همه آنچه در همایش بین‌المللی وحدت اقوام، ادیان و مذاهب گذشت؛

از قرائت پیام رئیس قوه قضاییه تا هم‌خوانی دعای وحدت و به دوش انداختن شال مقاومت فلسطین

کد خبر: ۹۶۲۷۱۲۹
|
۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، سومین همایش بین‌المللی وحدت اقوام، ادیان و مذاهب صبح امروز شنبه ۲۴ شهریور به همت مرکز وکلای قوه قضاییه و با شعار «فلسطین، محور‌ وحدت آزادگان جهان» در ارومیه برگزار شد.

«عبدلیان پور» رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه، پیام حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه به همایش بین‌المللی وحدت اقوام، ادیان و مذاهب را قرائت کرد؛ متن این پیام به شرح ذیل است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذکُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ کُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَکُنتُم عَلیٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَکُم مِنها ۗ کَذٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُم آیاتِهِ لَعَلَّکُم تَهتَدونَ" سوره آل عمران آیه ۱۰۳

میلاد مسعود پیامبر عظیم‌الشأن اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم و حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام را تبریک عرض می‌کنم.

در دورانی که بشریت در جهالت، تاریکی و گمراهی به سر می‌برد خداوند تبارک‌وتعالی پیامبر رحمت را برای هدایت بشر مبعوث فرمود و آن حضرت حول کلمه توحید و وحدت با رنج و تحمل مشقات فراوان دل‌ها را به هم نزدیک کرد و با بت‌پرستان و دشمنان مبارزه نمود و به اسلام و مسلمین عزت و کرامت بخشید.

خداوند می‌فرماید: "لَقَدۡ جَآءَکُمۡ رَسُولࣱ مِّنۡ أَنفُسِکُمۡ عَزِیزٌ عَلَیۡهِ مَا عَنِتُّمۡ حَرِیصٌ عَلَیۡکُم بِٱلۡمُؤۡمِنِینَ رَءُوفࣱ رَّحِیمࣱ" (سوره توبه آیه ۱۲۸) برای او رنج‌هایش دردآور است سخت است شما که رنج می‌کشید پیغمبر از رنج شما رنج می‌کشد این مسئله مخصوص مسلمانان معاصر پیامبر گرامی نیست و خطاب به عموم مؤمنین در طول تاریخ است.

منطقه ما خاورمیانه یکی از حساس‌ترین و غنی‌ترین مناطق دنیا است و از دیرزمان کشورهای استعمارگر به منابع و ثروت‌های عظیم این منطقه چشم طمع دوخت و جهت تسلط و حکم فرمانی بر آن نقشه کشیده‌اند، به همین منظور در یک قرن اخیر با ایجاد اختلاف و افتراق به تقسیم کشورهای مسلمان پرداخته و رژیم جعلی صهیونیستی که یک رژیم فاسد، قاتل و بی‌رحم است را در فلسطین مستقر نمودند.

این غده سرطانی در طول دهه‌های گذشته جنایات بی‌شماری را علیه فلسطینیان منطقه مرتکب شده و اوج آن کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان غزه در یک سال گذشته می‌باشد.

شکل‌گیری این رژیم کودک‌کش و جنایت آن رخ نداده مگر به سبب وجود تفرقه میان کشورهای اسلامی و مسلمانان، ازاین‌رو امروزه بیش از هر زمان دیگری اهمیت وحدت بین مسلمین معنا پیدا می‌کند و بلاشک وحدت کشورهای اسلامی و مسلمان موجب نارضایتی استکبار خواهد بود.

اختلاف و تنازع موجب سستی و فشل شدن ما خواهد بود چنانچه خداوند می‌فرماید: وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ "سوره انفال آیه ۴۶" و فرمایش حضرت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام در خطبه قاصعه می‌فرماید " قد خلع الله عنهم لباس کرامته و سلبهم غضارة نعمته" ببینید گذشتگان آن وقتی که با هم بودند چه عزتی پیدا کردند اما وقتی از یکپارچگی خارج شدند.

بنابراین همه مسلمانان امت اسلامی و کشورهای اسلامی با وحدت و اتحاد می‌توانیم عزت و عظمت خویش را رقم زده و با استعانت از روح مطهر نبی اکرم به‌دور از اختلافات زبانی مذهبی و جغرافیایی بر شر دشمن فائق آییم.

در پایان از همه دست‌اندرکاران این همایش و حضار محترم صمیمانه تشکر نموده و آرزوی موفقیت دارم.

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

غلامحسین محسنی اژیه 

رئیس قوه قضائیه»

د‌ر ادامه این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه طی سخنانی اظها‌ر کرد: پیامبر مکرم اسلام(ص) رحمت للعالمین هستند و رحمت واسعه‌ی ایشان، صرفاً به یک قوم یا دین یا مذهب خاص تعلق ندارد.

وی‌ افزود: امروز مهم‌ترین خواسته رهبر معظم انقلاب برای استقرار وحدت در جامعه و حفظ امنیت روانی مردم، پیوستن به جرگه عدالت با محتوای جهاد تبیین است.

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه عنوان کرد: بر ضرورت فعالیت و کنشگری بیش از پیش حقوقدانان ایران اسلامی در عرصه بین المللی تاکید کرد و گفت: ما از جامعه حقوقدانان کشور درخواست می‌کنیم که افکار حقوقی خود را در معرض صدور قرار دهند و برای تثبیت حقانیت اسلام و گسترش جایگاه عدالت در جهان، تلاش بی‌وقفه‌ای انجام دهند.

وی‌ افزود: امروز یکی از مسئولیت‌های مهم شما جامعه حقوقی ایران، «متنبه کردن دنیای استکبار» و « برملا کردن چهره شیطانی صهیونیسم» است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی با بیان اینکه حقوقدانان ایرانی امروز باید با مبنای حقوقی در برابر نظام تکفیر، به مثابه یک ید واحد عمل کنند، گفت: امروز در کنار هم بودن و داشتن وحدت با همدیگر، مترادف با پیچاندن نسخه نابودی رژیم صهیونیستی و بی‌اثر کردن توطئه‌های آمریکاست.

رحیمی وزیر دادگستری نیز طی سخنانی در این همایش گفت: امروز که شاهد جنایات و نسل‌کشی‌های ددمنشانه صهیونیست‌ها در غزه هستیم بیش از پیش، ضرورت وحدت و انسجام ادیان، مذاهب و اقوام در سراسر جهان برای مقابله با این جنایات را احساس می‌کنیم.

وی افزود: چنانچه نسبت به مقوله «وحدت»، حسن نیت و ایمان قلبی داشته باشیم، می‌توانیم مشترکات زیادی را در ادیان توحیدی مشاهده کنیم؛ وجود پیامبر مکرم اسلام(ص)، وجود قرآن کریم، احترام به اهل بیت(ع) و توجه به توصیه‌های آنها، از جمله مشترکات مهم اهل تشیع و اهل تسنن هستند.

رحیمی ادامه داد: کشور ایران، به مثابه اقیانوسی از ادیان، مذاهب و اقوام مختلف است که به صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند و در این زمینه، استان آذربایجان غربی، یک ایران کوچک به حساب می‌آید.

وزیر دادگستری با بیان اینکه دشمنان اسلام تلاش مذبوحانه‌ای می‌کنند که در میان اقوام، ادیان و مذاهب کشور، اختلاف، نقار و دشمنی به وجود بیاورند و در این زمینه ما باید با نهایت هوشمندی کنیم و این توطئه را خنثی سازیم، گفت: باید مراقب بود که به هیچ وجه، حرمت ادیان مذاهب و اقوام شکسته نشود؛ در قانون مجازات اسلامی، برای توهین کنندگان به ادیان، مذاهب و اقوام کشور مجازات کیفری پیش بینی شده است؛ هر کسی در هر موقعیتی به اقوام، ادیان و مذاهب کشور توهین یا بی‌حرمتی کند ولو اینکه این اقدام او به صورت طنز انجام شده باشد مرتکب جرم شده و با او برخورد خواهد شد.

رحیمی خاطرنشان کرد: امروز فلسطین و مردم مظلوم غزه، باید محور وحدت همه مسلمانان و همه آزادی‌خواهان جهان باشد.

وزیر دادگستری در بخش پایانی سخنرانی خود، از «عبدلیان‌پور» رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه به سبب راه‌اندازی «کُرسی آموزش و تربیت وکالت تخصصی احوال شخصیه اقوام و مذاهب» قدردانی کرد.

«عتباتی» رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی نیز در این همایش، با اشاره به مصالحه و سازش در ۱۷ فقره پرونده قتل عمد در این استان طی پویش «به عشق امام حسین(ع) می‌بخشم» از‌ ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر، اظهار کرد: نیمی از این صلح و سازش‌ها توسط مردم اهل سنت و نیمی دیگر توسط مردم شیعه استان آذربایجان غربی صورت گرفت.

وی افزود: در جریان گلریزان سال ۱۴۰۳ در استان آذربایجان غربی، ۵۵۰ میلیارد ریال کمک‌های مردمی جذب شد که منجر به آزادی ۸۴۸ نفر از محکومان مالی از زندان‌ گردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه طی سخنانی در این همایش با بیان اینکه دستیابی به وحدت جز با پرداختن به ارزش‌های مشترک امت اسلامی حاصل نمی‌شود، گفت: تنها در سایه ارزش‌های مشترک است که ما در کنار هم می‌توانیم به وحدت دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه امروز ایران اسلامی دایه‌دار وحدت اسلامی در جهان و نمونه‌ای برای نمایش وحدت و صمیمیت میان ادیان توحیدی، مذاهب و اقوام مختلف است، افزود: چنانچه امت اسلامی مشترکات خود را مد نظر قرار می‌دادند، شاید امروز اوضاع غزه اینچنین نبود و کشورهای اسلامی می‌توانستند در همان ابتدا با صدور یک بیانیه، مانع از شکل‌گیری چنین وضعیت فاجعه‌آمیزی شوند.

ماموستا «کلشی‌نژاد» امام جمعه اهل سنت ارومیه نیز طی سخنانی در این همایش اظهار کرد: استان آذربایجان غربی علی‌رغم وجود مردم از ادیان، مذاهب و اقوام مختلف، برای سالیان متمادی نمونه و الگویی ممتاز از اتحاد و انسجام در کشور بوده است.

وی با بیان اینکه امروز صهیونیست‌ها تلاش بی‌وقفه‌ای می‌کنند تا دِژ اول مسلمانان یعنی مسجد‌الاقصی و فلسطین را از آنها بگیرند، گفت: دشمن امروز تلاش بی‌وقفه‌ای می‌کند که اتحاد جوامع اسلامی را به چالش بکشد و موضوع فلسطین که اولویت اصلی جهان اسلام است را به حاشیه براند و ما باید بدانیم که تنها راه مقابله با این خدعه، اتحاد و انسجام و همدلی مسلمانان سراسر جهان است.

«معتمدیان» استاندار آذربایجان غربی نیز در این همایش بین‌المللی، با اشاره به تنوع و تکثر دینی مذهبی و قومی در این استان اظهار کرد: امروز شاهد همزیستی مسالمت‌آمیز و همراه با صلح، صفا و صمیمیت مردم از ادیان، اقوام و مذاهب مختلف در استان آذربایجان غربی هستیم.

وی با اشاره به تقدیم ۴ هزار شهید اهل سنت استان آذربایجان غربی به انقلاب اسلامی، گفت: مردم دیار آذربایجان غربی بارها و بارها و‌ در شرایط و مقاطع مختلف، وفادارای خود را به اسلام و انقلاب ثابت کرده‌اند.

«عثمانی» رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی نیز در‌ این همایش گفت: منفعت وحدت ادیان، مذاهب و اقوام در کشور، نصیب ملت می‌شود و آنکه از این وحدت رنج می‌برد و در پی از بین‌ بردن آن است، دشمنان ملت ما هستند.

وی‌ تصریح کرد: «وحدت» بدون رفع تبعیض معنادار نیست و تنها با رفع تبعیض است که می‌توان وحدت را در مقام عمل، عینیت بخشید.

قرائت دعای وحدت و به دوش انداختن شال مقاومت فلسطین، برگزاری آیین تحلیف کارآموزان وکالت و تجلیل از خانواده‌های معظم شهدای شیعه، سنی و مسیحی استان آذربایجان غربی، از دیگر بخش‌های سومین همایش بین‌المللی وحدت اقوام، ادیان و مذاهب بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار