت سنگینی دارد چرا که اهالی رسانه بیرق‌دار تفکر اجتماع از لحاظ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و  فرهنگی هستند.

وی با بیان اینکه  اهالی رسانه، تویسرکان را با پتانسیل بسیار خوب به مردم ایران معرفی کنند، عنوان کرد: شهرستان تویسرکان دارای ۲۶۰ جاذبه فرهنگی است که ۱۱۰ اثر ثبت ملی و کاروانسرای فرسفج و گردوی تویسرکان ثبت جهانی شده است.

خورشیدخانی با اشاره به اینکه ۹۰‌ درصد معیشت مردم شهرستان تویسرکان وابسته گردو است و به با بیان اینکه شهرستان تویسرکان پایتخت گردوی جهان است، ابراز کرد: گردوی تویسرکان بهترین کیفیت در بین دیگر گردوها را دارد که در شهرستان ۱۲‌ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی داریم.

وی با اشاره به اینکه در بین ایران سیر همدان زبانزد است و با بیان اینکه در تویسرکان گردو ثبت جهانی است چرا که بهترین آب و خاک و بهترین شرایط برای رشد گردو دارد، تاکید کرد: هر نقطه‌ای از این سرزمین آباد شود ایران آباد است.

سرپرست فرمانداری تویسرکان با بیان اینکه هزینه این جشنواره توسط بخش خصوصی خیرین و سرمایه‌گذاران تأمین شده‌است، ادامه داد: در جشنواره میهمان‌های کشوری و ۳۵ نفر میهمان خارجی حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ فروشگاه خشک‌بار داریم، گفت: هتل‌ها، خانه‌های بوم‌گردی و مهمان‌سراها هماهنگ شده‌اند که از میهمانان پذیرایی کنند.

خورشیدخانی با بیان اینکه خواهر خوانده شهر تویسرکان شهر نیک‌سار ترکیه است، افزود: پویش مردمی ارسال عکس و متن زیبا در وصف شهر تویسرکان با هدف شناخت تویسرکان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حاشیه جشنواره از پیشکسوتان حوزه فرش، مبل و منبت و گردو تجلیل خواهد شد، ابراز کرد: جشنواره سماق در ۲۶‌ شهریور برگزار می‌شود.

سرپرست فرمانداری تویسرکان با بیان اینکه سه روستای سیدشهاب، جیجان‌کوه و اشترمل روستاهای تخصصی مبل و منبت هستند، گفت: در تاریخ ۲۴‌ شهریور در روستای سیدشهاب و ۲۷‌ شهریوردر روستای اشترمل نمایشگاه مبلمان افتتاح خواهد شد و ۲۹‌ شهریور اختتامیه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مبل و منبت شهرستان تویسرکان با ۷‌ هزار و ۵۰۰‌ کارگاه منبت گلریز ثبت ملی شده‌است، تصریح کرد: شهرستان ملایر شهر مبل منبت و شهرستان تویسرکان شهر مبل و منبت گلریز است.

خورشیدخانی با بیان اینکه در حاشیه جشنواره، کارگاه آموزشی با هدف آشنایی سرمایه‌دار با تولیدکننده و معرفی پتانسیل شهرستان برگزار می‌شود، عنوان کرد: در این کارگاه‌ها از مدرسین کشوری و تخصصی استفاده می‌شود و مباحث تجارت، بازاریابی و اصول مذاکره تجاری را آموزش دهند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه فرش ۲۷‌ شهریور افتتاح می‌شود و تا ۳۱‌ شهریور ماه ادامه خواهد داشت، ابراز کرد: هیئت‌های تجاری از کشورهای افغانستان، روسیه، ترکیه، عربستان، چین، تاجیکستان،  هند، قزاقستان و پاکستان در تاریخ ۳۰‌شهریور وارد شهرستان می‌شوند.

سرپرست فرمانداری تویسرکان با بیان اینکه در ۳۰‌ شهریور جشنواره کودک و خانواده با محوریت تویسرکان در شهرستان سرکان برگزار خواهد شد، ادامه داد:  ۳۱‌ شهریور ماه نیز جشن بزرگ گردو در خیابان شهدا برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در تویسرکان دو شهرک صنعتی و سه ناحیه شهرکی وجود دارد، گفت: در تلاش هستیم یک ناحیه شهرکی هم ایجاد کنیم که نیازمند است سرمایه‌گذار وارد شهرستان شود.

خورشیدخانی با بیان اینکه در شهرستان تویسرکان چند کارخانه داروسازی بی‌نظیر در کشور داریم که این شهر را به عنوان قطب دارویی در غرب کشور مطرح کند، تأکید کرد: شهرستان تویسرکان در بخش کشاورزی هم سرآمد است و حدود ۸ هزار هکتار باغات گردو داریم که در سال ۲۰‌ هزار تن گردو تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان تویسرکان در ۲۵‌ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌ای داریم، گفت: به دلیل صرفه جویی در مصرف آب کشاورزان به سمت کشت گلخانه‌ای تشویق می‌کنیم که به ۴۷‌ هکتار برسانیم.

سرپرست فرمانداری تویسرکان با بیان اینکه ۶‌ واحد سورتینگ در شهرستان داریم که ۳ هزار تن به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، روسیه و عراق صادرات داشته‌ایم، ادامه داد: ۸‌ هزار تن تولید محصولات کارخانه‌ای داریم.

وی با بیان اینکه تویسرکان باغ شهر و بهشت غرب ایران است، گفت: احداث دریاچه مادر جنب آرامگاه میررضی آرتیمانی با ظرفیت ۱۰‌ هکتار و بزرگ‌ترین آبشار غرب کشور با ارتفاع ۳۷‌متر در شهرستان تویسرکان در راستای نشاط اجتماعی مردم است.

خورشیدخانی با بیان اینکه در سال ۳۵‌ تن سماق برداشت می‌شود، ابراز کرد: سماق تویسرکان از لحاظ کیفیت بی‌نظیر است.

سرپرست فرمانداری تویسرکان با تأکید بر اینکه ۱۵‌ آثار ناملموس آئینی و فرهنگی شهرستان ثبت ملی شده است، عنوان کرد: در تاریخ یکم مهر همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کاروانسرای فرسفج شهرستان تویسرکان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه جاده‌های مواصلاتی دو بانده هستند و جاده ۱۳ کیلومتر از جاده کنگاور تا پایان سال زیر بار ترافیک می‌رود، عنوان کرد: در سال جاری جاده گنجنامه در بودجه تعریف شده است که امیدواریم با عریض کردن آن در سال‌های بعد جاده توریستی احداث شود.

خورشیدخانی با بیان اینکه جشنواره خوراک ایرانی به مناسبت روز جهانی گردشگری در کاروانسرای فرسفج برگزار خواهد شد، مطرح کرد: در بحث گردو و سماق صنایع تبدیلی وجود ندارد که امیدواریم در این جشنواره‌ها سرمایه‌گذار آن اعلام آمادگی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار