خبرهای داغ:
اصغری خبر داد

تخصیص ۴۵‌ میلیارد تومان اعتبار انتقال آب برای اصلاح الگوی کشت به تویسرکان

همدان-مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان گفت: در راستای بهره‌وری و اصلاح الگوی کشت ۴۵‌ میلیارد تومان اعتبار انتقال آب از مسئولیت اجتماعی وزارت نفت به شهرستان تویسرکان تخصیص داده شده است.
کد خبر: ۹۶۲۶۰۳۵
|
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۴
تخصیص ۴۵‌ میلیارد تومان اعتبار انتقال آب برای اصلاح الگوی کشت به تویسرکان

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمد اصغری در نشست با بیان اینکه سه کارخانه تولیدی مرتبط با گردو داریم که در پالایش نفت کمک کننده هستند، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری جشنواره‌ها جذب سرمایه‌گذار است.

وی با بیان اینکه شرکت صنعتگران در بحث فرآوری دستگاه پوست‌گیری گردو را اختراع و ثبت کرده است، افزود: شرکت پارت‌شیمی کربن فعال از پوست چوبی و شرکت صنعتی درین پودر گیاهی در صنایع پتروشیمی و نفت تولید می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان با بیان اینکه وجود باغ مادری تویسرکان در روستای مرادآباد سالانه ۱۰۰‌ هزار نهال گردو و در حدود ۸۰۰‌ هزار چشمه پیوندک تولید می‌کند، ادامه داد: در سراسر استان سرشاخه گردو در حال انجام است و ۲۳۹ هزار پیوندک در شهرستان انجام شده و به سراسر کشور توزیع می‌شود.

اصغری با بیان اینکه در راستای بهره‌وری و اصلاح الگوی کشت ۴۵‌ میلیارد تومان اعتبار انتقال آب از مسئولیت اجتماعی وزارت نفت به شهرستان تویسرکان تخصیص داده شده است، تصریح کرد:  کانال آبرسانی ۴۲‌ روستا که بیشترین باغات گردو را دارند در حال اجرا است.

*برگزاری جشنواره در سطح شهر و باغات گردو

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان نیز در خصوص ظرفیت‌های اسکان و حضور گردشگر گفت: در شهرستان تویسرکان سه اقامتگاه سنتی و یک هتل یک ستاره با ظرفیت ۵۰ تخت و چهار خانه مسافر داریم و تا پایان سال دو اقامتگاه سنتی در این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

اسحاق ترکاشوند با بیان اینکه در سال جاری جشنواره‌ها تغییراتی داشته است، گفت: سال‌های گذشته جشنواره‌ها به صورت متمرکز برگزار می‌شد اما امسال این جشنواره‌ها در سطح شهر و باغات گردو اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران گردو خرید گردوی مطمئن است، عنوان کرد: اگر گردشگر با این نیت وارد شهر تویسرکان شود و یک رویداد گردشگری و جشن گردو‌تکانی برگزار شود و با فضای مفرح وارد باغ شود و خریداری کند دیگر دغدغه‌ای نخواهد داشت.

*هزینه‌کرد ۲۵۰۰ میلیون تومان در پروژه گذر فرهنگی تویسرکان

عضو شورای شهر تویسرکان نیز با بیان اینکه تویسرکان گذر فرهنگی نداشت و شورا تصمیم گرفت در این دوره گذر‌ فرهنگی ایجاد کند و پتانسیل و ظرفیت‌های تویسرکان را به شهر معرفی کنیم، اظهار کرد: مساحت گذر فرهنگی به طول ۸۰۰ مترمربع است.

رضا محمدظاهری با اشاره به اینکه تأسیس شهرداری تویسرکان از سال ۱۳۱۰ است، در دوران فتحعلی‌شاه در سال ۱۲۴۱ هجری قمری سکه هفت گرمی در شهر تویسرکان ضرب شده‌‌است که نماد آن در ابتدای گذر فرهنگی جانمایی شده‌است، اظهار کرد: مبل و منبت گلریز در سال ۱۴۰۱ ثبت ملی شده است که زیبایی منحصر به فردی دارد.

عضو شورای شهر تویسرکان افزود: در شهرستان تویسرکان ۴ هزار و ۷۰۰  کارگاه مبل و منبت گلریز را تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه فرش آصادوقی تویسرکان یکی از برندهایی است که  در گذشته ثبت ملی شده و اولین فرش ثبت شده تویسرکان است، عنوان کرد: نماد گلیم ثبت شده تویسرکان نیز در گذر فرهنگی نصب شده است.

محمدظاهری خاطرنشان کرد: در پروژه گذر فرهنگی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار